سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
تهران پایگاه و مرکز انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه تهران پایگاه و مرکز انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته بوده است، گفت: هویت این شهر در ابعاد مختلف فرهنگی، هنری، تاریخی، طبیعی و غیره ناشناخته مانده وشناخت آن از ضروریات است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی عصر دیروز(دوشنبه 15 مهر‌ماه) در نشستی با تهران‌پژوهان به مناسبت هفته تهران با تاکید بر این مطلب افزود: تهران از زوایای مختلفی دارای اهمیت است و این زوایا پژوهش درباره آن‌را ضروری می‌کند که جمعیت آن نسبت به جمعیت کل کشور، هویت طبیعی، ویترین ایران بودن در فضای خارج از کشور و ... از جمله این زوایا به شمار می‌آید.
 
وی ادامه داد: تهران جزو کهن‌ترین پایتخت‌های مستمر در تاریخ ایران محسوب می‌شود و از این زاویه نیز پژوهش درباره آن ضروری است.
 
صالحی با اشاره به برخی مساله‌های شهر تهران افزود: این شهر دارای کلان‌مساله‌هایی است که عدم شناخت هویت آن در ابعاد مختلف تاریخی، فرهنگی، هنری، طبیعی و ... یکی از این مساله‌ها به شمار می‌آید.
 
مسیرتوسعه تهران با هویت تهران همخوانی ندارد
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: مسیر توسعه تهران با هویت آن همخوانی ندارد و آینده تهران از این زاویه مبهم است به این معنا که با ریشه‌ها و گذشته خود نسبتی ندارد و این موضوع نیز یکی دیگر از کلان‌ مساله‌های این شهر است که باید به آن توجه داشته باشیم.
 
وی کلان‌ مساله دیگر تهران را رشد سریع مهاجرت به آن عنوان کرد و گفت: مهاجران به این شهر تعلق خاطری نیافته‌اند و جامعه اصلی نتوانسته است به جامعه مهاجر به تهران عرق شهری بودن و تهرانی بودن را منتقل کند؛ بنابراین این شهر باید توان تولید گفتمان و هویت داشته باشد که جامعه مهاجر به آن بعد از چند سال احساس تعلق خاطر، مسئولیت و انگیزه توسعه داشته باشد.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نقطه شروع برای رسیدن به این مسیر پیدا کردن هسته اولیه است که تهران‌پژوهی دغدغه افراد بیشتری نسبت به جمع حاضر باشد و پس از آن درباره اینکه چگونه این امر گسترش انگیزه پیدا کند باید بررسی شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی، هنری، دینی و رسانه‌ای این وزارتخانه ادامه داد: اینکه چگونه از این ظرفیت ها می توان در جهت تکثیر انگیزش بهره گرفت هم باید مورد بررسی قرار بگیرد.
 
ضرورت ساختار دهی مناسب در مسیر تهران پژوهی
 
صالحی در ادامه گفت: بعد از تکثیر انگیزش تعمیق دغدغه‌ها، مساله‌ها و راه حل‌ها ضرروی است و باید در مسیر تهران‌پژوهی به ساختاردهی مناسب همراه با اجزای مختلف از جمله نهادهای مدنی، اقتصاد و ... رسید.
 
در ابتدای این نشست احد جاودانی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران گزارشی از مجموعه فعالیت‌ها و اقدامات این اداره کل در هفته تهران ارائه کرد.
 
وی گفت: در هفته تهران مشارکت دستگاه‌های بسیاری به‌ویژه شهراری تهران و شورای شهر تهران را داشته‌ایم.

تهران باید چشم انداز فرهنگی داشته باشد
در ادامه احمد مسجد جامعی گفت: ظرفیت پژوهش در تهران افزایش یافته است و در گذشته رویکرد تهران براساس ساخت و ساز شهری و با نگاه آسیب‌شناسی بود ولی رویکرد جدید که در هفته تهران هم مورد توجه بود این است که تهران باید چشم‌انداز فرهنگی داشته باشد.
 
وی افزود: تهران شهری به وسعت ایران است و جمعیتی از کل کشور در آن حضور دارد و بسیاری از هنرمندان و پژوهشگران در این شهر به رشد و بالندگی رسیده‌اند.
 
در این نشست جمعی از تهران‌پژوهان درباره دغدغه‌های خود و دلایل ضرورت تهران‌پژوهی سخن گفتند.

رونمایی از کتاب‌های جدید تهران‌شناسی
در پایان این نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بازدید از نمایشگاه تخصصی کتاب تهران که در سرسرای این وزارتخانه برپا است از کتاب‌های جدید تهران‌شناسی رونمایی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها