سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
جشنواره‌ فیروزه نقش عروسک و اسباب‌بازی بر فرهنگ را بررسی می‌کند

همزمان با برگزاری نمایشگاه پنجمین دوره جشنواره فیروزه سه نشست تخصصی در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

به گزارش  خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از دبیرخانه‌ جشنواره فیروزه، نشست «طراحی و تولید بازی‌ها و اسباب‌بازی‌هایی مبتنی بر فرهنگ» ۲۶ دی‌ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار می‌شود. «مولفه‌های فرهنگی چگونه برای کودکان و نوجوانان قابل ارائه می‌شوند؟»، «شیوه‌های ساده‌سازی و باورپذیر کردن مولفه‌های فرهنگی در طراحی بازی و اسباب‌بازی»، «شباهت و تفاوت بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های بومی و سنتی و بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های مبتنی بر فرهنگ»، «نقش روایت‌ها و داستان‌ها در طراحی بازی و اسباب‌بازی» موضوعاتی هستند که با حضور بهزاد سلیمانی، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا، آزاده بیات، طراح و پژوهشگر اسباب‌بازی، و فریبا کیهانی، پژوهشگر و مشاور آموزشی در حوزه بازی به بحث گذاشته خواهد شد.

بر این اساس، جمعه ۲۷ دی‌ماه و در همین ساعت نشست «ماهیت عروسک، ویژگی‌ها و شاخص‌های عروسک‌های قومی» با موضوعات «ماهیت عروسک، تعاریف، کارکردها و انواع آن»، «ویژگی‌ها و شاخص‌های عروسک‌های قومی» میزبان پوپک عظیم‌پور، پژوهشگر عروسک‌های بومی و مسعود ناصری، مدیر موزه عروسک‌های ملل است.
 
نشست «بازسازی، تولید و عرضه عروسک‌های قومی» نیز از ساعت ۱۳ تا ۱۵ همین روز، میزبان پوپک عظیم‌پور، پژوهشگر عروسک‌های بومی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و امیر سهرابی، مدیر موزه عروسک و اسباب‌بازی کاشان است. این دو کارشناس درباره‌ «روش‌ها و شیوه‌های بازسازی و احیا عروسک‌ها در بوم و اقلیم‌های مختلف»، «پژوهش‌های میدانی و بومی در یافتن، بازسازی و عرضه عروسک‌های قومی و مردم ساخت» صحبت خواهند کرد.

«بازآفرینی عروسک‌های قومی و خلق آزاد هنرمندان بر پایه‌های مولفه‌های فرهنگی» آخرین موضوعی است که در پنجمین دوره‌ «جایزه‌ فیروزه» در حوزه بازی و اسباب‌بازی به آن خواهد پرداخت.

در این نشست مسعود ناصری، مدیر موزه عروسک‌های ملل و شیوا صارمی منفرد، طراح و هنرمند و مدیر برند «چوب پا» درباره‌ «ویژگی‌ها و شاخص‌های بازآفرینی عروسک‌های قومی و خلق آزاد عروسک‌ها» و «شیوه‌های برخورد هنرمندان در بازآفرینی و خلق آزاد عروسک» صحبت خواهند کرد.

این نشست‌ها در فرهنگستان هنر برگزار می‌شوند و ورود علاقه‌مندان به آن آزاد است.

نمایشگاه پنجمین دوره‌ جایزه فیروزه از سه‌شنبه ۲۴ تا یکشنبه ۲۹ دی‌ماه در گالری‌های فرهنگستان هنر دایر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها