یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳
تجلیل از سال‌ها پژوهش و تلاش علمی پرویز کردوانی

آیین بزرگداشت پرویز کردوانی؛ پدر علم بیابان‌شناسی ایران، دوم بهمن‌ماه در تالار اجتماعات شهید مطهری (ره) انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پرویز کردوانی، متولد 1310 شمسی در روستای مندولک گرمسار است. او تحصیلات ابتدایی را در دبستان داراب ریکان و دوره متوسطه را تا کلاس 9 در دبیرستان آفتاب گرمسار گذراند. دیپلمش را از دبیرستان رازی تهران (مدرسه فرانسوی‌ها) گرفت و پس از پایان تحصیلات متوسطه، برای ادامه تحصیل به آلمان رفت و مقاطع تحصیلی را تا مقطع دکترای رشته عمران کویر (سال 1345) طی کرد.

پس از بازگشت به ایران به‌عنوان اولین عضو هیات‌ علمی دانشکده تازه‌ تاسیس کشاورزی ارومیه، مشغول به خدمت شد. پس از 2 سال تدریس در این دانشکده در سال 1347 شمسی به گروه آموزشی جغرافیای دانشگاه تهران انتقال پیدا کرد و در همین سال‌ها مطالعات میدانی خود روی مناطق کویری ایران را با جدیت فراوان پی گرفت.

«کویر (نمکزار) بزرگ مرکزی ایران و مناطق همجوار آن»، «جغرافیای خاک‌ها»، «حفاظت خاک»، «اکوسیستم‌های طبیعی»، «اکوسیستم‌های آبی»، «آ‌بهای شور»، «آبهای سطحی و زیرزمینی»، «ژئوهیدرولوژی»، «مراتع ایران»، «مناطق خشک: ویژگیهای اقلیمی، علل خشکی، مسائل آب و غیره» و «خشکسالی و راه‌های مقابله با آن در ایران» ازجمله آثار و تالیفات این استاد پیشکسوت دانشگاه تهران است.

در این برنامه که از ساعت 17:30 تا 19:30 چهارشنبه دوم بهمن‌ماه با حضور علاقه‌مندان و مسئولان حوزه علم برگزار خواهد شد، جمعی از استادان دانشگاه درباره شخصیت علمی و فرهنگی این چهره ماندگار سخنرانی خواهند کرد.

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در خیابان ولیعصر (عج)، پائین‌تر از میدان منیریه، پل امیربهار، خیابان سرلشکر بشیری، پلاک 71 واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها