پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
دوعنوان کتاب در جشنواره ایل سنگسر رونمایی شد

دوعنوان کتاب جشنواره ایل سنگسر با حضور وزیر ارشاد اسلامی درسیزدهمین جشنواره ایل سنگسر رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، سیدعباس صالحی در نشست تخصصی پوشاک، دست بافته‌ها و فرش سنگسری در سمنان، با تاکید بر اینکه ایران با عشایر پیوند وجودی دارد به‌گونه‌ای که تاریخ ایران را نمی‌توان بدون تاریخ عشایر شناخت، گفت: عشایر بستر تمدن ایرانی و مادر تاریخ ایران هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش مهم وپررنگ عشایر در کشور اظهارداشت: جمعیت عشایری ایران بیش از ۱۰ هزار نفر شهید را تقدیم به انقلاب و ایران کرده است.

وی تصریح کرد: در بیش از ۶۰ درصد از نقاط مرزی،عشایر دیدبانان کشور هستند.

صالحی با بیان اینکه ایل سنگسر جایگاه خاصی را در تاریخ ایران‌زمین دارند اضافه کرد: نمادها و نمایه‌های موجود این ایل چون تقویم و گاهنامه و زبان سنگسری، نشانه‌ای از تأثیرگذاری این ایل در تاریخ و تمدن ایران محسوب می‌شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه جشنواره‌هایی همچون این جشنواره سنگسر دارای اهمیت بسزایی هستند، افزود: برگزاری این جشنواره صرفاً یک اتفاق کوچک منطقه‌ای نیست بلکه آغازی است برای یک‌چشم انداز وسیع در سطح کشور لذا ما معتقد هستیم برگزاری این جشنواره‌ها فرصت‌های توسعه استان ، منطقه و ملی را فراهم می‌کند.

وی افزود: جاذبه‌های ایران فقط در معدن و عناصر معدنی و جاذبه‌های طبیعی نیست ، بلکه تاریخ و تمدن این سرزمین نیز از جاذبه‌های ایران است. در این راه باید معبرها را به مقصد و مقصدها را به فرصت‌های طولانی اقامت و تکرار حضور تبدیل کنیم که در این راه وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی در کنار وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای تحقق اهداف عالی فرهنگی و توسعه استان‌ها تلاش می‌کند.‌

صالحی بخش مهمی از جاذبه ایران را تنوع تاریخی، فرهنگی و تمدنی عنوان کردوافزود: این جاذبه‌ها در منطقه مهدیشهر موجود است و این تنوع‌ها زمینه ساز رشد اقتصادی و توسعه است.

به گفته وی وزارت ارشاد و نگاه دولت تدبیر و امید تلقی فرهنگ اقوام به عنوان ذخیره ملی است.


همچنین بر اساس این گزارش، اولین جشنواره ملی ایل سنگسر با مشارکت مردم و نیز همکاری ادارات و نهادهای مردمی و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مهدیشهر در استان سمنان برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان این رویداد فرهنگی را بزرگترین جشنواره ملی ایل سنگسری و هدف از آن را معرفی جاذبه‌های گردشگری استان سمنان دانست.

مهدی جمال افزود: بر اساس تاکید بر واگذاری امور به بخش خصوصی، این جشنواره به بخش خصوصی با هدف توانمند سازی جوامع محلی واگذار شده است.

وی ادامه داد: این جشنواره با حضور هنرمندان استان‌های قم، قزوین، تهران، البرز و مازندران آغاز به کار کرده است.

دبیر نخستین جشنواره ملی ایل سنگسری نیز با بیان اینکه برگزاری جشنواره ملی ایل سنگسری از مطالبات مردمی بود، گفت: جشن امامت و ولایت امام مهدی (عج)، برگزاری نشست تخصصی پوشاک و دست بافته‌ها، رونمایی از دو کتاب، همایش پیاده‌روی خانوادگی، جشنواره غذا و تجلیل از قهرمانان ورزشی از برنامه‌های مهم این جشنواره است.

منصور بیرقی با تقدیر از حمایت‌های استاندار سمنان، معاون سیاسی امنیتی استاندار سمنان و مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان در برگزاری این جشنواره همچنین از مشارکت مردم مهدیشهر، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و مدیران و اعضای کمیته‌های جشنواره تشکر ویژه کرد.

بر اساس همین گزارش، سیدعباس صالحی در ادامه سفر یک روزه خود به استان سمنان در آئین رونمایی از دوعنوان کتاب جشنواره ایل سنگسر حضور پیدا کرد.

«بررسی نقوش کهن درهنر ایل سنگسری» و «پوشاک و دست بافته‌ها درایل سنگسری» دو کتابی بودند که رونمایی شدند. نویسنده این دو اثر حسن پاکزادیان است. محور این کتاب‌ها نقش عشایر، شناساندن قدمت و فرهنگ آنان، آشنایی با صنایع دستی و تولیدات عشایر و همچنین جاذبه‌های فرهنگی، گردشگری، اقتصادی، سرمایه گذاری و ... این ایلات است.

در پایان این مراسم وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی عضو افتخاری ایل سنگسری شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها