شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
از برپایی نمایشگاه بیانیه گام دوم تا رونمایی از «یئدی نامه» در نمایشگاه کتاب زنجان

هم‌زمان با برگزاری دهمین نمایشگاه کتاب زنجان، در قالب نمودار و تصاویر، تابلوهایی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان نمایشگاه بیانیه گام دوم انقلاب به نمایش گذاشته‌ شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری و ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب، بر اساس برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده مقرر شد تا در نمایشگاه‌های کتاب استانی بخش‌هایی از این بیانه به شکل تابلوهایی که در آن با نمودار و ارائه توضیحات به پیشرفت‌های کشور در دهه‌های اخیر اشاره دارد به نمایش گذاشته شود.

در دهمین نمایشگاه کتاب استان زنجان نیز همانند نمایشگاه‌های کتاب مازندران، گیلان، خراسان جنوبی و جنوب کرمان (جیرفت) این تابلوها به نمایش گذاشته‌شده که با استقبال بازدیدکنندگان مواجه شده است. در این تابلوها گوشه‌ای از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران به تصویر کشیده شده است.

دستاورهای مورد اشاره شامل فناوری سلول‌های بنیادی، جایگاه ایران در حوزه علم و فناوری، دستاوردهای کشور در حوزه نظامی و سرعت رشد علمی ایران است. رشد شاخص توسعه انسانی، رتبه ایران در بحث آموزش‌ و پرورش، انتشار کتاب و مسائل فرهنگی و هنری، از دیگر موضوعاتی است که در قالب نمودار و توضیحات مربوط در معرض دید عموم قرار گرفته است.

خبر دیگر از نمایشگاه کتاب و مطبوعات زنجان اینکه در پنجمین روز از برپایی این رویداد فرهنگی، آیت الله شیخ علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان زنجان از این نمایشگاه بازدید کرد.


در این بازدید نماینده ولی فقیه در استان با غرفه‌داران و فروشندگان کتاب دیدار و مشکلات و نقطه نظرات آنان را شنید.

رونمایی از نسخه خطی «یئدی نامه»
همچنین در خبری دیگر مربوط به همین نمایشگاه، در برنامه‌ای با عنوان «شعر آخشامی» در این نمایشگاه که از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ماهنشان برگزار شد، ۱۳ نفر از شاعران به قرائت اشعار خود پرداختند و در ادامه نیز کتاب «یئدی نامه» معرفی شد.

این کتاب بخشی از هفت نامه یک کتاب نسخه خطی مربوط به دوره قاجار است که نویسنده آن به نام میرزا صادق اوریادی مانشانی سال ۱۲۰۰ قمری به دنیا آمده و بعد از سال ۱۲۷۰ نیز فوت کرده است.

علی‌محمد بیانی درباره برنامه شعر آخشامی گفت: کتاب «یئدی نامه» یک نسخه خطی مربوط به قرن ۱۳ هجری قمری است که در دوره آقامحمدخان و فتحعلی‌شاه قاجار نوشته شده و آن نسخه خطی باقیمانده یک قسمت از آثار این شاعر است.

وی با اشاره به اینکه یک مجموعه نیز به عنوان «یئدی نامه» داشته که مربوط به ۷ قصه عاشقانه بوده است، گفت: ما فقط یک قسمت را که لیلی و مجنون است، در اختیار داریم؛ کما اینکه در کنار شعرهای خلاصه شده، مجموعه دیگری نیز بوده است که به آنها دسترسی نداریم.

این نویسنده زنجانی با اشاره به اینکه صاحب این اثر میرزا صادق اوریادی شاعر و ادیب توانمند اهل مانشان متولد سال ۱۲۰۰ است، تصریح کرد: کتاب «یئددی نامه» خلاصه‌ای از هفت اثر عاشقانه بوده که در این اثر تنها یک داستان عاشقانه «لیلی و مجنون» به زبان ترکی از زبان این شاعر سروده شده است.

بیانی ادامه داد: سبک ساده‌نویسی در این کتاب سبب علاقه‌مندی زبان‌شناسان به این کتاب شده است و نشان‌دهنده ارزش والای ادبی و هنری آن است.

وی گفت: در این کتاب برای نخستین بار شعر ترکی «شیخ اشراق سهروردی» فیلسوف و عارف نامدار، عباس‌خان افشار و نگاری سجاسی هم آورده شده است.

بیانی افزود: انتشارات این اثر «نیکان کتاب»، مصحح آن نیز «علی‌محمد بیانی» بوده که ۲هزار نسخه در قالب جلد سخت و شومیز به چاپ رسیده است.

در این برنامه همچنین دبیران انجمن‌های شعر و ادب دانشگاه‌های مختلف به قرائت اشعار تاریخی و عاشقانه پرداختند. همچنین در این برنامه تعدادی از کتب نویسندگان زنجانی در بین حاضرین در برنامه جنبی توزیع شد.

سه عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب زنجان
همچنین در جریان برگزاری این نمایشگاه و در برنامه‌ای با همکاری انجمن ادبی اشراق و صراط، از سه عنوان کتاب شعر و داستان با عناونی تحویل بگیر، تر از باد و گودال، با حضور حسین پاکزاد، شاعر، پریناز سعیدی شاعر و الهام خوشی، داستان‌نویس، رونمایی شد.

این برنامه با حضور مشاور استاندار زنجان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، هادی وحیدی از شعرای مطرح زنجانی و جمعی از نویسندگان و شعرا برگزار شد.

در ابتدای این برنامه نویسندگان کتاب‌های اعلامی بخش‌هایی از کتاب خود را برای حاضران قرائت کردند و سپس اشعاری از کتاب‌های رونمایی شده، قرائت و شاعران و نویسندگان این کتاب‌ها به تشریح مضمون آنها پرداختند.

در ادامه نیز هادی وحیدی از شعرای زنجانی ضمن نقد کتب رونمایی شده به بیان تاریخچه شعر در ادوار مختلف پرداخت و با اشاره به رشد و موفقیت شعرای جوان در استان زنجان گفت: خوشبختانه استان زنجان در تربیت شعرا موفق عمل کرده است و امروز شاهد درخشش آنها در تالیف کتب شعر هستیم.

وی با اشاره به اینکه کتاب‌های رونمایی شده در نمایشگاه نیز از نظر قطع و همچنین محتوا قابل قبول است، گفت: منتهی در این کتاب‌ها برخی از اشعار کمرنگ است.

وحیدی با تأکید بر استفاده از رباعی در کتاب‌های شعر گفت: بیشینه رباعی در کشور ما بسیار زیاد است و شعرای مطرحی در این حوزه در کشور داریم و معروف‌ترین رباعی‌سرا در تاریخ ادب فارسی حکیم عمر خیام نیشابوری است که مجموعه اشعار وی به رباعیات خیام مشهور است.

در ادامه ضمن تحلیل اشعار مرحوم استاد حسین منزوی و اوجی به سیر تاریخی اشعار از دهه ۵۰ تا ۸۰ شمسی پرداخت.

یادآوری می‌شود، هادی وحیدی در پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «تحلیل غزل نو» تغییر و تحولات و ویژگی‌های غزل را از دهه پنجاه تا هشتاد بررسی کرده است.

در پایان مراسم رونمایی از کتاب‌های تالیف شده توسط شعرا و نویسندگان زنجانی جشن امضای کتاب با حضور علاقه‌مندان برگزار شد.

خبر دیگر از نمایشگاه اینکه، نشست کتابخوان و معرفی کتاب، تئوری انتخاب گلاسر (ویلیام گلاسر)، سه شنبه با موری (میچ آلبوم)، دیوان شهریار، جنایات و مکافات (داستایوفسکی) در حاشیه دهمین نمایشگاه کتاب زنجان و در قالب برنامه‌های جنبی برگزار شد.


این برنامه با حضور جمعی از شعرا، نویسندگان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و جمعی از کتابخوانان برگزار شد.

چهارصدمین نمایشگاه کتاب استانی و دهمین نمایشگاه کتاب زنجان با حضور ۲۸۰ ناشر و نمایندگی و ۱۵ ناشر در حوزه نشر الکترونیک با عرضه بیش از ۶۵ هزار عنوان کتاب و لوح فشرده از سراسر کشور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی زنجان آغاز به کار کرده است و امروز به کار خود پایان می‌دهد.

برای این نمایشگاه مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان بن یارانه‌ای خرید کتاب در نظر گرفته‌ شده بود که با تخفیف ۲۰ درصدی از طریق بانک عامل مستقر در نمایشگاه در بین بازدیدکنندگان توزیع می‌شود.

طی چهار روز برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها بازدیدهای متعددی از سوی مسؤولان  استانی از نمایشگاه مطبوعات و غرفه‌های رسانه‌ها صورت گرفته است.
 
تاکنون استاندار زنجان، مشاورین استاندار، رئیس خانه احزاب استان و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی زنجان از نمایشگاه کتاب، مطبوعات و خبرگزاری‌های این استان دیدار کرده‌اند.

دهمین نمایشگاه کتاب زنجان امروز به کار خود پایان می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها