چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
آستان قدس با طرح کتابخوانی «1+99» به استقبال بهار می‌رود

به گفته رئیس ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی، این مجموعه با اجرای طرح هایی با هدف ترویج فرهنگ مطالعه، به استقبال عید نوروز می‌رود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، آستان قدس رضوی در قالب طرح «نگاه جدید» مجموعه برنامه‌هایی را برای ترویج و گفتمان‌سازی فرهنگ کتاب و کتابخوانی در نوروز 99 پیش‌بینی کرده است. طرح «1+99» در کنار چهار طرح دیگر، از جمله اقدامات ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی در حوزه کتاب و در ایام تعطیلات سال جدید خواهد بود.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد رئیس ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی در این باره گفت: ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی در سه بخش ویژه «گفتمان محوری»، «افق 5 ساله» و «مأموریت» درخصوص طرح «کتاب» برنامه‌ریزی کرده است.

وی افزود: تمام برنامه‌های آستان قدس رضوی در نوروز 99 در یک گفتمان محوری و ذیل چهار مفهوم «محبت و مودت»، «زیارت»، «ادب» و «تمدن سازی» تعریف می‌شود. ما یک برنامه 5 ساله ترسیم کرده‌ایم و براساس این برنامه انتظار می‌رود مشهد در افق 5 ساله به برکت بارگاه منور امام رضا (ع) در حوزه‌ کتاب‌های ‌مبتنی‌ بر ارزش‌های ‌اسلامی، انقلابی و ملی به‌عنوان پایتخت کتاب و کتابخوانی در جهان اسلام شناخته شود.

رئیس ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی ادامه داد: بر همین اساس، قرار گرفتن یک فعالیت کتاب‌محور در بسته زیارتی زائران و مجاوران امام هشتم (ع) نیز محور مأموریت‌ها خواهد بود. ما یک هدف را دنبال می‌کنیم و آن بهبود اثربخشی زیارت در میان زائران و مجاوران با تأکید بر ظهور و بروز آثار معرفتی و اجتماعی زیارت است؛ این هدف محقق نمی‌شود مگر با فراهم نمودن زیارتی بانشاط و امیدآفرین و همراه با امنیت از منظر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی.

گنابادی‌نژاد افزود: در سطح بعدی، راهبردهایی که ما برای رسیدن به این اهداف درنظر گرفته‌ایم در پنج عرصه نشر، معرفی، توزیع، فرهنگ‌سازی و تسهیل در فضای مطالعه، ناظر بر گفتمان محوری است که می‌بایست منجر به اضافه‌شدن یک فعالیتِ کتاب‌محور در بسته سفر زائر شود.

وی گفت: با عنایت به اصل «توجه به جغرافیای حضور زائر از مبدأ تا مبدأ» در برنامه کلان آستان قدس رضوی در نوروز 99، از ابتدای حرکت زائر به‌قصد زیارت به‌عنوان گستره و اقلیم تحت پوشش طرح، مدنظر خواهد بود. بر این اساس، این طرح علاوه بر حرم مطهر و حریم آن، در سطح محلات مشهد و در اماکنی همچون مراکز خرید، هتل‌ها، حسینیه‌ها و محل‌هایی که زائرین اسکان دارند، در بوستان‌ها و مراکز تفریحی و نیز در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس و در استراحتگاه‌های بین‌راهی، در دستور کار قرار می‌گیرد.

رئیس ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی تصریح کرد: بنا داریم در قالب 5 طرح، بحث ترویج کتابخوانی در نوروز 99 عملیاتی کنیم.یکی از عناوین اجرای این طرح، طرح «1+99» است. این طرح با بهره‌گیری از فرصت حضور قابل‌توجه زائرین نوروزی امام مهربانی‌ها، در گستره‌ حرم، حریم و مشهدالرضا (ع) و انتخاب 100 عنوان کتاب جذاب، مفید و تأثیرگذار، مبتنی بر راهبردهای چهارگانه «نشر»، «توزیع»، «ترویج» و «مطالعه» از 18 اسفند 98 تا 20 فروردین 99، به مدت 37 روز در حرم مطهر، حریم حرم مطهر و مبادی ورودی و خروجی، محلات، معابر و مسیرهای ارتباطی مشهدالرضا (ع) اجرا می‌شود.

به گفته وی، طرح «راسته‌بازار کتاب» محور اجرایی دیگری از این طرح است که با هدف طراحی، ایجاد و راهبری «راسته‌بازار کتاب» در مسیرهای با دسترسی مناسب برای زائرین، مبتنی بر راهبرد «توزیع» و «ترویج» کتاب با حضور ناشران برجسته مشهدی و کشوری از 18 اسفندماه آغاز شده و به‌صورت مستمر در حریم حرم مطهر امامن رضا (ع) و اماکن مناسب در سایر معابر و مسیرهای ارتباطی مشهد اجرا خواهد شد.

گنابادی‌نژاد افزود: طرح «سوغاتی‌ها» با موضوع طراحی، تهیه و عرضه بسته‌های کتاب به‌عنوان ‌سوغاتی‌ و عیدی نیز از 13 رجب به مدت 37 روز در حرم مطهر، حریم حرم مطهر و مسیرهای منتهی به حرم اجرا می‌شود. طرح «ره‌باغ‌ کتاب» نیز از جمله طرح‌هایی است که در ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی برنامه‌ریزی‌شده است. طراحی، ایجاد و راهبری فضای مطالعه بزرگسال و کودک، محوطه مخصوص رویدادهای کتاب شامل سکوی خوانش کتاب، جایگاه معرفی و امضاء کتاب و فضای عرضه و امکان انتقال سازه‌های مربوطه به مکان‌های دیگر، از ویژگی‌های این طرح محسوب می‌شود. این طرح نیز از 18 اسفند 98 به مدت 37 روز در حرم مطهر، حریم حرم مطهر، راه‌آهن، فرودگاه و مسیرهای منتهی به حرم برگزار می‌شود.

رئیس ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی همچنین گفت: ویژه‌برنامه‌های «کتاب، محله، نوروز» هم که شامل مجموعه فعالیت‌ها و اقداماتی پراکنده در گستره محلات شهر مشهد، اجرا می‌شوند و مهم‌ترین مخاطب این برنامه‌ها، مردم مشهد هستند. این فعالیت‌ها‌ عموماً به‌صورت سیار بوده و در هر محله به مدت یک یا دو روز فعال خواهند بود. مسجدمحوری و توجه به ظرفیت مدارس در ایام غیر تعطیل ویژگی مهم این طرح است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها