دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵
روح یک جامعه در پرتو کتاب و کتاب‌خوانی بارور می‌شود

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام‌جمعه تبریز در مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز با اشاره به اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی، گفت: روح یک جامعه در پرتو کتاب و کتاب‌خوانی بارور می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین آل‌هاشم در مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز با اشاره به اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی گفت: کتاب به نوعی همزاد بشر است که هیچ زمانی از اجتماع انسانی دور نبوده و نخواهد بود؛ این دو از گذشته تاکنون همپای هم پیشرفته‌اند و یکی بر دیگری اثر بخشیده است و انحطاط یکی با زوال دیگری و رشد آن با ترقی دیگری همراه بوده است.

وی افزود: کتاب جزئی از تاریخ تمدن بشر و گویای تفکرات اجتماعی در دوره‌های گوناگون است. در تمامی قرن‌ها کتابخانه‌ها جزئی از بافت اجتماعی و فرهنگی هر جامعه بوده‌اند. بنابراین کتاب نقشی اساسی در تمدن‌های بشری داشته و بین پیشرفت و تمدن بشری با کتاب و کتابخانه، همیشه یک رابطه مستقیم و تأثیرگذار وجود داشته است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام‌جمعه تبریز با اشاره به جایگاه کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه ادامه داد: موضوع کتاب و کتابت در رشد حیات اجتماعی تأثیر بسزایی دارد.

وی افزود: روح یک جامعه در پرتو این مهم بارور می‌شود و به همین دلیل میراث فرهنگی و تمدن اسلامی همیشه مملو از کتاب‌های بزرگانی است که افتخار جامعه بشری بوده‌اند و همه همت اولیای دین اسلام با اینها بوده که بندگان خدا را به سوی روشنایی کتاب رهنمون می‌سازند و در اهمیت کتاب و قلم همین کافی است که کلام الهی با توجه و تاکید بر قلم آغاز شده است.

همچنین بر اساس این گزارش، محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌ شرقی در آیین افتتاح این نمایشگاه گفت: افزایش سرانه کتاب به اهتمام همه جانبه نیازمند است و امیدوارم هفدهمین نمایشگاه کتاب همانند سال‌های گذشته نه تنها در حوزه کتاب و نشر بلکه در سایر حوزه‌ها هم اثرگذار باشد.

وی افزود: برای توسعه همه جانبه به ارتقای سطح مطالعه نیاز داریم  و اعداد و ارقامی که امروز از سرانه مطالعه در کشور و استان به دست آمده زنگ خطر را برایمان به صدا درآورده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌ شرقی این نمایشگاه را یکی از هزاران گامی دانست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توسعه مطالعه و کتاب‌خوانی برداشته است و هنوز هم از نظر محتوایی و کیفیت و کمیت همتی عالی و عزمی ملی را می‌طلبد.

محمدپور تصریح کرد: راه نیل به توسعه کشور از مسیر فرهنگ اتفاق می‌افتد و بالا بردن سلیقه مخاطب برای مطالعه کتب ارزشمند و ارتقای سطح کمی همه و همه می‌تواند گامی رو به جلو باشد.

وی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز را مهمترین رویداد فرهنگی شمال غرب کشور عنوان کرد و گفت: در هفدهمین دوره برگزاری این رویداد 900 ناشر داخلی با 150 هزار عنوان و 50 ناشر خارجی با 25 هزار عنوان کتاب حضور دارند که این ارقام، ‌ارقام قابل تامل و درخور اعتنا هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌ شرقی افزود: از میان 900 ناشر داخلی 80 ناشر شرکت کننده از خود استان هستند که این امر به نوبه‌ خود زمینه‌ رقابت سالم و سازنده انتشارات استانی را فراهم می‌آورد.

محمدپور همچنین ضمن قدردانی از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز را یکی از نقاط عطف این نمایشگاه دانست و یادآور شد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ریاست هیئت‌ امنای بنیاد فرهنگ و هنر و ادب آذربایجان را بر عهده دارند که نشان‌دهنده عزم ایشان برای ارائه آن چیزی است که آذربایجان مطالبه دارد.

وی حمایت‌های بی‌دریغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساحت کتاب و تولید فکر را خشت اول برای پیشرفت‌های همه جانبه در همه زمینه‌های فرهنگی قلمداد کرد و همچنین با ارج نهادن به حضور نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام‌جمعه تبریز در آئین افتتاحیه این نمایشگاه، گفت: ایشان سرمایه اجتماعی عظیمی را نه تنها برای تبریز و آذربایجان شرقی بلکه برای کشور و منطقه فراهم کرده‌اند و حضور ایشان در این خطه از میهن اسلامی برکات زیادی را داشته که آحاد مردم شاهد این برکات هستند و به خاطر حمایت‌هایشان از فرهنگ و هنر سپاسگزاریم.

همچنین ماهوتی، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز با اشاره به استقبال قابل توجه از نمایشگاه کتاب تبریز در سال‌های گذشته، از حضور بیش از 900 ناشر در هفدهمین نمایشگاه کتاب تبریز خبر داد و گفت: نمایشگاه کتاب مناسبتی ثابت در تقویم نمایشگاه بین‌المللی تبریز است.

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تبریز در مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه کتاب تبریز با اشاره به سابقه پربار این‌نمایشگاه گفت: ما در تقویم نمایشگاهی نمایشگاه بین‌المللی تبریز که تا سال 1410 برنامه‌ریزی شده، نمایشگاه کتاب را قرار داده‌ایم و این یک مطالبه برای استان ما است.

وی افزود: نمایشگاه کتاب تبریز هم مطالبه‌ مردم است و هم مطالبه‌ ماست و ما رغبت داریم تا هر ساله این نمایشگاه را برگزار کنیم.

ماهوتی گفت: با توجه به بازدیدکنندگان سال‌های گذشته، جمعیت 12-13 میلیون نفری تهران و 2-3 میلیون نفری تبریز، استقبال از این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه تهران بهتر بوده است.

وی افزود:  این نشان‌گر علاقه مردم استان ما به کتاب است. هرچند در فضای مجازی نمایشگاه‌هایی برگزار می‌شود و کتاب‌هایی قرار داده شده که همه از آنها استفاده می‌کنند اما بوی کتاب از لپ‌تاپ و ... به مشام نمی‌رسد و کتاب همواره از جایگاهی ویژه برخوردار است.

وی افزود:  نمایشگاه کتاب ما بهترین نمایشگاه بین 60 نمایشگاهی است که هر سال برگزار می‌کنیم. چرا که هم تعداد فعالان و هم استقبال‌کنندگان بیشتر از سایر نمایشگاه‌ها است.

یادآوری می‌شود، در هفدهمین دوره برگزاری این رویداد 900 ناشر داخلی با 150 هزار عنوان و 50 ناشر خارجی با 25 هزار عنوان کتاب حضور دارند و از میان 900 ناشر داخلی 80 ناشر شرکت‌کننده از خود استان هستند که این امر به نوبه‌‌ خود زمینه‌ رقابت سالم و سازنده انتشارات استانی را فراهم می‌آورد.

همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب دهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های استان در 120 غرفه‌ و هفتمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با 15 هزار عنوان منابع انتشار یافته برپا می‌شود.

همچنین بیش از 50 برنامه‌ فرهنگی و هنری در طول برگزاری نمایشگاه کتاب اجرا می‌شود.

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز از 29 مهر لغایت 4 آبان ماه از ساعت 10 صبح الی 20 در محل نمایشگاه بین‌المللی تبریز برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها