دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
تقدیر از ایرانشناس ارمنی در نشست «ادبیات ایران و ارمنستان»

نشست «ادبیات ایران و ارمنستان» از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایروان برگزار و از خانم کوزمویان، ایرانشناس آکادمی علوم ارمنستان تقدیر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت روز جهانی حافظ، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، با همکاری انستیتو شرق‌شناسی آکادمی ملی علوم این کشور، نشست ادبی «ادبیات ایران و ارمنستان» را برگزار کرد.

در این مراسم که با حضور جمع کثیری از نویسندگان، شاعران و مسئولین دانشگاه‌ها و انستیتوهای ارمنستان برگزار شد، چند تن از اساتید ایرانشناس به توصیف زبان و ادبیات فارسی و تأثیر و نقش آن در ادبیات ارمنی پرداختند و از خانم کوزمویان، ایرانشناس آکادمی علوم ارمنستان تقدیر به عمل آمد.

در این نشست ادبی سید محمدرضا حیدری، رایزن فرهنگی کشورمان در خصوص روابط ادبی ایران و ارمنستان و دوره‌های مختلف گسترش زبان و ادب فارسی در بین ارامنه و نیز آشنایی ایرانیان با ادبیات ارمنی سخن گفت.

روبن سافراستیان، رییس انستیتو شرقشناسی آکادمی ملی علوم جمهوری ارمنستان، ضمن تشکر از اقدام رایزنی فرهنگی ایران برای برگزاری چنین محفل ادبی و تقدیر از خانم کوزمویان، به سخنرانی پرداخت. وی به مقام حافظ و ادبیات قوی و غنی ایران اشاره کرد و به تأثیرات این ادبیات بر شاعران و نویسندگان ارمنی از جمله تومانیان پرداخت.

وارتان دِوریکیان، رییس انستیتو ادبیات آکادمی ملی علوم ارمنستان هم با موضوع «مقایسه تاریخ گل سرخ و لاله در ادبیات ارمنی و ایرانی»، به تشابهات ادبیات فارسی و ارمنی اشاره کرد.

وارتان وسکانیان، رییس کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان نیز با موضوع «روند توسعه ایران شناسی در ارمنستان در دهه‌های اخیر» علاوه بر توجه به ادبیات و فرهنگ غنی ایرانی، به نقش کرسی ایرانشناسی دانشگاه ایروان در گسترش ایرانشناسی اشاره و از خدمات خانم کوزمویان در این مسیر نام برد.

سخنران بعدی این نشست، خانم لوسینه گاسپاریان، رییس بخش ادبیات انستیتو ادبیات آکادمی ملی علوم ارمنستان مقاله خود را با موضوع «تاریخ ارمنستان مؤسس خورناتسی به عنوان ابزاری برای آشنایی اساطیر ایرانی» ارایه داد.

گارنیک گئورگیان، استاد دانشگاه دولتی ایروان هم در سخنانی، به موضوع «ارتباط ادبی ایرانی ـ ارمنی  در دوره جدید» و گسترش همکاری‌های ادبی ایران و ارمنستان پرداخت.

دیگر سخنران این مراسم، خانم اوسانا باغومیان، دانشجوی دکترای دانشگاه تهران بود، که مقاله خود را با موضوع «بررسی برداشت میراث ادبی ـ هنری مخاطب ایرانی از طریق تحلیل حکایات گلستان سعدی» ارایه داد.

بنابر اعلام این خبر، خانم کوزمویان از سوی رایزنی فرهنگی به عنوان ایرانشناس و خادم زبان و ادبیات فارسی به جشنواره بین‌المللی شهریار معرفی شد و از سوی دبیرخانه آن جشنواره به عنوان یکی از ایرانشناسان برتر سزاوار تقدیر شناخته شد.

همچنین، لوح‌تقدیر و تندیس جشنواره بین‌المللی شهریار به وی اهداء شد. این لوح و هدایای جشنواره توسط رایزن فرهنگی کشورمان در ایروان به خانم کوزمویان تقدیم شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها