شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
مشکات اقتصادی موجب کم‌رنگ شدن سهم کتاب در خانواده‌ها می‌شود

به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تلاش دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت کتاب کافی نیست و نهادهای فرهنگی باید رسالت پررنگ‌تری را در حوزه کتابخوانی ایفا کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، لیلا محمدیان، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری چهارمحال و بختیاری در آیین افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان که با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امام جمعه سامان و سایر مسئولین استانی و مردم فرهنگ‌دوست استان برگزار شد، گفت: خداوند را سپاس می‌گویم که به دینی ایمان داریم که معجزه‌اش کتاب است و ولی و مولایمان در کتابت این معجزه نقش ویژه‌ای داشته‌اند.

وی در ادامه به تاریخ کتاب و کتابت اشاره کرد و گفت: سومری‌ها برای اولین بار کتابت را بر روی الواح گلی آغاز کردند.

محمدیان ادامه داد: ایران اسلامی، جامعه ای متدین و با فرهنگ است و ما برای نگهداری و ادامه این مقوله، باید کتاب را در سبد خرید خانواده حفظ کنیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر مردم یکی از دلایل کمبود خرید کتاب را مشکلات اقتصادی می‌دانند گفت: مردم ایران اسلامی مشکلات اقتصادی بزرگ‌تر از زمان حاضر را نیز پشت‌سر گذاشته‌اند و قطعا مشکلات کنونی را نیز با یاری خداوند متعال و رهنمودهای مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) پشت‌سر خواهند گذاشت.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری چهارمحال و بختیاری در خاتمه از مردم فرهنگ‌دوست استان و به ویژه دانش‌آموزان برای بازدید از این نمایشگاه دعوت کرد.

با کتاب، فرزندان خود را به سوی سعادت هدایت کنیم
حجت الاسلام علی‌اصغر عقیلی، امام‌جمعه سامان در آیین افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان گفت: فرزندان ما آن گونه که ما می‌خواهیم نمی‌شوند بلکه آن گونه که ما هستیم می‌شوند.
 
وی در ادامه ضمن اشاره به نقش مؤثر و مهم والدین و خانواده، در تربیت فرندان گفت: اگر خود والدین عادت به کتابخوانی داشته باشند فرزندان نیز از آنان الگو گرفته و در نتیجه، فرزندان آن خانواده، به سمت سعادت هدایت و رهنمون می‌شوند.

امام‌جمعه سامان ادامه داد: در کشور ما اوضاع نامطلوب اقتصادی ناشران و نویسندگان بیانگر اوضاع نابسامان مطالعه در جامعه ماست.

وی افزود: با یاری خداوند متعال و همت مسئولین، باید به سمت و سوی مطلوب در زمینه کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه حرکت کنیم.

روند سرانه مطالعه در کشور رو به کاهش است
لادن حیدری، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گشایش چهاردهمین نمایشگاه کتاب ناشران کشوری در شهرکرد گفت: پایین بودن سرانه مطالعه، از آسیب‌های بشر امروزی است و سال‌هاست که گریبان کشور را گرفته است که می‎طلبد برای جلوگیری از این روند، همه ارکان جامعه از خانواده تا مدارس، دانشگاه‌ها و سایر نهادهای فرهنگ و آموزشی را حساس کنیم.

وی، با بیان اینکه خانواده، نخستین رکن تشویق افراد به امر مطالعه است، تصریح کرد: از آنجا که فرهنگ مطالعه یک امر اکتسابی است، می‌طلبد تا گرایش به این فرهنگ از خانواده‌ها آغاز شود و سپس به مدارس و مراکز فرهنگی و آموزشی مربوطه متصل شود.

حیدری با تاکید بر به ‌کارگیری مشوق‌ها برای تشویق افراد به امر مطالعه در سیاستگذاری‌های کشور، افزود: تلاش دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت کاغذ و کتاب ستودنی است، اما کافی نیست و نهادهای فرهنگی باید رسالت پررنگ‌تری را در حوزه کتاب و کتابخوانی ایفا کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: نگاهی به آمار کتابخانه‌های عمومی، تعداد کتاب‌ها و زیرساخت‌های فرهنگی در شهرها و روستاها حکایت از آن دارد که باید بر توسعه این زیرساخت‌ها بیش از پیش اقدام شود.

حیدری در ادامه به آمار حوزه کتاب و کتابخوانی استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۷۵ عنوان کتاب با شمارگان بیش از ۸۲ هزار جلد در این استان چاپ شد، که از این تعداد کتاب ۷۸.۶۶ درصد تألیفی و مابقی ترجمه‌ای بوده است و جایگاه این استان را در تعداد کتاب‌های چاپ شده در کشور در رتبه ۳۰ قرار داده است.

وی افزود: سهم عناوین کتاب‌های منتشر شده ۷ صدم درصد و سهم شمارگان از کتاب‌های منتشر شده این استان نسبت به کل کشور، ۵ صدم درصد است.

حیدری خاطر نشان کرد: سرانه عناوین کتاب‌های منتشر شده در استان نسبت به ازای هر نفر نسبت به کل کشور ۷۷ صدم درصد است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت ۱۳ ناشر در چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: سرانه ناشران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۱.۳ درصد است.

حیدری با بیان اینکه ۶۵ باب کتابخانه عمومی با یک میلیون و ۶۱ هزار و ۶۴۵ جلد کتاب در استان چهارمحال و بختیاری فعال است، افزود: هم اینک ۴۴ هزار و ۶۹۵ نفر عضو این کتابخانه‌ها هستند که تنها چهار درصد جمعیت این استان را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: میزان دسترسی مردم استان به کتابخانه‌های عمومی به ازای هر نفر ۶ صدم باب و دسترسی اعضای کتابخانه‎ها به ازای هر ۱۰۰ نفر ۴.۲ جلد کتاب و سرانه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان به ازای هر نفر، یک صدم درصد و سرانه اعضای کتابخانه‌ها ۴ صدم درصد نفر محاسبه شده است.

حیدری خاطرنشان کرد: این آمار تلنگری است برای همه مسئولان تا اعتبارات سهم فرهنگ در این استان را بیشتر از آنچه اختصاص داده شده، افزایش دهند و اگر انتظار داریم مردم امروز نسبت به سال‌های گذشته فرهنگی‌تر باشند مسئولان موظفند دسترسی فرهنگ و آثار فرهنگی را بیش از پیش در اختیار مردم قرار دهند.

چهاردهمین نمایشگاه بزرگ کتاب چهارمحال و بختیاری با حضور 420 ناشر و بیش از 70 هزار عنوان کتاب 20 تا 25 مهرماه از ساعت 9 تا 12 و 16 تا 21 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان پذیرای علاقه‌مندان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها