یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
اصلاح آیین‌نامه ماده ۸ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بررسی شد

جلسه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات پیش از ظهر امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و دیگر اعضای این کمیسیون در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این جلسه اصلاح آیین‌نامه ماده ۸ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بررسی شد.
 
در ابتدای این جلسه حسین انتظامی، دبیر این کمیسیون با اشاره به اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، گفت: گزارش سال‌های ۹۶ و ۹۷ اجرای این قانون برای روسای محترم جمهور و مجلس شورای اسلامی ارسال و منتشر شده است.
 
وی در عین حال تصریح کرد: گزارش سال ۹۸ هم که به دلیل همکاری دستگاه های مشمول این قانون نسبت به سال های گذشته پیشرفت قابل‌توجهی داشته را باید به زودی آماده کرده و تا اوایل سال آینده به مقامات بالادستی ارائه دهیم.
 
انتظامی در ادامه به اصلاح آیین نامه ماده ۸ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اشاره و بر ضرورت بازنگری آن تاکید کرد.
 
در ادامه این جلسه دلایل ضرروت اصلاح این آیین‌نامه عنوان و مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفت.
 
باقر انصاری، معاون حقوقی کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با تاکید بر ضرورت اصلاح آیین‌نامه ماده ۸ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، گفت: اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات برای سال های ۹۶ و ۹۷ به روش علمی و تخصصی تهیه و تدوین شده است.
 
وی ادامه داد: در جریان تدوین این گزارش، کل عملکرد موسسات مشمول قانون بررسی و ایرادها و اشکالات آن مشخص شد و برای ما محرز شد اصلاح و بازنگری آیین نامه ماده ۸ قانون ضروری است.
 
انصاری گفت: اولین نکته در این زمینه این است که باید مانند بسیاری از کشورهای دیگر به سمت شفاف کردن مجرای ارائه درخواست و پاسخ به آن به صورت یک سامانه واحد برویم. بنابراین سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که اکنون مرجعیت خود را یافته باید به عنوان این مجرا باشد.
 
معاون حقوقی کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ساماندهی تعداد درخواست‌های متقاضیان در یک بازه زمانی مشخص را از دیگر موارد ضروری در اصلاح این آیین نامه برشمرد و گفت: مدیریت درخواست‌های تکراری و ثبت آن در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نیز ضروری است.
 
وی بازنگری در شیوه ارائه اطلاعات درخواستی، نحوه ارائه اطلاعات شخصی، مهلت‌های قانونی برای ارائه اطلاعات، ضرورت واگذاری مسئولیت اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به دستگاه‌ها و ... را از دیگر نکات ضروری بازنگری آیین نامه ماده ۸ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات برشمرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها