دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
منشا بسیاری از آئین‌های عزاداری، صوفیه بودند

نویسنده کتاب «تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا» گفت: صوفیه در بسیاری از آیین‌های عزاداری به‌طور اساسی و تعیین‌کننده تأثیر گذاشته و بلکه منشأ بسیاری از آن‌ها بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، مولف کتاب «تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا» که به‌تازگی و در سومین دوره کتاب سال عاشورا در رشته پژوهش تاریخی عنوان برگزیده را به خود اختصاص داد، گفت: کتاب «تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا» از مجموعه کتاب‌های سرو نشر «آرما» است که به مطالعات فرهنگ شیعی اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: همانگونه که در مقدمه این کتاب عنوان شده، سؤال اصلی کتاب این است که آیا صوفیه (اعم از قلندریه و اهل فتوت) در برپایی آیین‌های عزاداری نقش داشته‌اند؟ در صورت مثبت‌ بودن پاسخ، میزان تأثیر‌گذاری آن‌ها بر آیین‌های عزاداری محرم به چه اندازه بوده است؟ و از میان آیین‌ها و عناصر عزاداری محرم، کدام یک به‌طور مشخص، اصلی صوفیانه دارد؟

نوش آبادی تصریح کرد: فرضیه مطرح شده این است که صوفیه در بسیاری از آیین‌های عزاداری به‌طور اساسی و تعیین‌کننده تأثیر گذاشته و بلکه منشأ بسیاری از آن‌هاست. بر این اساس، بسیاری از آیین‌ها و عناصر عزاداری یا به‌کلی صوفیانه است یا اینکه صوفیان واسطه انتقال آن از فرهنگ ایرانی و شرقی به فرهنگ شیعی و اسلامی بوده‌اند.


این نویسنده افزود: در این کتاب ابتدا ضمن معرفی موضوع و دسته‌بندی و مرور منابع، سابقه عزاداری در سنت اسلامی و ایرانی مطرح شده است. سپس درباره اهل فتوت، اعم از فتوت صوفیانه و عیاری، و نیز نسبت آنان با تصوف بحث شده و در فصولی مجزا، آیین‌های عزاداری محرم که گروه‌های صوفی در آن نقش ایفا کرده‌اند، بررسی شده است.

همچنین به گفته وی، در چند فصل از این کتاب به نقش صوفیه در هنرهای آیینی مربوط‌ به واقعه عاشورا، همچون قصه‌خوانی و نقالی، روضه‌خوانی و تعزیه پرداخته شده است.

این کتاب ۴۰۰ صفحه‌ای از مجموعه سرو (مطالعات فرهنگ شیعی) نشر آرما و با سرویراستاری محسن‌ حسام مظاهری منتشر شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • سامان مرادی ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    با سلام اگر صوفیه مشوق عزاداری‌ها بوده‌اند و فقهای ما هم امروزه اینهمه عزاداری و کارناوال عزراه‌انداختن را تبلیغ می‌کنند، پس دلیل مخالفت شدید و غلیظ فقها با صوفیه (به‌ویژه فتوای اخیر آنان در مورد شمس و مولانا) به چه دلیلی است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها