یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
نکته‌هایی در شناخت شمس تبریزی و مقالات بازگو می‌شود

پنجمین‌وششمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ شمس تبریزی در روز چهارشنبه اول و هشتم آبان به «نکته‌هایی در شناخت شمس تبریزی و مقالات او» اختصاص دارد، که با سخنرانی مهدی سالاری‌نسب، در مرکز فرهنگی شهرکتاب برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهر کتاب، زندگی، شخصیت، زبان و اندیشه‌ شمس، تأمل‌برانگیز است. او یکی از نوادر تاریخ و فرهنگ ایران است، که تمام عمر سعی در پنهان کردن خود داشته و مولانا او را از پشت ابر بیرون کشیده و مانند آفتاب، شهره‌ی آفاق کرده است.

شناخت زوایای باریک این چهار، یعنی: «زندگی، شخصیت، زبان و اندیشه‌ی شمس»، هم برای فهم تاریخ فرهنگی ما بسیار نکته‌ها در بر دارد، و هم برای نزدیک شدن بیشتر به شناخت صحیح و واقع‌بینانه از مولانا. هرچه باشد، این «نابغه‌ تمام قرون و اعصار را»، شمس «از میان قوم ناهموار بیرون کشیده و نگذاشته تا او را به زیان برند».

اینک مقالات شمس در دسترس است و می‌توان شمس را بر اساس گفته‌های خودش شناخت. مقالات متنی است فراهم‌آمده از سخنان شمس، در دورانی که او در قونیه اقامت داشته و با مولانا همنشین بوده است. برای شناخت شمس و مولانا، مقالات اهمیت درجه اول دارد؛ اما متن آن در جاهای بسیار به دلایل گوناگون مجمل و مبهم است و حتی در مواردی بدون ربط و پیوند مشخص؛ از این رو بازخوانی و واکاوی مکرر می‌طلبد.

علاوه بر این، مقالات شمس مولانایی را می‌شناساند که هنوز آن مولانای ورد زبان‌ها نشده بوده است، یعنی مولانای فقیه و خطیب در حدود  ۱۵،۱۴ سال پیش از آغاز سرایش مثنوی.

پنجمین‌وششمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ شمس تبریزی، در روز چهارشنبه اول و هشتم آبان ساعت ۱۶:۳۰ به «نکته‌هایی در شناخت شمس تبریزی و مقالات او» اختصاص دارد،که با سخنرانی مهدی سالاری‌نسب، در مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهیدبهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها