شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
منصوری لاریجانی : استاد شهیدی جوهر حیات انسان را در حکمت می‌دانست

منصوری لاریجانی گفت: علامه شهیدی با تاکید بر جمله ای از نهج البلاغه که می گوید " الحکمتُ قالت المومن" جوهر حیات انسان را در حکمت می دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری مطنقه8 و فرهنگ سرای گلستان، ویژه برنامه «یاد استاد» به مناسبت گرامیداشت دوازدهمین سالروز در گذشت علامه «سید جعفر شهیدی» نویسنده، مترجم و پژوهشگر فقید با حضور مهدی باقری قائم مقام دفتر نشر فرهنگ اسلامی، اساتید دانشگاه، مسئولین فرهنگی خانواده و شاگردان استاد در کتابخانه دکتر شهیدی برگزار شد.

سعید رنجبریان ضمن تسلیت جانباختگان صانحه هوایی گفت: در دنیایی که به شدت تعلقات مادی زیاد است، شخصی می‌آید از دنیا پرستی چشم می‌پوشد با اخلاص مسیری را طی می‌کند که باید سرلوحه ما شود. جایی از  پرویز پرستویی هنرمند ارزشی کشور بازیگر فیلم بادیگارد شنیدم که می گفت:" دقایقی را در خدمت سردار سلیمانی بودیم گویی در دنیا نبودند در آسمان ها سیر می کرد. همانا رسیدن به رستگاری و قدم نهادن در مسیر حق جز برای کسانی که از مکتب اهل بیت ( ع) بهره می برند میسر نیست.

ژرفای اندیشه و به روز بودن ذهن استاد شهیدی
رییس فرهنگ سرای گلستان گفت: ادب حکم می کرد برای احترام به بزرگان، عارفان و فرهیختگان حاضر در مجلس به این جایگاه بیایم. دکتر شهیدی از محضر آیت ا... خویی، آیت ا... بروجردی در قم بهره بردند، استاد تمام علوم انسانی بودند و مرحوم دهخدا از او به عنوان انسان کم نظیر نام می بردند. وقتی در نهمین کنفرانس اندیشه های اسلامی در سنگال در مورد اهداف حج صحبت شد؛ "استاد شهیدی گفتند عربستان نیازی به گوشت های قربانی ندارد و آنها را دفع می کند بیایید پول ذبح گوسفندان را برای فقرای هر کشور جمع آوری کنیم.  "این همان ژرفای اندیشه و به روز بودن ذهن استاد شهیدی است.

رنجبریان در ادامه افزود: گاهی با پیش فرض های ذهنی غلط و عدم آگاهی مرتکب قضاوت های نادرستی می شویم. آنچه همیشه در عمق ذهن ما بوده این که امام سجاد(ع) در فقر، بیماری، غل و زنجیر به سر می برده اما وقتی دعای ابوحمزه ثمالی را می خوانیم ما را به منطق و درک درست و دوری از داوری و قضاوت های شخصی نادرست سوق می دهد. استاد شهیدی سال ها در رثای اهل بیت(ع) قلم زد؛ اساتید، فرهیختگان، بزرگان، اندیشمندان  عالمان و هنرمندان تا وقتی آثارشان هست زنده و ماندگار می مانند.

غلامرضا امامی با بیان این که امتناع دارم در تجلیل زندگان و ترحیم رفتگان سخن بگویم  چون گاهی به ستایش و تملق می رسد و در باره سه بخش از زندگی استاد یاد آورشد: نوجوان بودم در مشهد به دبیرستان علوی می رفتم در کتابخانه کتاب "جنایات تاریخ" نظرم را جلب کرد . استاد در این کتاب بی توجه به دوران اسفبار و سختگیری های ساواک به موضوع ترور با طعنه های بسیار به رژیم وقت پرداخته بودند که مدتی بعد مطلع شدیم این کتاب از کتابخانه ها جمع آوری و استاد نیز مدتی بازداشت شده بود.

سیدغلامرضا سعیدی پدر خانم علامه شهیدی به پاس خدماتش تجلیل شود
امامی در ادامه خاطرنشان کرد: روزی برای تحقیق درباره زندگی پیامبر(ص) دنبال کتاب بودم که کتاب چهارده معصوم با چند جلد از ائمه اطهار(ع) باموضوع قیام امام حسین(ع )، زندگی امام صادق (ع)، زندگی حضرت زینب بانوی کربلا (ع)  اثر استاد شهیدی که از سوی نشر فرهنگ اسلامی منتشرشده بود نظرم را جلب کرد.

وی در ادامه افزود: از مراکز فرهنگی و هنری شهرداری منطقه 8  می خواهم از سیدغلامرضا سعیدی پدر خانم علامه شهیدی که از برجسته ترین چهره های روشنفکری بود و عالیه خانم همسر استاد تجلیل نمایند. دو کتاب با موضوع یاد فلسطین و علامه اقبال لاهوری و عماریاسر از یاران پیامبر تالیف استاد سعیدی بی نظیر است.

میراحسان شهیدی، هدیه استاد در راه خدا و بقای وطن 
امامی در بیان ویژگی های استاد شهیدی تاکیدکرد: باید از این استاد درس ها بگیریم او به دنیا بی اعتنا بود یادم می آید هدیه ای از نگارش کتاب هایش دریافت کرد که برای دست اندرکاران جمع آوری لغت نامه دهخدا خرج کرد. نماز اول وقت می خواند بالاترین اخلاص این بزرگوار این بود که میر احسان نوجوانی بیش نبود که در جبهه ی دفاع مقدس برای خدا و بقای وطن شهید شد و مفقود الاثر ماند و او هیچ گاه در محافل صحبت نمی کرد چرا که معتقد بود هدیه ای که در راه خداوند دادی نباید بازگوکنی.
رنگین کمان علامه شهیدی از اجتهاد، نقادی، مبارزه با اشرافی گری، نگارش کتاب، پژوهش تا اخلاص، انفاق در راه خدا

امامی در خصوص رنگین کمان این عالم بزرگ یادآورشد: استاد درجه اجتهاد خود را نزدآیت ا...خویی، طباطبایی بروجردی کسب و با این درجه به قم می رود از دوستان نزدیک موسی صدر بود با اشرافی گری، اختلاس و دزدی مبارزه می کرد. وی کتاب های ابوذر غفاری از چهره های صدر اسلام که با عثمان برای ثروت های بسیارش مبارزه کرد ، مهدویت در اسلام ، بی خبری برخی عالمان از حوادث روز، دو نامه سیدجمال الدین اسدآبادی به میرزای شیرازی را به ترجمه در آورد.

امامی در ادامه افزود: مجله فروغ علم ؛ مجله ی روشنفکری اسلامی آن زمان را به چاپ رساند، در رشته دکترای ادبیات به تحصیل پرداخت، علامه دهخدا به خاطر همراهی با دکتر مصدق مدتی به زندان افتاد و جمع آوری سه میلیون برگه با موضوع لغت نامه فارسی را به علامه شهیدی واگذار کرد. وی ریاست موسسه دهخدا را برعهده گرفت و این کار را به اتمام رساند. همانظور که ترجمه اولای نهج البلاغه وی در کنار ترجمه های دکتر مبشری و مرحوم آیتی زبانزد است. به اتمام رسانی شرح مثنوی شریف کار فروزانفر ، تحقیق درباره دیوان خاقانی، شرکت در کنفرانس های جهانی، خدمت به مفتی مصر در راه ترغیب افراد به مذاهب اسلامی از جمله فعالیت های این استاد گرانقدر است.

امامی در خاتمه به بیان جمله پرمغزی از استاد شهیدی " فرهنگ چیزی نیست که اگر ویران شود با ده ها و صدها سال تلاش ترمیم شود" بسنده کرد.

منصوری لاریجانی کتابخانه دکتر شهیدی را نگینی در میدان 58 نارمک تهران دانست که الهام بخش ارزش های اخلاقی و فرهنگ همه کشور است. وی یادآورشد: استاد با درک علوم حوزوی و دانشگاهی صاحب نظر، نقاد، فقیه، صاحب نظر به مسائل سیاسی روز بود. در زندگی به اهل بیت (ع) تکیه می کرد و این امر در آثارش مشهود است. 

استاد شهیدی جوهر حیات انسان را در حکمت می دانست 
لاریجانی در ادامه تاکید کرد: علامه شهیدی با تاکید بر جمله ای از نهج البلاغه که می گوید " الحکمتُ قالت المومن" جوهر حیات انسان را در حکمت می دانست انسان مومن شیعه اگر ظرف وجودش را با حکمت پر نکند در این دنیا ضرر کرده است، نمازشب فراوان باشد، حج فراوان رفتی، مدرسه زیاد ساختی اما اگر صدف جانت را با گوهر حکمت پر نکردی ضرر کردی . مولا فرمود هم حاکمیت هم حکمت و حکومت همه و همه نزد اهل بیت (ع) است. مولانا بیش از  240 بیت در دفتر شش گانه درباره ی حکمت می نویسد. 
           
منصوری لاریجانی با اشاره به آیه 172 سوره اعراف که می فرماید:"  أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ  قَالُوا بَلَى" افزود: دنیا دهلیزی برای آخرت است گفت: اولین سوالی که فردای قیامت از ما می شود " الست بربکم قالو بلی" است.  ما ماموریت اصلی خودمان را فراموش کردیم. بزرگترین وظیفه ما در دنیا دعوت مردم به خداوند است در هر مقام و موقعیتی که هستیم،  زمانی می توانیم این دعوت را به جا آوریم که خود حامل حکمت الهی باشیم. این همه حوزه، منبر، مسجد، دانشگاه، مدرسه و هیات هست اما چرا کسی از آن بهره نمی برد؟ آیا حاصل 50 سال تحقیق علامه شهیدی و بزرگان دیگر این است که همه از دین فراری باشند؟ هیچکس نمی تواند حامل حکمت الهی باشد مگر خدا قلب او را با ایمان پر کُند . قلبی که آکنده از خودستایی، دنیاپرستی، شهوت وحرام است از حلاوت زهد و نور خدا دور است. سینه های پاک، اندیشه های ورزیده، عرفان، برهان حامل پیام اهل بیت(ع ) می شوند.

منصوری لاریجانی با تاکید بر مطالعه تالیفات دکتر شهیدی افزود: شیعه هم حکمت نظری هم حکمت عملی دارد. سردار شهید سلیمانی حکمت عملی داشت شاید حکمت نظری را نخوانده بود. مادران و پدران ما سواد نداشتند اما شب و روز ذکر اهل بیت (ع) بر لبانشان بود. سردار سلیمانی تمام نشد. همانطور که در حج بدن را احرام می بندیم سحرها با اشک احرام می بندیم با حکمت الهی و توسل به  اهل بیت از آنها کجاوه حکمت بخواهیم تا رستگار شویم . وی در خاتمه دست به دعا برد که به حرمت قلم و نقش این پدر شهیدی که به زبان نمی آورد در این محفل به برکت نامش از خدا بخواهیم دل هایمان را به معرفت و حکمت بگشاید. 

در پایان با حضور دکتر منصوری لاریجانی، مهدی باقری قائم مقام دفترنشر وفرهنگ اسلامی، غلامرضا امامی، سعید رنجبریان رییس فرهنگ سرای گلستان، خانواده و نوه علامه سید جعفر شهیدی تقدیر شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها