یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
دیدار شاعران و نویسندگان با مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان

جمعی از نویسندگان و شاعران با حضور در مناطق سیل‌زده جنوب استان سیستان و بلوچستان با اهالی این منطقه دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، در برنامه روزهای پنج‌شنبه و جمعه (۳ و ۴ بهمن‌ماه) اسماعیل امینی، محمدرضا بایرامی، رضا امیرخانی، شهریار عباسی، غلامرضا طریقی و مهدی قزلی با سفر به روستاهای جنوب استان سیستان و بلوچستان همچون کلانی، اورکی، فرلان، درگان‌ها، کهیری و زرآباد با ساکنان این مناطق دیدار و گفت‌وگو کردند و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آن‌ها قرار گرفتند.
 
اهدای کتاب و نوشت‌افزار به کودکان این روستاها، از برنامه‌های گروه اعزامی بنیاد به این مناطق بود. در این سفر، فرایند راه‌اندازی کتابخانه در روستای کلانی (مرزی‌ترین روستای ایران) آغاز شد.

همچنین همه کتاب‌های بخش شعر کودک و نوجوان جشنواره شعر فجر به کتابخانه بهار روستای رمین چابهار اهدا شد.

پیش‌تر، بنیاد شعر و ادبیات داستانی طی فراخوانی از اهالی فرهنگ، ادبیات و عموم مردم درخواست کرده بود که کتاب‌ها و اقلام فرهنگی را برای اهدا به مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان به نشانی بنیاد ارسال کنند.

قرار است کتاب‌های داوری‌شده در جایزه ادبی جلال آل احمد و جشنواره شعر فجر، همزمان با برگزاری اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر برای توزیع در مناطق مختلف استان به اداره کل ارشاد سیستان و بلوچستان تحویل داده شود.

همچنین غلامرضا طریقی حق‌الزحمه دبیری خود در بخش ویژه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر را به آسیب‌دیدگان سیل اخیر استان سیستان و بلوچستان اهدا کرد.
سراینده آثاری چون: «شلتاق»، «جهان غزلی عاشقانه است»، «با یاد شانه‌های تو» و «ایمان بیاورید» که دی‌ماه سال جاری از سوی محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان دبیر بخش ویژه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر منصوب شده بود، شنبه (پنجم بهمن‌ماه)، چک ۵۰ میلیون ریالی- دریافتی از سوی دبیرخانه این رویداد ادبی- را به سیل‌زدگان روستای کلانی از توابع شهر دشت‌یاری استان سیستان و بلوچستان اهدا کرد.

سردبیر پایگاه نقد شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی که روزهای پنج‌شنبه و جمعه به همراه جمعی از نویسندگان و شاعران برای همدلی و همراهی با هم‌وطنان آسیب‌دیده از سیل به مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان سفر کرده بود در این‌باره گفت: در جریان این سفر و در گفت‌و گو با هم‌قطاران قبیله قلم این باور در من تقویت شد که مردم شریف استان سیستان و بلوچستان شایسته شرایط فرهنگی بسیار بهتری هستند.

طریقی افزود: اگر چه در شرایط کنونی عمده‌ترین نیاز هموطنان عزیزمان در این استان مربوط به حوزه اسکان، خوراک و پوشاک است اما اعتقاد دارم هر کس باید در حیطه وظایف ذاتی و حرفه‌ای خود به موضوع سیل یا هر پدیده بحران‌زای دیگر واکنش نشان دهد.

این شاعر و ترانه‌سرا در ادامه بیان کرد: در جریان دیدار دوروزه با اهالی دوست‌داشتنی استان سیستان و بلوچستان از نزدیک شاهد آن بودم که کودکان و نوجوانان این استان تا چه اندازه از دیدار با نویسندگان و شاعران خوشحال می‌شدند.

طریقی ادامه داد: کودکان و نوجوانان سیستانی در شرایط بحرانی و محدودیت‌های دسترسی ناشی از محاصره شهرها و روستاهای‌شان آن‌چنان نسبت به کتاب‌های اهدایی شعف نشان می‌دادند که به نظرم رسید این هدیه ناچیز ممکن است برای راه‌اندازی کتابخانه این روستای مرزی گامی کوچک به شمار آید؛ اما بیش از آن‌که ردی فرهنگی در خاطر عزیزان آسیب‌دیده از سیل بر جای بگذارد می‌تواند یادگاری ارزشمندی برای من باشد. به بیان دیگر این سفر باعث شد احترام همواره‌ من به مردم این استان با عشق درآمیخته شود. به همین دلیل از این پس با دو بال ارادت و عشق از سیستان و بلوچستان خواهم سرود.

همچنین سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد در توییتی درباره مراسم پایانی چهاردهمین جشنواره «شعر فجر» نوشته است: اولین جشنواره فجر در روز شنبه ۱۲ بهمن برگزار می‌شود: اختتامیه جشنواره شعر فجر. استان سیستان و بلوچستان میزبان شاعران ایران‌زمین است تا با ترانه و ترنم، مهر همدلی را بسرایند و اشک و غبار از دیده‌ها و چهره‌ها بزدایند. درانتظار این دیدار خواهم بود. سپاس بیکران از دبیران و داوران
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها