یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
معرفی دستاوردهای فرهنگی ایران در نمایشگاه کتاب مینسک

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلاروس با بیش‌از 80 عنوان کتاب، صنایع دستی و هنری کشورمان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب مینسک شرکت کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیین افتتاحیه بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه کتاب مینسک با عنوان «بل اکسپو» (16 بهمن‌ماه) با شرکت 30 کشور جهان در محل نمایشگاه‌های این شهر، برگزار شد.

شعار امسال نمایشگاه «بلاروس، کتابی باز» است و رایزنی فرهنگی کشورمان نیز امسال با ارائه بیش‌از 80 عنوان کتاب از منشورات انتشارات صدرای روسیه و ارائه تعدادی از صنایع دستی و هنری کشورمان، در این برنامه حضوری پُررنگ دارد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه یاری، سفیر کشورمان در بلاروس و سفرای کشورهای آذربایجان، قطر، مولداوی، گرجستان، ترکمنستان، دبیر مجمع دولت اتحاد، وزیر اطلاع‌رسانی و وزیر امور‌خارجه بلاروس از غرفه کشورمان بازدید کردند و نمایندگانی از ارگان‌های دولتی، اتحادیه نویسندگان بلاروس، کمیته دائمی دولت اتحاد، سفارتخانه‌های کشورهای خارجی، نویسندگان و خوانندگان در مراسم افتتاحیه حضور داشتند.

کارلوکویچ در سخنانی در این مراسم خاطرنشان کرد: در سال 2019 در کشور ما حدود 10 هزار عنوان کتاب و کتابچه با تیراژ کلی برابر با 24 میلیون نسخه به چاپ رسید. در این میان بیش از 800 کتاب به زبان‌های خارجی بوده که بیش از 550 مورد آنها به زبان انگلیسی بوده است.

گریگوری راپوتا، دبیر مجمع دولت اتحاد در سخنرانی مراسم افتتاحیه گفت: جدیدترین کتب ادبی، کلاسیک‌های جهان و کتاب‌هایی به زبان‌های مختلف در نمایشگاه کتاب مینسک مانند همیشه در مقیاس چشمگیر برگزار می‌شود.

وی افزود: امروز ما جشن برقراری ارتباط، گفتگو و آشنایی با بهترین نمونه‌های ادبیات از سراسر جهان را داریم. مینسک مدتهاست به چنین محل شگفت‌انگیزی تبدیل شده است که نویسندگان و ناشران می‌توانند در آن با یکدیگر ملاقات کنند.

نیکلای چرگینتس، رییس اتحادیه نویسندگان بلاروس اظهار کرد: این نمایشگاه برای استادان سخن، نوعی امتحان است، و منعکس کننده فعالیت نویسندگان بلاروسی است. بسیاری از آن‌ها آثار خود را به موضوع پیروزی بزرگ اختصاص داده‌اند.
 
وی با بیان اینکه در چارچوب این نمایشگاه، سمپوزیوم بین‌المللی نویسندگان با عنوان «نویسنده و زمان» نیز برگزار می‌شود که در آن نمایندگانی از 25 کشور حضور دارند، گفت: انتشارات بلاروسی و کتابفروشی‌های کشور آثار جدیدی را نیز ارائه می‌دهند و در اینجا می‌توان نه تنها ادبیات هنری، بلکه آثار کتاب‌های راهنما، اداری، آموزشی و مربوط به کودکان را نیز یافت.

چرگینتس تأکید کرد: در این نمایشگاه 300 بخش از 31 کشور وجود دارد که در میان میهمانان خارجی می‌توان آذربایجان، اتریش، مجارستان، آلمان، ایران، قزاقستان، چین، کره، لهستان، اسلوواکی، اوکراین و ... را نام برد.

دیمیتری مزنتسف، سفیر روسیه در بلاروس اظهار کرد: امروز مینسک، مرکز کتاب نه تنها بلاروس، بلکه کشورهای مستقل مشترک المنافع است. ما خرسندیم که میهمان افتخاری این نمایشگاه هستیم.

این نمایشگاه تا یکشنبه (20 بهمن‌ماه) دایر است و در روز افتتاحیه بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مینسک حدود 60 هزار نفر از نمایشگاه بازدید به عمل آوردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها