یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
پخش مستند جنجالی ایکسونامی در سایت فیلم گردی

مستند ایکسونامی، داستان یک پورن استار آمریکایی و تجربه او برای رسیدن به آزادی‌های جنسی در ایالات متحده را برای مردم ایران روایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مستند ایکسونامی، داستان یک پورن استار آمریکایی و تجربه او برای رسیدن به آزادی‌های جنسی در ایالات متحده را برای مردم ایران روایت می‌کند. محسن آقایی پژوهش، نویسندگی و کارگردانی، محمدرضا بورونی تهیه‌کنندگی مستند ایکسونامی را برعهده دارند.

مستند ایکسونامی به پژوهش، نویسندگی و کارگردانی محسن آقایی روایتگر سیر رسیدن به «آزادی جنسی» در جامعه آمریکایی، یعنی سردمدار کشورهای «آزاد» است، پخش آنلاین مستند ایکسونامی به صورت کاملا اختصاصی از سایت «پخش آنلاین فیلم و سریال فیلم گردی» می‌باشد.

در این مستند، زن آمریکایی هرزه‌نگاری تجربه رسیدن به آزادی‌های جنسی در ایالات متحده را برای مردم ایران روایت می‌کند. تولید این مستند 90 دقیقه‌ای که 2 سال و نیم زمان برده، به صورت مشترک در ایران و آمریکا انجام شده است. «ایکسونامی» که دارای آرشیوهای دیده‌نشده از تاریخ سده اخیر آمریکاست، توسط مؤسسه فرهنگی هنری «آوش» تهیه شده است.

روایتی از انقلاب جنسی در آمریکا
ایکسونامی روایتی از تاریخ حدودا 70 ساله ایالات متحده و داستان دگردیسی جامعه‌ی آمریکا از یک ملت عمیقا مذهبی و باورمند به سنت‌های مسیحی (حتی تا تقریبا نیمه‌ قرن بیستم)، به بهشت «پورن» و اباحه‌گری جنسی روی زمین است که با چینش بدیع و هوشمندانه‌ی آرشیو تصاویر و فیلم‌های موجود از این سیر هفتاد ساله در یک چشم‌انداز جامع و دقیق، دست مخاطب را می‌گیرد و با خود مرحله مرحله به پیش می‌برد.
«ایکسونامی»، علاوه بر روایت سرراست و خوبش، به بی‌طرف ماندن و ایجاد زمینه تفکر به مسئله مورد بحث برای مردم و مسئولین بازمی‌گردد. از این جهت، این مستند می‌تواند مبنایی برای مستندهای پژوهشی جدی‌تر در آینده باشد که با همین دقت نظر، به دنبال ارائه راهکار بگردند.

فیلم ایکسونامی ضد آمریکایی نیست
محسن آقایی کارگردان مستند ایکسونامی در گفتگویی با اشاره به دلایل ساخت این مستند اظهار کرد: «ما در این فیلم قصد نداریم بگوییم آمریکا بد است و ما خوب هستیم. حرف ما این است که هر جامعه‌ای که به ورطه ولنگاری افتاد اولا توقفی برای او متصور نیست چون سازوکارهای اقتصادی و سیاسی پشت کار می‌آید و اجازه نمی‌دهد مردم رفتار طبیعی خود را داشته باشند و اینکه این مسیر سرازیری است و از یک جایی به بعد نمی‌توان آن را نگه داشت، همانند ماشین سنگین است که در سرازیری می‌رود و اگر خود را مهار نکند، هیچ ترمزی آن را نگه نمی‌دارد.»

آموزش جنسی را زیر سوال برده‌ایم
محمدرضا برونی تهیه کننده این مستند نیز در گفت‌وگویی اظهار کرد: «جامعه آمریکا تماما آموزش جنسی دیده است یعنی آنها از سال ۱۹۸۱ تاکنون آموزش جنسی می‌بینند. ما در این مستند آموزش جنسی را زیر سوال می‌بریم زیرا در آنجا انقلاب جنسی رخ داده و یک لجام گسیختگی به وجود آمده اما در کشور ما انقلاب جنسی رخ نداده است. بنابراین اگر آموزش جنسی بدهیم این موضوع را به رسمیت شناخته‌ایم. هرچند اسلام آموزش دارد ولی این آموزش بسیار دقیق است. عده‌ای که نمی‌فهمند و متوجه نیستند این مسأله را ساده سازی می‌کنند در حالی که اگر ما آموزش جنسی بدهیم وارد انقلاب جنسی می‌شویم.»

روایت یک زندگی جنجالی
مستند ایکسونامی دارای ارزش فوق العاده‌ای در شیوه بهره بردن از آرشیو است. مستندی که راوی‌اش به مثابه تاریخ پورنوگرافی به روایت زندگی خودش نیز می‌پردازد. مستندی که می‌توانست تنها با بهره بردن از همین سویه تاریخی و یا زوال سکسی آمریکایی (به زعم تولیدکنندگانش) و فارغ از سویه ایرانیِ قیاس، اثری قابل توجه باشد.

پخش مستند ایکسونامی که این روزها بسیار پرحاشیه شده به صورت انحصاری در سایت تماشای آنلاین فیلم گردی آغاز شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها