سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
اصلاح آئین‌نامه‌ شورای فرهنگ عمومی بررسی شد

صبح امروز هفتصد و سی‌امین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مروری بر آئین‌نامه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ابتدای این جلسه سیدمحمدرضا موالی‌زاده، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور دستور جلسه شورا را بررسی اصلاح آئین‌نامه شورای فرهنگ عمومی در قالب ماده یک(وظایف شورا) اعلام کرد.

در این جلسه ١١مورد از وظایف شورای فرهنگ عمومی که پیش از این تصویب شده بود مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت.

سید‌عباس صالحی در این جلسه در مورد وظایف شورای فرهنگ عمومی گفت: در مورد وظایف شورا نباید تنها اصول سیاست‌های فرهنگی معیار باشد، بلکه باید مغایرت‌های اصول سیاست‌ها را هم با سندهای بالادستی بررسی کرد.

صالحی بیان کرد: اصلاح آئین‌نامه باتوجه به گذشت زمان یک نیاز است اما اگر احساس شود که جمع‌بندی شورا در آسیب‌شناسی که در آن مدنظر است به نتیجه‌ درستی نرسد در اصل راه را برای یک دهه دیگر شورا نیز بسته‌ایم.

وی ادامه داد: شورا باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری کند که بتواند پای نظر خود بایستد، همیشه حرف‌های خوب زدن خوشایند اما عمل کردن به آن سخنان مهم است، درواقع شورای فرهنگ عمومی باید پیامدهای یک اتفاق را بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه بررسی کند، به تعبیری قبل از اینکه فاصله زمانی زیادی بین یک اتفاق رخ دهد باید آن را بررسی و چالش‌های فرهنگی آن را مطرح کرد درغیر این صورت بیان آن دیگر ارزشی ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: برخی اصول آئین‌نامه شورا نیازمند ساز و کار جدیدی است، طرح‌های اجتماعی و اقتصادی بزرگی در کشور اجرا می‌شود اما پیوست‌های فرهنگی این طرح‌ها بررسی نمی‌شود، بنابراین باید یک آئین‌نامه لازم الاجرا و قابل عمل تنظیم شود.

صالحی تاکید کرد: شورای فرهنگ عمومی با سبک زندگی ایرانی اسلامی پیوند خورده و این موضوع بخشی از تعریف فرهنگ عمومی است، بنابراین باید این موضوع به همراه گام دوم انقلاب مورد توجه جدی قرار بگیرد.

وی با اشاره به ضرورت نظارت بر سیاست‌های شورا افزود: متاسفانه موضوع نظارت در شورا وجود ندارد، زمانی که این آئین‌نامه تنظیم شده شورای فرهنگی عمومی استان شکل نگرفته بود اما امروز باید دید مرکز نسبت به استان چه وظایفی داشته و شورای فرهنگ عمومی چه تضمینی نسبت به اجرای وظایف محوله خواهد داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد شورا به جای اتخاذ سیاست‌های فراوان باید به چند سیاست کاربردی اکتفا و در راستای اجرا و ضمانت پیگیری آن فعالیت کند، در این راستا بودجه یک بخش از تضمین کار است اما برای ضمانت اجرای سیاست‌های شورای فرهنگ عمومی باید پا را فراتر گذاشت.

در ادامه این جلسه برخی از اعضا در رابطه با ضعف ضمانت اجرای سیاست‌های شورا فرهنگ عمومی سخن گفتند. اعضا معتقد بودند در طول این سال‌ها شورای فرهنگ عمومی سیاست‌گذاری‌های زیادی داشته اما در مقام عمل انتظارات برآورده نشده است و از این منظر یکی از علل آن عدم توجیه مدیران و مجریان نسبت به سیاست‌ها بوده است.
برخی از اعضای شورا معتقد بودند اعضای شورای فرهنگ عمومی سیاستگذاری را انجام می‌دهند اما این امر نیازمند توجیه است، از منظر آنها دولت‌ها و مسئولین در طول زمان با تغییرات مواجه می‌شوند، این مساله اجرای سیاست‌های شورا را با اخلال مواجه می‌کند.
 
بررسی ماده دو (ترکیب اعضا)، ماده سه (تشکیلات و پست‌های سازمانی اداره کل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و ماده چهار (تشکیل گروه‌های کار در شورای فرهنگ عمومی) به جلسه بعدی شورا موکول شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها