پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۶
شورای فرهنگ عمومی عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه فرهنگ جامعه است

صالحی گفت: شورای فرهنگ عمومی به لحاظ ساختاری عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه فرهنگ جامعه است و بر همین اساس زمینه تامین و گسترش زیرساخت‌ها برای استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت این شورا درسطح کلان و استان‌ها و شهرستان‌ها فراهم شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی بعدازظهر امروز در نشست شورای فرهنگ عمومی استان مرکزی در محل بیت نماینده ولی فقیه این استان اظهار داشت: پاسداری از حریم اسلام، مفاخر ملی، منطقه‌ای و استانی و تشریح آثار آنها برای ایجاد تعلق خاطر در نسل جوان از دیگر مسائلی است که باید در شوراهای فرهنگ عمومی استان‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در گذشته فرهنگ‌های انضمامی آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته‌اند که ضرورت آن به خصوص در حوزه فرهنگ مصرف، امروز بیش از گذشته احساس می‌شود و باید به طور جدی در شورای فرهنگ عمومی به تبادل نظر گذاشته شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: شوراهای فرهنگ عمومی باید به مسیری هدایت شوند که تا آنجا که ممکن‌ است اشتراک نظرها را تمرکز بخشیده و عمق مسائل فرهنگی و اجتماعی را مورد توجه قرار دهند.

صالحی یادآور شد: پایش علمی و تاثیرگذار مسائل فرهنگی و اجتماعی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی بدون برخورداری از داده‌ها، دیتاها و متغیرها امکان‌پذیر نیست، بنابراین بررسی اقدامات پژوهشی شورای فرهنگ عمومی کشور در پژوهشگاه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شده که می‌طلبد این مهم در استان‌ها و حتی شهرستان‌ها نیز اجرایی و عملیاتی شود.

وی افزود: شورای فرهنگ عمومی به لحاظ ساختاری عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه فرهنگ جامعه است و بر همین اساس زمینه تامین و گسترش زیرساخت‌ها برای استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت این شورا درسطح کلان و استان‌ها و شهرستان‌ها فراهم شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها و همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی می‌توان بهتر مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی را در استان شناخت و برای برطرف کردن آنها برنامه‌ریزی کرد.

صالحی بیان کرد: سند مهندسی فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده و در این سند ضمن فهرست‌بندی اطلاعات فرهنگی و اجتماعی؛ تحلیل اینکه چه مسائلی باید در زمره مسائل فرهنگی قرار گیرد نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مدیران ارشد، میانی و منطقه‌ای باید به مقوله فرهنگ از منظر تاثیرگذاری این مهم به تمامی بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نگاه کنند چرا که توسعه اقتصادی و اجتماعی بدون توسعه فرهنگی امکان‌پذیر نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: خانواده، اعتیاد، اشتغال، تاخیر در ازدواج و باروری، فضای مجازی و افزایش سواد رسانه‌ای از دیگر مسائلی است که باید در شورای فرهنگ عمومی مورد توجه قرار گیرند.

صالحی بیان کرد: بر اساس آمار موجود میانگین استفاده از فضای مجازی در کشور بیش از ۱۷۵ دقیقه و در استان مرکزی حدود ۱۹۰ دقیقه است و علت این مهم ‌باید در شورای فرهنگ عمومی مورد بررسی قرار گیرد.

وی در خصوص نظارت این وزارتخانه بر مسائل سینمایی کشور نیز گفت: سال گذشته از مجموع ۴۰۰ فیلمنامه رسیده کمتر از یکصد مورد تایید شد که این مهم نشان از توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به ارزش‌های دینی و اعتقادی حاکم بر جامعه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: تامین کاغذ هم برای ناشران و هم در حوزه مطبوعات از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و با پیگیری‌های مجدانه، این کالا خردادماه امسال در زمره کالاهای اساسی قرار گرفت و تا کنون بیش از ۴۲ میلیون تن کاغذ وارد و بین ناشران و فعالان مطبوعاتی توزیع شده است.

صالحی در خصوص تفاهم‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استانداری مرکزی نیز گفت: بر اساس  این سند که هفدمین مورد در کشور است، یک‌هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال در استان مرکزی و در کل کشور تا کنون بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده که پایان فعالیت دولت دوازدهم برای مسائل زیرساختی فرهنگی تزریق می‌شود.

حضور در گلزار شهدا، دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر و کارکنان فرهنگ و ارشاد استان، شرکت در نشست شورای فرهنگ عمومی، دیدار با پیشکسوتان فرهنگ و هنر، دیدار با مدیران سازمان‌های وابسته و بازدید از تالار مرکزی و کتابخانه مرکزی از جمله برنامه‌های روز نخست سفر سید«عباس صالحی» وزیر ارشاد به استان مرکزی است که در اراک برگزار خواهد شد.

دیدار با فعالان جامعه قرآنی و اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان در بیت تاریخی حضرت امام (ره)، نشست صمیمی با پیشکسوتان فرهنگ و هنر نیز از برنامه‌های روز دوم سفر وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی به استان مرکزی است که در خمین برگزار می‌شود.

در ادامه این سفر نشست با اصحاب فرهنگ و هنر ساوه و زرندیه و برنامه مصاحبه با اصحاب رسانه در ساوه تدارک شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها