یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۳
تمهیدات ویژه برای کتابخوانی و ورود دانش‌آموزان به کتابخانه‌ها

اختتامیه جشنواره «دانایی توانایی» روز یکشنبه(۲۶ آبان ماه) با حضور نیکنام حسینی‌پور؛ دبیر هفته کتاب، علیرضا اکبری؛ معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش و جمعی از دانش‌آموزان برگزیده در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) و به نقل از ستاد خبری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، نیکنام حسینی‌پور در اختتامیه جشنواره «دانایی توانایی» با تشکر از برگزار کنندگان این مراسم، اظهار کرد: قرن ۲۱، قرن دانایی است و با توجه به افزایش حجم اطلاعات طی سال‌های اخیر، هر که داناتر باشد و هر کشوری دارای افراد آگاه بیشتری باشد، در عرصه جهانی حرفی برای گفتن دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با همین نگاه اقدام به انتخاب پایتخت کتاب و دیگر فعالیت‌های ترویجی در حوزه کتابخوانی کرده است، به طوری که زنگ هفته کتاب امسال با قرائت پیام وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی در یکی از مدارس شهر یزد نواخته شد.

وی ادامه داد: اینکه پیام وزیر ارشاد در مدرسه قرائت شد، نشان از اهمیت کتابخوانی در مدارس دارد و بر همین اساس دو روز از هفته کتاب نیز با محوریت مدرسه و کتابخوانی نام‌گذاری شده‌ است. 

حسینی پور اعلام کرد: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته در صدد هستیم تا برنامه مشترکی را با وزارت آموزش و پروش برگزار کنیم تا تمام دانش‌آموزان کشور بتوانند از تخفیف خرید کتاب بهره ببرند. 

وی هم چنین از اجرای طرح‌های حمایتی به منظور خرید کتاب تحت عناوین، طرح پائیزه کتاب، تابستانه و عیدانه نیز در ایام مختلف سال خبر داد. 

دبیر هفته کتاب در پایان خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان گرفتار فضای مجازی هستند و باید سعی کنیم با انجام تمهیداتی از قبیل تجهیز کتابخانه‌ها و تخصیص یارانه‌ها دانش‌آموزان را بیش از قبل به سمت کتابخوانی سوق دهیم. 

وی افزود: بر اساس آخرین گزارشات، سرانه مطالعه در ایران حدود ۱۳ دقیقه اعلام شده است. 

کتاب، بخش مهم اما مظلوم فرهنگ
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه کتاب، بخش مهم و ضروری فرهنگ است، افزود: متاسفانه این حوزه در مقایسه با سایر حوزه‌های فرهنگی مظلوم واقع شده است و نگاهی ساده به سرانه مطلعه خود گویای این حقیقت است. 

علیرضا کاظمی بیان کرد: کشور ایران که در حال توسعه است نباید در حوزه کتابخوانی این چنین عقب باشد، چرا که یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فرهنگی که موتور محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی نیز محسوب می‌شود، همین بحث کتاب است. 

کاظمی گفت: ما معتقدیم کتاب، زیرساخت و زیر بنای تمام برنامه‌ریزی‌ها است و این مهم باید با دقت و مطالعه کارشناسی شده و نیازسنجی تحقق یابد، چرا که کتاب اصلی‌ترین عنصر شکل‌گیری دانایی و آگاهی است. 

وی در پایان اظهار کرد: در این جشنواره حدود ۴۰۰ هزار دانش‌آموز شرکت کرده بودند، اما در واقع این آمار قابل قبول نیست.

کاری‌کنیم تا دانش‌آموزان وارد کتابخانه‌ها شوند
مدیر کل فرهنگی، هنری اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش نیز در این مراسم گفت: هدف ما این است که کاری بکنیم که دانش‌آموزان وارد کتابخانه‌ها شوند. 

رمضانی افزود: سومین دوره از این جشنواره در حالی به کار خود پایان داد که معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرده بودند، این جشنواره به هیج وجه و تحت هیچ شرایطی نباید لغو شود. 

وی بیان کرد: کسانی که با کتاب انس دارند، انسان‌هایی مسئولیت‌پذیر، عاقل و توانمند هستند و ما قدردان خانواده‌هایی هستیم که چنین فرزندانی پرورش داده‌اند. 
رمضانی تاکید کرد: با مشارکت خانه کتاب به منظور افزایش کتابخوانی در مدارس، حمایت از یک میلیون دانش‌آموز به خصوص در مناطق محروم برای در سال آینده هدف‌گذاری شده است. 

وی گفت: در این دوره از جشنواره ۵۰ عنوان کتاب توسط چهره‌های برتر حوزه ادبیات کودک و نوجوان شناسایی شده و سپس در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته بودند، تا کتاب‌های مفید و خوب در اختیار آنها قرار بگیرد. 

بر اساس این گزارش، در پایان این مراسم از فراخوان و لوگوی چهارمین جشنواره دانایی و توانایی رونمایی شد و دانش‌آموزان حاضر در این جشنواره مورد تجلیل قرار گرفتند. 

همچنین با دستور مدیر موسسه خانه کتاب، در رابطه با گفته یکی از دانش‌آموزان چهارمحال بختیاری که از نبود کتابخانه در مدارس این استان گلایه داشت، قرار شد تا بودجه کافی برای تجهیز مدارس چهارمحال بختیاری به کتاب تخصیص داده شود. 

بیست و هفتمین دوره هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ ۲۳  آبان ماه در سراسر کشور آغاز شده است و تا ۳۰ آبان ماه ادامه دارد. همچنین فایل پوستر و تیزر بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بر روی سایت هفته کتاب به نشانی اینترنتی hafteyeketab.ketab.ir بارگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها