سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
کتاب «استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن» نقد می‌شود

در ادامه برگزاری سلسله نشست‌های نقد و بررسی برترین‌های پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال، کتاب «استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن» نوشته دکتر علیرضا قائمی‌نیا نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست نقد و بررسی این اثر، یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ با حضور خلیل پروینی (عضو هیأت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس)، دکتر مجید معارف (عضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران)، علیرضا قائمی‌نیا (نویسنده کتاب و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می‌شود.

دبیری این نشست برعهده حسین دهقان (عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان) است. حضور برای پژوهشگران و همه علاقه‌مندان آزاد است.

درباره کتاب «استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن»
نظریه «استعاره مفهومی» و نظریه «تلفیق مفهومی» از جمله نظریاتی است که در علوم شناختی ‌cognitive sciences مطرح شده است. نویسنده این کتاب به کمک این دو نظریه تحلیل جدیدی از زبان استعاری قرآن و ارتباط آن با جهان بینی اسلامی را پیش کشیده که بنا به آن، استعاره‌های مفهومی قرآن بخش اجتناب‌ناپذیر تفکر اسلامی هستند.

پژوهشگر این کتاب معتقد است تا امروز چنین تحقیقاتی در استعاره‌های قرآن، آن هم با رویکرد شناختی صورت نگرفته است. آنچه که تاکنون در تحقیقات وجود داشته عموما زمینه‌های ادبی و روانشناختی داشته‌اند نه شناختی. بنابراین، با ابزار استعاره‌ مفهومی می‌توان اطلاعات جدیدی به دست آورد.

کتاب «استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن» در 12 فصل تدوین شده است و مباخثی از قبیلِ «چارچوب نظری»، «استعاره مفهومی چیست»، «تلفیق مفهومی»، «زبان مادی قرآن» «قرآن چگونه حقیقت معنوی را در قالب زبان مادی می‌آورد؟»، «انسجام و پیوستگی استعاره قرآنی»، «شخصیت بخشی در قرآن»، «تلفیق مفهومی در صفات الهی»، «تلفیق مفهومی در افعال الهی»، «زنجیره بزرگ هستی در قرآن» و «فضاهای وجود و متافیزیکی در قرآن» عناوین اصلی کتاب «استعارهای مفهومی و فضاهای قرآن» است.

 فصل آخر این کتاب با رویکردی فلسفی استعاره‌های مفهومی راجع به فضاهای وجودی و فضای متافیزیکی قرآن را واکاوی می‌کند و در ادامه توحید وجودی را لب لباب آیات توحیدی در قرآن می‌داند و آن را در برابر توحید متافیزیکی قرار می‌دهد.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها