یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
حضور جمعی از ادبای اردبیل در کنفرانس بین‌المللی «منادی حق» در باکو

اساتید و ادیبان اردبیلی به مناسبت ششصد و پنجاهمین سالگرد «عمادالدین نسیمی» در کنفرانس بین‌المللی «منادی حق» در باکو حضور یافته و سخنرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، کنفرانس بین‌المللی «منادی حق» با حضور محققان کشورمان و برخی کشورهای منطقه، در فلام تاور باکو برگزار شد.

این همایش از سوی اداره مسلمانان قفقاز، با حضور «اصغر فارسی» رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو، «عسگر شاهی» و «کاظم نظری بقا» از اعضای واحد ادبیات خانه فرهنگ و هنر اردبیل، «محمدزاده صدیق» از ایران و همچنین اندیشمندان و محققان جمهوری آذربایجان، ترکیه، روسیه و ازبکستان برپا شد و تفکر و اندیشه‌های نسیمی در خصوص عشق و علاقه وی به اهل بیت (ع)، پیامبر اکرم (ص) و اسلام مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت.
 
شیخ‌الاسلام الله شکور پاشازاده، رئیس اداره مسلمانان قفقاز، عمادالدین نسیمی را شاعری با تفکر اهل بیت (ع) معرفی کرد و افزود: عمادالدین نسیمی در راه مبارزه با کج فهمی‌ها و اختلافات بین مذاهب شهید شد.
 
 
عسگر شاهی نیز ضمن اشاره به قدرت سخنوری عمادالدین نسیمی، وی را شاعر و عارفی برخاسته از مکتب حروفیه نامید که علت و چرایی دستورات الهی در دین اسلام را به وسیله اعداد و به شکل جالب و قابل توجهی توضیح می‌داد.
 
وی ادامه ادامه داد: نسیمی با استفاده از آیات قرآن کریم، موضوعات عارفانه همچون تجلی، وحدت وجود و کشف شهود را با مهارت خاصی استفاده می‌کرد؛ چنان‌که با دقت و توجه بر اشعار وی، عشق و ارادت قلبی نسیمی به اهل بیت (ع) را می توان دید.
 
این شاعر و پژوهشگر اردبیلی، نسیمی را یکی از پرچمداران سرشناس ادبیات جهان اسلام خواند که اشعار بسیار زیبایی در مدح خداوند متعال، پیامبر بزرگ اسلام، مظلومیت امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) و همچنین آثاری با موضوعات اخلاق، محبت و عرفان به زبان‌های آذری، فارسی و عربی سروده است.
 
در جریان این کنفرانس، برخی شخصیت‌های علمی،– ادبی همچون دکتر کاظم نظری بقاء از اساتید دانشگاه و شاعران و پژوهشگران اردبیل؛ واقف علی اف، معاون اول وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان؛ عیسی حبیب بگلی، معاون رئیس آکادمی ملی علوم؛ آنار رضایف، رئیس اتحادیه نویسندگان، رئیس اداره دولتی در امور تشکل‌های دینی، عارف بوزوونالی و ... نیز درباره نسیمی و آثار وی سخنرانی کردند.
 
 
سید علی عمادالدین نسیمی، متخلص به نسیمی، شاعر و متفکر حروفیه در قرن هشتم هجری بود که بنا به منابعی، از ترکمن‌های عراق یا از مردمان آذربایجانی و بنا به منابعی دیگر از اهالی حلب است. وی از شاعران صوفیِ بزرگِ زبان ترکی در اواخر سده 14 و اوایل سده 15 میلادی به‌شمار می‌آید.

دیوان نسیمی حاوی قالب‌های متنوع شعری از قبیل غزل، قصیده، رباعی اکثراً به زبان ترکی آذربایجانی است. وبه علت تأثیری که طریقت حروفی به دیگر عقاید عرفانی داشته، بسیاری از شعرهای بکتاشی و علوی به نسیمی نسبت داده شده ‌است.

نسیمی یک دیوان به زبان ترکی آذربایجانی، دیوانی به زبان فارسی و اشعاری به زبان عربی نیز داشته‌است.

عمادالدین نسیمی یکی از بزرگ‌ترین شاعران عرفانی زبان‌های ترکی‌تبار از اواخر قرن ۱۴ میلادی تا اوایل قرن ۱۵ میلادی به‌شمار می‌آید و یکی از برجسته‌ترین استادان دیوان در تاریخ ادبی ترکی محسوب می‌شود.

سازمان بین‌الملی یونسکو به خاطر کوشش‌های وی در اشعار انسانی و صلح جهانی در سال 1973 این سال را سال نسیمی اعلام کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها