چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
22سالگی انجمن نویسندگان باورکردنی نیست!

فریدون عموزاده خلیلی در مراسم بیست‌ودومین سالگرد تاسیس و یلدای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: باورمان نمی‌شود در کشوری که نهادهای مدنی دوام چندان طولانی و پایداری ندارند، این انجمن به بیست‌ودوسالگی رسیده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بر اساس خبر رسیده، مراسم بیست‌ودومین سالگرد تاسیس و یلدای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، عصر سه‌شنبه (سوم دی‌ماه) با حضور جمعی از اعضای انجمن در محل این نهاد مدنی برگزار شد.

فریدون عموزاده خلیلی، رئیس انجمن، در این مراسم با قدردانی از حضور اعضا با وجود آلودگی هوای تهران گفت: باورمان نمی‌شود در کشوری که نهادهای مدنی دوام چندان طولانی و پایداری ندارند، این انجمن به بیست‌ودوسالگی رسیده است.

او با اشاره به اتفاقات اخیر بیان کرد: جان بر سر نان نهادنِ کولبران نوجوان که با نویسندگان کودک و نوجوان نیز مرتبط است، احوال ما را ناخوش‌تر و برای برگزاری چنین مراسمی مردّد کرد، اما به این نتیجه رسیدیم که برگزاری دورهمی‌های این‌چنین برای بهبود حال همه ما لازم است.
 
عموزاده خلیلی با نام‌بردن از موسسان انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، گفت: بعضی از این نویسندگان همچنان مشغول فعالیت هستند و امروز نیز در این جمع حضور دارند که برای‌شان آرزوی موفقیت، برای زنده‌یاد حسین الوند طلب رحمت الهی و برای سوسن طاقدیس آرزوی سلامتی و بهبودی کامل داریم.

او یادآوری کرد: وقتی ۲۲ سال پیش در یک روز پاییزی دور هم جمع شدیم تا انجمنی را برای نویسندگان کودک و نوجوان پایه‌گذاری کنیم، فکر نمی‌کردیم به جایی برسیم که بسیاری از نویسندگان پیشکسوت عضو انجمن باشند و بسیاری از نویسندگان جوان امیدوار بشوند که با عضویت در این انجمن رویاهای خود را به نتیجه برسانند. این‌جا انجمنی صمیمی و فرهنگی است که قرار است به رشد و بالندگی نویسندگان جوان و دفاع از حقوق صنفی و فرهنگی آنان بپردازد تا با نوشته‌های‌شان برای بچه‌ها خاطره بسازند.

در ادامه، نماآهنگی از سخنان روسای هیئت‌مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در این ۲۲ سال برای حاضران پخش شد که حاوی پیام‌های معصومه انصاریان، محمود برآبادی، مهدی حجوانی، فریدون عموزاده خلیلی و مجید راستی برای اعضای انجمن بود.

معصومه انصاریان نیز در سخنانی کوتاه گفت: افتخار می‌کنم به عنوان یک عضو قدیمی نقش و سهم کوچکی در رسیدن انجمن به بیست‌ودوسالگی داشته‌ام. اگر این انجمن امروز زنده، پویا و فعال است به خاطر فعالیت‌های داوطلبانه و حمایت و مسئولیت‌پذیری اعضاست. انجمن بودجه میلیاردی ندارد و به جایی وابسته نیست، اما بیش از ۶۰۰ عضو دارد که هر کدام سرمایه‌ای ارزشمند هستند.

محمود برآبادی هم بیان کرد: انجمن نویسندگان کودک و نوجوان یک نهاد مدنی است که حضور آن برای من بسیار مغتنم است. یکی از آثار نهادهای مدنی بر جامعه همگرایی و تمرین دموکراسی است. پیگیری حقوق اعضا، برگزاری نشست‌های فرهنگی به منظور واکاوی مباحث نظری، برگزاری کلاس‌های آموزشی و فراهم آوردن فضای همدلانه تنها بخشی از وظایف انجمن برای اعضا است.

مهدی حجوانی نیز گفت: ضمن همدردی با خانواده‌های قربانیان حوادث آبان ۹۸، باید گفت که روزگاری انجمن نوزاد نحیفی بود و ما جوان بودیم؛ امروز انجمن جوانی بالنده است و ما پیر شده‌ایم و فکر می‌کنیم در این روزهای سخت باید به خانه‌ای که اجتماع نویسندگان در آن هست پناه ببریم. علت سال‌ها دوام انجمنی که کمک مالی از جایی دریافت نمی‌کند، پای‌بندی آن به کار جمعی و داوطلبانه و عاشقانه، پاسخ‌گویی، توزیع مسئولیت و ملی فکر کردن است.

در بخشی از این مراسم، فرزانه زمانی، هنرمند خردسال به اجرای قصه «زال و سیمرغ» از «شاهنامه» فردوسی پرداخت.

در ادامه جلسه، ریحانه جعفری - مسئول کمیته روابط بین‌الملل انجمن نویسندگان کودک و نوجوان - به تبیین عملکرد این کمیته طی سال جاری پرداخت و بر ضرورت ارائه رزومه اعضا به زبان انگلیسی برای حضور در همایش‌های خارجی، بهره‌برداری از آثار به سایر زبان‌ها و فعالیت‌های مشابه بین‌المللی تاکید کرد.

تفأل به دیوان حافظ بخش دیگری از این مراسم بود که توسط افسون امینی به علاوه خواندن غزلی از سروده‌های این شاعر اجرا شد.

جعفر توزنده‌جانی، دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، نیز در این جلسه با ابراز خرسندی از برگزاری این دورهمی، از فعالیت‌های کمیته روابط عمومی انجمن تقدیر کرد.

گردهمایی نویسندگان کودک و نوجوان با خوانش دو بیت شعر از بتول مؤمن، برش نمادین کیک سالگرد تاسیس انجمن توسط جعفر ابراهیمی، اجرای ترانه «مرغ سحر» توسط محسن هجری و جمع‌خوانی حاضران پایان یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها