یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
​جشنی برای چهل‌سالگی «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان»

مراسمی برای چهل‌سالگی «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسمی برای چهل‌سالگی «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» همزمان با سومین سالگرد درگذشت توران میرهادی – بنیانگذار «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان»- یکشنبه ۱۹ آبان ماه از ساعت ۱۶- ۱۸ در تالار قلم کتابخانه ملی برگزار می‌شود.
 
در معرفی شورای کتاب کودک از «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» آمده است: «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» در سال ۱۳۵۸ با پیشنهاد توران میرهادی راه‌اندازی شد. انگیزه این کار به گفته توران میرهادی، کمبود منابع خواندنیِ بومی در زمینه فرهنگ، هنر و تاریخ ایران و ناکارآمدی منابع ترجمه شده درباره فرهنگ بشری برای کودک و نوجوان ایرانی بود.
 
در این بخش نزدیک به ۳۰۰ نفر در زمینه‌های گوناگون مانند نویسندگی، ویراستاری، مشاوره، واژه‌نگاری، صفحه‌آرایی و بخش‌های پشتیبانی و اداری فعالیت می‌کنند. مقاله‌ها در ۲۵ گروه موضوعی نوشته و ویراستاری می‌شود. بسیاری از نویسندگان، مقاله‌های خود را به‌صورت رایگان در اختیار فرهنگنامه قرار می‌دهند. مقاله‌ها پس از ویرایش نهایی و تصویرگذاری در اختیار شرکت تهیه و نشر فرهنگنامه قرار می‌گیرد.
 
برای یافتن طرح کلی برخی مقاله‌ها یا آشنایی دقیق‌تر با آگاهی‌های مورد نیاز کودکان و نوجوانان، کارشناسان و ویراستاران فرهنگنامه از سال ۱۳۵۹گروهی از کودکان و نوجوانان ده تا شانزده ساله را، با نام شورای مشورتی، به مشاوره دعوت کردند. طرح برخی مقاله‌ها با نظرخواهی از این گروه  تهیه می‌شود. تألیف و تدوین فرهنگنامه با نظم الفبایی و در حدود ۲۵ جلد پیش‌بینی شده است.
 
به‌سبب طولانی ‌شدن روند تدوین فرهنگنامه، از سال ۱۳۹۵، طرح روزآمدسازی جلدهای منتشرشده و برنامه‌ریزی برای انتشار الکترونیکی این اثر، در دستور کار شورا و ناشر آن شرکت تهیه ونشرفرهنگنامه قرار گرفت.
 
فرهنگنامه کودکان و نوجوانان به پرسش های گوناگون، پاسخ های مناسب و دقیق علمی می‌دهد و یاور کودکان و نوجوانان در پژوهش است.
 
فرهنگنامه کودکان و نوجوانان نخستین کتاب مرجع عمومی به زبان فارسی، همراه با تصویر و نقشه، برای کودکان و نوجوانان ایرانی است. این مجموعه با نگرش علمی و با الهام از تاریخ و فرهنگ ایران و پاسداری زبان فارسی برای کودکان ۱۰ الی ۱۶ سال و با توجه به دانش پایه، زبان و بیان این گروه سنی تدوین شده است.
 
با اطلاع‌رسانی در زمینه‌های گوناگون و داشتن دانستنی‌های دقیق وروز آمد، کتابی تاثیرگذار برای تمام خانواده‌های ایرانی است.
 
به عنوان کتاب مرجع عمومی برای پاسخگویی به پرسش‌های فرزندان این سرزمین در شورای کتاب کودک تالیف می‌شود.

به مراجعان خود فرصت جست‌وجوی پاسخ سوال‌هایشان را می‌دهد تا آن‌ها لذت کشف و دانستن را تجربه کنند. همچنین فرهنگ‌نامه اطلاعات وسیعی را درباره ایران در اختیار دانش‌آموزان قرار می دهد.
 
در مراحل تدوین مقاله‌ها از مشورت و همفکری حدود ۱۰۰ کودک و نوجوان ۱۰ تا ۱۶ ساله به نام مشاوران نوجوان بهره‌مند می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها