شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
«بلای کبوترها» به رویای کاغذی رسید

بخش‌هایی از رمان «بلای کبوترها» نوشته لوییز اردریک، با ترجمه افشین‌ رضاپور در برنامه رویای کاغذی شنبه 30شهریورماه خوانده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی رادیو فرهنگ؛ رویای کاغذی شنبه 30 شهریورماه به خوانش و معرفی رمان «بلای کبوترها» نوشته لوییز اردریک، با ترجمه افشین‌ رضاپور که نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۰۸ چاپ شده اختصاص دارد.

طرح رمان بلای کبوترها پیرامون قتل ترسناک و مرموزی ریخته شده که تا پایان کار خواننده را با خود می‌کشد. اما آنچه این قتل را ترسناک‌تر می‌کند، رفتار نژادپرستانه‌ای است که جامعه در پیش می‌گیرد تا قاتل یا قاتلان را پیدا کند.

بلای کبوترها زندگی چند نسل از خانواده‌های مهاجر را که همگی تحت فشار فرهنگ غالب جامعه هستند، بررسی می‌کند. در واقع قهرمان‌ها برای حفظ باقیمانده آن چیزی که سنت و فرهنگ اجدادی است، می‌جنگند.

کشیشان و مبلغان مسیحی می‌کوشند قدیمی‌ترها را از باورهای قومی‌شان وابکنند و مسیحیت را در میان آن‌ها ترویج کنند. به خاطر همین است که سِراف میلک و برادرش، دو قهرمان به یادماندنی داستان، کشیشی را دست می‌اندازند و باورهایش را به چالش می‌کشند تا مقاومتی هر چند اندک کرده باشند. قهرمان‌های رمان همه انسان‌های جدا افتاده و سرگردانی هستند که به دنبال تکیه‌گاهی می‌گردند. عاشق می‌شوند و جستجو می‌کنند.

لوییز اردریک نویسنده‌ای است که خود را وامدار بزرگانی چون مارکز و فاکنر می‌داند و در رمان بلای کبوترها نهایت استادی را به خرج داده تا اثری پیچیده با شخصیت‌های فراوان بیافریند.

رمان بلای کبوترها نامزد جایزه پولیتزر سال ٢٠٠٩ بوده است ؛ داستان این رمان درباره زندگی چندنسل از سرخپوستانی است که در اردوگاهی در منطقه داکوتا زندگی می‌کنند. این سرخپوستان همه‌چیز زندگی خود را به‌غیر از خاطرات گذشته از دست داده‌اند. جامعه سفیدپوستان آمریکا و مذهب مسیحیت غلبه کرده و سرخپوستان ناچارند برای حفظ هویت قومی و باورهای خود تلاش کنند.

رویای کاغذی برنامه ای از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که هر شب ساعت ۲۳:۴۵ به بازخوانی قطعه ای از یک کتاب شامل داستان کوتاه ، رمان و شعر از آثار شاخصی که با استقبال مخاطبان روبرو شده اند و پر تیراژ بوده اند و به چاپ های چندم رسیده اند، اختصاص دارد.

«رویای کاغذی» با اجرای راضیه گردکاهد، تهیه‌کنندگی الهه بیات و نویسندگی مریم بیانی برروی موج اف ام ردیف 106مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها