یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲
درس‌گفتارهای «ادبیات و معنای زندگی»

​کارگاه «ادبیات و معنای زندگی» با تدریس مجتبی گلستانی از اول آبان در کتابفروشی انتشارات کتاب فانوس برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سومین دوره‌ درس‌گفتارهای کارگاه «ادبیات و معنای زندگی» این بار به همت «کتاب فانوس» در ۶ جلسه برگزار خواهد شد. این کارگاه که با تدریس مجتبی گلستانی برپا می‌شود شامل بازخوانی متونی از نیچه، داستایفسکی، کافکا، کامو و سارتر؛ و پیگیری و بررسی تقلای این نویسندگان برای یافتن و روایت کردن معنای زندگی است.

شروع این دوره از اول آبان ۱۳۹۸ است که هر چهارشنبه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در کتابفروشی انتشارات کتاب فانوس واقع در خیابان انقلاب، پاساژ فروزنده طبقه منفی ۲ برگزار می‌شود.

در توضیح این دوره آمده است:
«آیا ادبیات می‌تواند به فهم معنای زندگی کمک کند؟ فراتر از این، آیا ادبیات می‌تواند به زندگی ما معنایی بدهد؟
گاهی وسط همه‌ دلتنگی‌ها و بی‌قراری‌ها حس می‌کنیم که همه‌ راه‌ها بسته است. مثلا عصر جمعه است و تنها نشسته‌ایم و با ملال و بی‌حوصلگی خودمان کلنجار می‌رویم. نه دوستی هست، نه قراری، نه مهمانی، و نه حتی این‌که بی‌هدف از خانه بیرون بزنیم، جواب حال‌مان را می‌دهد.

دست دراز می‌کنیم و رمانی، داستانی، شعری، چیزی از قفسه‌ کتاب‌ها برمی‌داریم. به خودمان که می‌آییم چند ساعت گذشته است و متوجه زمان نشده‌ایم. قصه سرحال‌مان آورده، انگار روایت سایه‌ ملال و تنهایی و حتی مرگ را از سرمان دور کرده. آیا واقعا ادبیات می‌تواند به زندگی ما معنایی بدهد، کاری شبیه آن‌چه داستان خواندن در آن عصر دلگیر جمعه کرد؟

کارگاه «روایت و معنای زندگی» پیگیری کارکرد همان قصه است در آن غروب پر از کلافگی. ادبیات چگونه می‌تواند به من کمک کند که به زندگی‌ام معنا بدهم، از مرگ نترسم، شجاعتِ بودن داشته باشم، دست به انتخاب بزنم، فردیتم و هویتم را بسازم، توان دوست داشتن و دوست داشته شدن را در خود و دیگری بپروم.
 
پرسش این است که رمان چگونه می‌تواند ما را با اصلی‌ترین پرسش‌هایمان درباره‌ خدا و جهان و انسان که سه دغدغه‌ی اصلی فلسفه و فیلسوفان بوده است، مواجه کند؟ چگونه می‌توانیم با رمان و ادبیات داستانی به مفاهیمی همچون آزادی، برابری، عشق، ایمان، انتخاب، تصمیم، دیگری و ... فکر کنیم؟»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها