سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
دومین همایش «مطالعات فیلم کوتاه تهران» برگزار می‌شود

دومین همایش «مطالعات فیلم کوتاه تهران» ۱۲ اسفندماه سال جاری از سوی انجمن سینمای جوانان ایران با همکاری موسسه خانه کتاب برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) همایش «مطالعات فیلم کوتاه تهران» در گام نخست خود تلاش می‌کند تا با رویکردی عمومی و محورهای موضوعی فراگیر در عرصۀ فیلم کوتاه، گسترۀ وسیعی از آنچه در تکنیک و هنر روز این جریان می‌گذرد را از نظر گذرانده و فرصتی فراهم آورد تا پژوهشگران داخلی و خارجی، یافته‌های نظری خود را به گوش دیگر علاقه‌مندان برسانند.
 
دومین همایش «مطالعات فیلم کوتاه تهران» در گام دوم خود با نگاهی نسبتا تخصصی‌تر تلاش دارد تا بسته به نیاز روز جامعه و در حد توان خود در رابطه با وجوهی خاص از این منشور به نتایجی مستند و قابل ارائه در عرصۀ ملی دست پیدا کند.

محور اصلی همایش «مطالعات فیلم کوتاه تهران» روایت در فیلم کوتاه است. روایت‌شناسی یکی از زمینه‌های مطالعاتی فعال در حوزه‌های علوم‌انسانی و هنر است. امروزه ابعاد این حوزه مطالعاتی تا آنجا گسترده شده که مواجهه نخستین با هر متنی بدون درنظر گرفتن شیوه‌های بروز روایت و تحلیل اولیه آن از منظر روایت‌شناسی امکان‌ناپذیر است.

این نکته سبب شده تحولات این شاخه از مطالعات بسیار سریع و رو به رشد باشد. سینما و فیلم کوتاه نیز از این امر جدا نیست. روایت‌های سینمایی با توجه به تحولات شناختی ذهن انسان و تغییر ابزار سینما در زبان و بیان همواره مورد مطالعه مناسبی برای روایت‌شناسان به شمار آمده است.

از سوی دیگر، همین زمینه مطالعاتی، دریچه و پیوند سینما با سایر زمینه‌های مطالعاتی در علوم‌انسانی و تجربی را نیز استحکام بیشتری بخشیده است. از همین رو برای کشف پتانسیل‌های موجود در جریان فیلم کوتاه ایران و جهان تصمیم بر این شد تا دومین دوره «همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» به این مهم اختصاص یابد.

پژوهشگران می‌توانند ذیل عناوین ساختارشناسی روایت در فیلم کوتاه، روایت‌شناسی نئوفرمالیستی در فیلم کوتاه، اقتباس در فیلم کوتاه، روایت‌شناسی پساساختگرا و فیلم کوتاه، پژوهش برای فیلم کوتاه و روایت‌شناسی در فیلم کوتاه تجربی مقالات خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

دومین همایش ملی «مطالعات فیلم کوتاه تهران» در بخش‌های مقالات پژوهشی (حاصل پژوهش نویسنده یا نویسندگان بوده و مطابق با شیوه نامه اعلام شده از سوی دبیرخانه همایش به نگارش درآمده باشد. این مقالات می‌تواند مستخرج از پایان‌نامه‌ها همراه با درج نام استاد راهنما به‌عنوان نویسنده دوم باشد)، مقالات ترویجی، جستارهای آزاد و ترجمه؛ مترجم باید در این بخش اصل مقاله را نیز ضمیمه ترجمه خود کند، مقاله می پذیرد.
 
هیچ یک از این مقالات نباید پیش از این در نشریه‌ای منتشر شده و یا در کنفرانسی ارائه شده باشد.
 
همه مقالات پژوهشی دریافت شده توسط کمیتۀ علمی همایش، بررسی و داوری و از میان آن‌ها تعدادی برای ارائه در صحن همایش انتخاب می‌‌شوند؛ همچنین به سه مقالۀ منتخب، جوایزی تعلق خواهد گرفت.

از شکل‌های دیگر مقالات ارسالی تعدادی، بنابه نظر هیات داوران در کتاب همایش به چاپ رسیده و در سایت انجمن مورد استفاده قرار می‌گیرند.
مطابق این فراخوان، آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات اول آبان ماه ۹۸ و آخرین مهلت ارسال مقالات کامل  پانزدهم دی ماه ۹۸ اعلام شده است.

علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به سایت www.iycs.ir  و تکمیل فرم مربوطه، مقالات خود را ارسال کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها