یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
وقتی یک کتابفرورشی نماد یک شهر می‌شود

یکی از اصلی‌ترین اشتراکات کاربرانی که در سایت گردشگری نظرات خود را درباره این کتابفروشی ثبت کردند این است که این کتابفروشی مثل مکان‌های مشهور دیگر شهر پاریس مثل کلیسای نوتردام، برج ایفل یا موزه لوور به اندازه کافی به شهرت رسیده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، در سایت اینترنتی تریپ ادوایزر که یکی از سایت‌های مشهور جهانگردی است نزدیک به چهارهزار نقد کارشناسی درباره یک کتابفروشی در شهر پاریس است که در آستانه صدسالگی‌اش در حال تبدیل شدن به یک نماد اصلی این شهر است. بسیاری از این نظرات و نقدهای کارشناسی در اصل نظرات بسیاری از بازدیدکنندگان فرانسوی و غیرفرانسوی از کتابفروشی شکسپیر و شرکا است که در اکثر آنها کلماتی مثل رویا یا جادو بسیار دیده می‌شود.طبق آماری که این سایت ارائه کرده بسیاری از گردشگرانی که از فرانسه و شهر پاریس بازدید می‌کنند به طور حتم یک سری هم به این کتابفروشی می‌زنند که امسال صد سال از تاسیس آن می‌گذرد.
 
شکسپیر و شرکا اولین بار در 17 نوامبر سال 1919 میلادی توسط سیلویا بیچ در خیابان هشتم دوپویترن بازگشایی شد و پس از مدتی در سال ۱۹۲۲ به محل بزرگتری در خیابان دوازدهم اودئون در منطقهٔ ۶ پاریس نقل مکان کرد. در طول دههٔ ۱۹۲۰، این کتاب‌فروشی به پاتوقی برای نویسندگانی چون ازرا پاوند، ارنست همینگوی، ویلیام اس. باروز، جیمز جویس و فورد مادوکس فورد تبدیل شده بود. امروزه این فروشگاه هم به عنوان کتاب‌فروشی معمول و هم به عنوان پاتوق کتاب‌خوانی در زمینهٔ تخصصی ادبیات انگلیسی خدمات می‌دهد.
 
یکی از اصلی‌ترین اشتراکات کاربرانی که در سایت گردشگری نظرات خود را درباره این کتابفروشی ثبت کردند این است که این کتابفروشی مثل مکان‌های مشهور دیگر شهر پاریس مثل کلیسای نوتردام، برج ایفل یا موزه لوور به اندازه کافی به شهرت رسیده است که بتوان یکی از نمادهای اصلی این شهر خطاب کرد. ولی چه اتفاقی افتاده است که این کتابفروشی به این درجه از شهرت رسیده است.
 

نمونه‌های کمتری از این کتابفروشی در کشورهای دیگر وجود دارد. مثلاً کتابفروشی لاندن ریویو شهر لندن یا کتابفروشی کودکان شهر سئول کره جنوبی هر کدام دارای مشخصات ویژه‌ای در کشورهای خود هستند ولی هیچ کدام به این شهرت نرسیدند. به اعتقاد تحلیلگر روزنامه گاردین جذابیت ظاهری کتابفروشی شکسپیر خودش یکی از عوامل شهرت این مکان شده است.
 
این روزنامه می‌نویسد طراحی و دکوراسیون خاص کتابفروشی در جذب گردشگران بسیار تاثیر داشته ولی مهمترین علت جذابیت از تاریخچه این مکان نشات می‌گیرد. اکثر نویسندگان مشهور فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی رابطه خوبی با این مکان داشتند و بسیاری از گردشگران نیز می‌خواهند همان تجربه‌ای را داشته باشند که نویسندگان محبوب آنها تجربه کرده‌اند. از طرف دیگر صاحبان کتابفروشی از سیلویا بیچ گرفته تا دیگران هیچ کدام به سود اقتصادی فکر نکردند و در اظهارات خود گفته‌اند که بیشتر از یک کتابفروشی به فکر راه‌اندازی یک جنبش اجتماعی ادبی بودند. در تاریخ این کتابفروشی شاهد هزاران ملاقات نویسندگان مشهور با مردم و ویراستاران بودیم و همین روح اجتماعی کتابفروشی باعث جذابیت آن برای طرفداران ادبیات شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها