چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
برگزاری مراسم بزرگداشت طاهره صفارزاده

مراسم بزرگداشت طاهره صفارزاده، شاعر، ادیب و مترجم، سه‌شنبه 30 تیرماه 1398 در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) تحصیلات دانشگاهی مرحوم دکتر طاهره صفارزاده در رشته زبان و ادبیات انگلیسی بود. او برای ادامه تحصیل به انگلستان و سپس به آمریکا رفت و در دانشگاه «آیووا» هم در گروه نویسندگان بین‌المللی پذیرفته شد و هم به کسب درجه MFA نایل آمد - MFA درجه‌ای مستقل است که به نویسندگان و هنرمندانی که داوطلب تدریس در دانشگاه باشند اعطا می‌شود و نویسندگان به جای محفوظات و تاریخ ادبیات به آموختن و نقد به صورت تئوری و عملی و... می‌پردازند.

او پس از بازگشت به ایران در سال 1349 به استخدام دانشگاه ملی (شهید بهشتی) درآمد. او پایه‌گذار آموزش ترجمه به عنوان یک شاخه مهم علمی و برگزارکننده نخستین نقد علمی ترجمه در دانشگاه‌های ایرانی محسوب می‌شود. او در حوزه  ادبیات فارسی هم به دلیل مطالعات و تحقیقات ادبی، به معرفی زبان و سبک جدیدی از شعر با عنوان «شعر طنین» توفیق یافت و در آغاز انقلاب اسلامی به کمک نویسندگان سرشناس کشور به تاسیس مرکزی به نام «کانون فرهنگی نهضت اسلامی» اقدام کرد. طاهره صفارزاده، پس از انقلاب اسلامی ضمن حضور در عرصه مدیریت دانشگاه شهید بهشتی و سرپرستی دانشکده ادبیات این دانشگاه، طرح بازآموزی دبیران را نیز به اجرا در آورد و برای نخستین‌بار برای کلیه رشته‌های عملی دانشگاه‌ها کتاب به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، آلمانی و روسی تالیف شد. مرحومه صفارزاده در سال 1371 از سوی وزارت علوم و آموزش عالی به عنوان  استاد نمونه کشور معرفی و در سال 1380 پس از انتشار ترجمه «قرآن کریم» به افتخار عنوان «خادم القرآن» نائل آمد. از این استاد فرهیخته تاکنون علاوه بر مقالات و مصاحبه‌های علمی و اجتماعی، بیش از 14 مجموعه شعر و 10 کتاب ترجمه یا نقد ترجمه در زمینه‌های ادبیات، علوم، علوم قرآنی و حدیث منتشر شده و گزیده سروده‌های او به زبان‌های گوناگون جهان ترجمه شده است. او در سال 1387 به علت بیماری تحت عمل جراحی قرار گرفت و چند ماه پس از آن در حالت کما در بیمارستان بستری شد و سرانجام در آبان 1387 درگذشت.

اصول و مبانی ترجمه، 1358، ترجمه‌های نامفهوم، 1384، ترجمه مفاهیم بنیادی قرآن مجید (فارسی و انگلیسی)، 1379، ترجمه قرآن کریم (سه زبانه متن عربی با ترجمه فارسی و انگلیسی)، 1380، ترجمه قرآن کریم (دو زبانه متن عربی با ترجمه فارسی)، 1382، ترجمه قرآن کریم (دو زبانه متن عربی با ترجمه انگلیسی)، 1385، مفاهیم قرآن در حدیث نبوی: گزیده‌ای از نهج الفصاحه با ترجمه فارسی و انگلیسی، 1384،طرح سرپرستی و ویراستاری 36 کتاب زبان تخصصی برای رشته‌های مختلف دانشگاهی، 1359- 1376 از جمله آثار و مکتوبات طاهره صفارزاده است.

گفتنی است مراسم بزرگداشت طاهره صفارزاده، از ساعت 17 تا 19 در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی واقع در خیابان ولی‌عصر(عج)، پائین‌تر از میدان منیریه، پل‌ امیربهادر، خیابان سرلشکر بشیری، پلاک 71  برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها