چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
زنان مردم‌شناس از تجربیات خود سخن گفتند

همزمان با روز مردم‌شناسی تنی چند از زنان مردم‌شناس که به نسل جدید مردم شناسی ایران تعلق دارند از تجربه‌های زنانه خود در میدان تحقیق گفتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، لیلا اردبیلی پژوهشگر، مترجم و مردم‌شناس در نشست «زنان مردم‌شناس سخن می‌گویند» که به همت پژوهشکده مردم‌شناسی برگزار شد با بیان اینکه چگونه دید زنانه در مراحل تحقیق تأثیر گذار است به برخی آثار ادبی که در آن نویسندگان بزرگ جهان به این ویژگی پرداخته‌اند اشاره کرد.

او در ادامه به تحقیقی که توسط وی در خصوص فرزند آوری و طلاق صورت گرفته تصریح کرد: برخلاف اینکه همواره  دلیل بالا رفتن میزان طلاق، کاهش فرزندآوری، بالا رفتن سن ازدواج و... مشکلات اقتصادی بیان شده در تحقیقات میدانی دریافتم که زنان امروز دنیایی را شناخته اند که در آن تعریف مرد تغییر یافته؛ مرد دیگر سایه زن نیست و سرنوشت زن تا پایان زندگی در خانه شوهر رقم نمی خود از این رو به دنیایی فراتر می اندیشند و این در تمام تصمیم گیری‌های آنان تأثیر گذاشته است.

این پژوهشگر در ادامه تصریح کرد: اگر دید زنانه را وارد تحقیق کنیم توانسته‌ایم عقلانیت مردانه را تکمیل کنیم.

در ادامه این نشست پروین قاسمی مردم‌شناس با یادی از زنان مردم‌شناس ایران گفت: آثاری که در حوزه مردم‌شناسی ترجمه شده به درک مردم شناسان ایرانی از مسائل پیرامون این مقوله بسیار کمک می‌کند.

او افزود: اما متأسفانه امروزه در دانشگاه‌ها استقبال چندانی از مردم شناسی کلاسیک و آثار ترجمه شده نمی‌شود و اساتید معمولا کتاب‌های خود را به دانشجویان معرفی می‌کنند.

وی با بیان اینکه چطور می‌توان زنانگی را در مردم‌شناسی نشان داد تصریح کرد: زنان باید ابتدا مسائل خود را شناخته و بدون سوگیری به بیان صریح آن بپردازند.

بهنوش شمس اللهی فعال حوزه انسان‌شناسی شهری نیز در ادامه این نشست فضای شهری را فضای روزمره ای عنوان کرد که هر روز در طی مسیر منزل، اداره، بازار و... از آن گذر می‌کنیم.

این پژوهشگر اغلب فضاهای شهری ایران را مردانه دانست و افزود: در این میان قهوه‌خانه‌ها و زورخانه‌ها از جمله فضاهایی هستند که ورود زنان به آنها غیر ممکن است.

وی در ادامه به بیان تجربه  اش از ورود به زورخانه صاحب الزمان یزد و انجام پژوهش میدانی در آن سخن گفت.

دیگر سخنران این نشست ژیلا مشیری مدیر گروه اسطوره  و آیین پژوهشکده مردم‌شناسی به چاپ دوم کتاب «خاطرات مردم‌شناسان ایران» اشاره کرد و از مردم‌شناسان حاضر در نشست خواست در صورت تمایل خاطرات خود را تا پایان شهریور ماه برای چاپ در این کتاب در اختیار پژوهشکده قرار دهند.

او در ادامه با بیان اینکه آنچه برای یک مردم شناس زن مهم است تجربه ناب و هم صحبتی با مردم است امکانی که براحتی برای یک زن پیش می آید به بیان بخشی از خاطرات چاپ شده مردم شناسان در کتاب یاد شده پرداخت.

مشیری ریسک‌پذیری و رویارویی با خطر را از ویژگی‌های زنان مردم‌شناس عنوان کرد و افزود: همذات‌‌پنداری نیز از مورادی است که مردم شناسان زن بیشتر از مردم‌شناسان مرد به آن می‌پردازند.

فریده مجیدی مردم‌شناس دیگری بود که در ادامه به مسائل و مشکلات پیش روی  مردم شناسان به ویژه زنان مردم‌شناس  پرداخت و افزود: اولین مسئله‌ای که مردم‌شناسان در تحقیقات میدانی با آنها مواجه‌اند رویارویی با چالش‌هاست.

وی در ادامه به برخی از این چالش‌ها نظیر مکان اقامت، تدارکات سفر، برخورداری از آموش بهینه، اختلالات موجود و... اشاره کرد و افزود: از دیگر مسائل پیش روی  مردم شناسان در تحقیقات میدانی همسویی با مردم است.

مینو سلیمی پژوهشگرو مردم‌شناس نیز در ادامه به بیان تجربیاتش در پژوهش مردم شناسی زنان و روایت آنها از جنگ در یکی از مرزی‌ترین روستاهای سرپل ذهاب کرمانشاه پرداخت و با اشاره به تلخی‌ها و شیرینی‌های تحقیقات میدانی برای زنان مردم‌شناس گفت: در این پژوهش با وجود سختی‌های پیش رو، تجربه های فراوانی از زندگی و معاشرت با مرزنشینان کسب کردم و از نزدیک با مشکلات آنها آشنا شدم.

خدیجه امامی نیز به بیان گوشه از خاطرات اش پرداخت و از سختی‌های کار زنان مردم شناس سخن گفت.

مژگان ثابت قدم پژوهشگر میراث فرهنگی ناملموس نیز در ادامه به بیان خاطراتی از فعالیت‌هایش در این حوزه پرداخت.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید لشگری ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    خیلی ممنون از گزارش خوبتان ، اما بسیار ناقص است ، یعنی چی به گفتن خاطرات پرداخت؟؟؟؟؟ خب ۲ تا از خاطرات را هم بنویس ، یا ۲ تا جمله از هر سخنران نقل کن ، فقط سخنان خانم اردبیلی که در تعارض با اسلام و فرهنگ جامعه است را پوشش دادید! متاسفانه عده ای خودباخته تا اسم مسائل زنان می آید فکر میکنند فقط فمنیسم جوابگوست!! خیر فمنیست اصلا دغدغه مسائلی زنان و رهایی از جنسیت زدگی ندارد، فمنیست یک کژ راهه است یک بیراهه ، که دغدغه های سیاسی دارد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها