جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۱
نسخ خطی، سرچشمه اندیشه ایرانی را نشان می‌دهند

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در نخستین نشست بنیاد حامیان نسخ خطی، گفت: نسخ خطی نشان خواهد داد که هر اندیشه از چه سرچشمه‌ای ریشه گرفته و توانسته است به‌عنوان یک ایده مطرح شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از روباط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در نخستین نشست بنیاد حامیان نسخ خطی که در موزه کتاب و میراث مستند کتابخانه ملی برگزار شد، با تشریح اهمیت نگهداری و حفظ اسناد و کتب خطی براساس نیازهای جامعه و انتقال نسل به نسل برای آیندگان، گفت: این میراث نشان خواهد داد که هر اندیشه از چه سرچشمه‌ای ریشه گرفته و توانسته است به‌عنوان یک ایده مطرح شود.
 
وی به ابعاد مختلف گردآوری اسناد خاندان‌ها و شخصیت‌ها در سازمان اسناد و کتابخانه ملی پرداخت و افزود: مخازن این سازمان مملو از داشته‌هایی است که می‌توانیم با کمک بنیاد حامیان نسخ خطی در حمایت از عزیزانی که مایل هستند اسناد و کتب خطی خود را به این سازمان انتقال دهند، گامی برداشت.
 
بروجردی تصریح کرد: در طول سال‌های متمادی، این سازمان توانسته است منابع خود را حفظ کند کما اینکه با سختی‌های زیادی مواجه بوده است ازجمله در دوران جنگ، این اسناد به مخازن بانک مرکزی منتقل شده بود تا از آسیب‌ها محفوظ بماند و یا در زمان‌های دیگر به دلیل نبود آشنایی برخی افراد، اسناد دستخوش تغییر و آسیب شده بود.
 
وی با اشاره به اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران یک سازمان دولتی است و بودجه آن وابسته به دولت بوده و منابع دولت نیز  در این خصوص محدود است، افزود: این سازمان یک مجموعه فرهنگی است به‌طوری که در این نهاد با بهره‌گیری از نظر اندیشمندان، صاحبان ایده و اصحاب نظر، نشست‌های مستمر برای توسعه دانش این سرزمین برگزار می‌شود.
 
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با تشریح فعالیت‌های این سازمان، اظهار کرد: به‌طور روزانه بالغ بر ۲۲۰۰ نفر به این سازمان مراجعه می‌کنند و از تالارهای مطالعات عمومی و تخصصی بهره‌مند می‌شوند و حتی برای پژوهشگران، اتاق‌هایی با عنوان پژوهش سرا به مدت سه الی ۶ ماه برای مطالعه و تحقیقات آن‌ها دراختیارشان قرار می‌گیرد.
 
بروجردی ادامه داد: بنابراین با این رویکرد در تلاشیم تا در چشم‌انداز آینده اقداماتی صورت پذیرد تا بتوانیم هم این منابع را حفظ کنیم و ارتقاء دهیم و نیز  برای ارتقای فعالیت‌های سازمان در این حوزه با کمک بنیاد، حامیان سازمان اسناد و کتابخانه ملی جذب شوند.
 
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: اعضای این بنیاد با ظرفیت خود به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی خود می‌توانند افراد را برای انتقال اسناد و کتاب‌های خطی به این سازمان ترغیب و ترویج کنند.
 
بروجردی همچنین با اشاره به اقدامات کشورهای حاشیه خلیج فارس که با وجود نوپا بودن این کشورها، سعی بسیار در جمع‌آوری منابع ایرانی دارند، افزود:‌ این کشورها همچون برخورداری و ارائه یک چک سفید، منابع ایران را خریداری می‌کنند تا حداقل این منابع از دسترس عموم و مردم این سرزمین به دور ماند.
 
وی با اشاره به محدودیت‌های مالی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به دلیل کمبود امکانات در خرید تمام اسناد و کتاب‌های خطی، افزود: اعضای بنیاد حامیان نسخ خطی در مقابل، می‌توانند دیگران را برای خرید اسناد و کتاب‌های خطی تشویق کنند تا این منابع برای این سرزمین حفظ شود که کمک بزرگی برای میراث فرهنگی کشور نیز است.
 
در این نشست، رئیس هیات امناء، اعضای هیات مدیره، مدیرعامل، بازرس و اعضای علی‌البدل بنیاد حامیان نسخ خطی با رای‌گیری، انتخاب شدند.

بنیاد عام‌المنفعه حامیان اسناد و کتابخانه ملی ایران، هشت هدف دارد:

بهره‌گیری از توانمندی‌های مادی و معنوی خیرین واقفین و اهداگران برای تقویت و غنای منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، جذب کمک‌ها و حمایت‌های مردمی دولتی و نهادهای عمومی برای گردآوری و حفاظت میراث مستند، ساماندهی حمایت‌های فوق برای احداث، تکمیل و تجهیز زیرساخت‌ها و مخازن سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ساماندهی حمایت‌های فوق برای کارآیی بیشتر منابع و تسهیلات بهره‌برداری کاربران و پژوهشگران، شناسایی و تقدیر از حامیان میراث مستند، ساماندهی و توسعه حمایت‌های سازمان از طرح‌های پژوهشی در زمینه میراث مستند، وجوه دریافتی بنیاد نیز مطابق اساسنامه در چارچوب اهداف هزینه می‌شود تا میراث مستند، شناسایی، قیمت‌گذاری و به بنیاد معرفی شود و در نهایت اعضای بنیاد نیز شامل حافظان میراث مستند، حامیان میراث مستند و سفیران میراث مستند را تشکیل می‌دهند.
 
این نخستین نشست بنیاد حامیان نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بود که با حضور اشرف بروجردی، رئیس سازمان، رضا داوری اردکانی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم، احمد مسجد‌جامعی، عضو شورای شهر تهران، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر سابق بهداشت، رضا فرجی‌دانا، وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری، مرضیه برومند کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون، ژاله آموزگار، پژوهشگر زبان‌های باستانی، فریبرز خسروی، محمد احصایی و مظفر پاسدار شیرازی، معاونان سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها