دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی اهدا می‌شود

عطاءالله رفیعی آتانی گفت: ۴۶۵ چکیده مقاله و ۳۶۳ مقاله به دست ما رسید که مورد داوری قرار گرفته است. اختتامیه پنجمین کنگره علوم انسانی اسلامی پنجشنبه ۷ آذر در قم برگزار می شود که چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در این مراسم اهدا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با حضور رضا غلامی، فرزاد جهان بین و عطاءالله رفیعی آتانی امروز در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی صدرا برگزار شد.

حجت الاسلام غلامی در این نشست گفت: علوم انسانی اسلامی تدریجاً به یک جریان علمی و یک حرکت پیش رونده تبدیل شده و شواهد و قرائن متعددی این مسئله را تایید می کند.
 
وی ادامه داد: پیشرفت علوم انسانی اسلامی محتاج گسترش نوآوری‌های علمی است. منظور ما از نوآوری، نوآوری در بنیان ها و ساخت علم نیست بلکه یکی از آن دستیابی به مسیرها و مدل های جدید است. از طرف دیگر نوآوری لوازمی دارد که مهمترین آن شکل گیری چارچوب های منعطف و تحجرزدایی از علوم انسانی است.

وی افزود: مهمتر از افزایش قابلیت‌های نوآوری در علوم انسانی اسلامی وجود انگیزه و جسارت نوآوری علمی است که نقش منحصر به فردی در این عرصه دارد. برخی یا به دلیل عدم بضاعت علمی و یا به دلیل عدم استقلال جامعه علمی، از جسارت لازم برای نوآوری برخوردار نیستند و همین امر فضای رکود ایجاد می‌کند.

غلامی گفت: شکل گیری گفتمان نوآوری در جامعه ما مهمترین عامل ایجاد انگیزه و جسارت در بین پژوهشگران است. جدای از ارتقاء کیفیفیت و نوآوری، جوان گرایی در این امر از اهمیت زیادی برخوردار است. مراتب و عناوین دانشگاهی نباید به مانعی برای میدان دادن به جوانان نخبه تبدیل شود.

وی ادامه داد: یکی از کمبودهای محسوس در علوم انسانی اسلامی فقدان پژوهش های عظیم گروهی با هدف نوآوری است. این پژوهش ها فرصت های فراوانی را برای پرورش نیروهای نخبه ایجاد می کند و نوآوری را تسهیل می کند. فرهنگ پژوهش گروهی و نظام نامه های پژوهشی لازمه این مسئله است.

وی افزود: در حال حاضر مهمترین سیاست مجمع عالی علوم انسانی اسلامی کمک به مجموعه های علمی و پژوهشگران برای نوآوری است. نزدیک به 10 سال از کنگره علوم انسانی اسلامی گذشته و تمرکز ما بر نوآوری بوده است.

حجت‌الاسلام غلامی گفت: مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، شبکه‌ای از مجموعه‌های پژوهشی است و به هر میزان این مجمع باید بتواند شرایطی را فراهم کند که نوآوری صورت گیرد و نباید در این امر کوتاهی کرد.

وی افزود: کنگره پنجم علوم انسانی اسلامی تفاوت‌هایی با کنگره‌های قبل دارد. چه در خصوص شکل کار که خیلی مختصر شده و المان‌های کیفی در آن لحاظ شده است و چه از لحاظ محتوایی که دنبال می‌کند. این محتوا ناظر به مسائلی است که جامعه امروز ما با آن درگیر است.

عطاءالله رفیعی آتانی در این نشست گفت: تفاوت اساسی کنگره پنجم با کنگره‌های پیشین در این است که این کنگره به جای اینکه در یک روز برگزار شود در طول ۵ روز برگزار خواهد شد. مراسم افتتاحیه با سخنرانی آیت‌الله رئیسی، حجت الاسلام عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلامعلی حداد عادل رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور و دو تن از اساتید صاحب نام این حوزه، همراه خواهد بود. پس از مراسم افتتاحیه در روزهای بعدی کمیسیون های تخصصی در تهران و قم برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: ۴۶۵ چکیده مقاله و ۳۶۳ مقاله به دست ما رسید که مورد داوری قرار گرفته است.

وی افزود: کمیسیون‌هایی که در روز چهارشنبه ۶ آذر برگزار می‌شود به این قرار است که کمیسیون اقتصاد اسلامی با محوریت دانشگاه تبریز و در دانشگاه علوم و معارف قرآن تهران؛ کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی با محوریت دانشگاه شاهد و در این دانشگاه؛ کمیسیون مدیریت اسلامی با محوریت دانشگاه امام صادق(ع) در مرکز پژوهش های صدرا؛ کمیسیون فقه و حقوق اسلامی با محوریت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در محل این پژوهشگاه در قم و تهران به طور همزمان؛ کمیسیون علوم سیاسی اسلامی با محوریت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم؛ کمیسیون روان شناسی اسلامی با محوریت انجمن علمی روانشناسی حوزه علمیه قم و دانشگاه اصفهان در دانشگاه علوم و معارف اسلامی قم؛ برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: کمیسیون فلسفه و روش شناسی علوم انسانی اسلامی با محوریت مرکز پژوهش های صدرا در دانشگاه علوم و معارف اسلامی قم سه شنبه ۵ آذرماه برگزار می شود.

وی افزود: کمیسیون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با محوریت دانشگاه امام صادق(ع) در این دانشگاه؛ کمیسیون ارتباطات و جامعه شناسی اسلامی با محوریت دانشگاه شیراز در مرکز پژوهش های صدرا و کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی با محوریت دانشگاه دفاع ملی در این دانشگاه؛ در تاریخ دوشنبه ۴ آذر ماه برگزار خواهد شد.

رفیعی آتانی گفت: نحوه ثبت نام در جلسات کمیسیون‌ها به صورت ثبت نام در سایت خواهد بود.

وی ادامه داد: اختتامیه پنجمین کنگره علوم انسانی اسلامی پنجشنبه ۷ آذر در قم برگزار می شود که چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در این مراسم اهدا خواهد شد. در این مراسم از دو تن از پژوهشگران داخلی و یکی از برجسته ترین صاحب نظران خارجی به نام عثمان بکار از کشور مالزی، تجلیل خواهد شد.

وی در پایان گفت: تحولی در شکل ارائه مطالب در کمیسیون ها ایجاد شده است به طوری که برنامه کمیسیون‌ها به ۳ بخش ارائه مقالات، گفتگو و هم اندیشی اساتید و نقد، تقسیم شده است. برخی ممکن است به اصل کنگره و برخی به دستاوردهای آن نقد داشته باشند که ما باب گفتگو در این باره را باز گذاشته ایم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها