شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
بازدید رئیس کتابخانه مجلس از کتابخانه بایزید استانبول

سیدعلی عماد در بازدید از کتابخانه بایزید استانبول، ضمن آشنایی با بخش‌های مختلف این کتابخانه، اطلاعاتی درباره کتابخانه مجلس ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس، در بازدید حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدعلی عماد، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، از کتابخانه بایزید استانبول بازدید کرد. مقتدری، رایزن فرهنگی کنسولگری ایران در استانبول و سیدعلیرضا طیرانی؛ مدیر امور کتابخانه‌ای کتابخانه مجلس نیز عماد را همراهی می‌کردند.

در ابتدا دیداری با صالح شاهین؛ مدیر بخش نسخ خطی کتابخانه بایزید، صورت گرفت و مدیر بخش نسخ خطی کتابخانه بایزید، توضیحاتی در مورد منابع این کتابخانه، شرایط نگهداری نسخ خطی و خدمات این مرکز ارائه داد. در بخش نسخ خطی کتابخانه بایزید، 13500 نسخه خطی و چهل هزار کتاب سنگی و سربی نگهداری می‌شود. از این 13500 نسخه خطی، 60درصد عربی، 10تا 15 درصد فارسی و 20 تا 25 درصد عثمانی هستند.
 
سپس حجت‌الاسلام عماد، به معرفی و ارائه توضیحاتی در مورد کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی پرداخت و بخش‌های مختلف این مرکز را معرفی کرد.
 
پس از این جلسه، بازدیدی نیز از مخازن نسخ خطی این کتابخانه،‌ انجام شد.


لازم به توضیح است کتابخانه بایزید، نخستین کتابخانه دولتی استانبول در کنار مسجد بایزید است که دولت عثمانی در 1301 تأسیس کرد. این کتابخانه ابتدا با نام کتابخانة عمومی عثمانی بنیانگذاری شد؛ مدتی نیز کتابخانة عمومی بایزید خوانده می‌شد و در 1340 شمسی (1961میلادی) به کتابخانه دولتی بایزید تغییر نام داد. کتابخانه در بخش بازسازی شدة مجموعة بایزید، از ملحقات مسجد بایزید که بنای آن در 911 به پایان رسیده، گشایش یافته است. قدیمی‌ترین اسناد درباره کتابخانه در مجموعه بایزید، به اواخر قرن دهم تعلق دارد.

بعد از اجرای قانون شماره 2547 مورخ 1313شمسی (1934میلادی) دایر بر گردآوری نوشته‌ها و عکس‌های چاپی، این کتابخانه نیز به‌عنوان محل گردآوری این مدارک در نظر گرفته شد. بدین ترتیب، از هر کتاب، روزنامه، مجله و مانند آن که در ترکیه به چاپ می‌رسید، نسخه‌ای به این محل فرستاده می‌شد. این وضع، بر موجودی کتاب و مطبوعات آن مرتباً می‌افزود و کمبود شدید جا را پدید می‌آورد.

در 1325ش./1946م. برای ارائة خدمات بهتر، در کتابخانه تعمیراتی صورت گرفت. در سال‌های بعد، به سبب آنکه ساختمان، کارایی عرضة خدمات لازم را نداشت، در صدد یافتن ساختمان‌های ضمیمه برآمدند.

پس از کشمکش‌های زیاد، در 1327 و 1332 بر اثر دو تصمیم جداگانه در هیئت دولت، مقرر شد مدرسه قدیم دندانسازی و همچنین سایر بخش‌های ساختمان مجموعه بایزید تعمیر و به کتابخانه منضم شود. در 1363 با اتمام تعمیرات، ساختمان‌های جدید کتابخانه آماده بهره‌برداری شد.

کتابخانه دارای تالار 50 نفریِ سخنرانی، تالار 20 نفریِ موسیقی، آزمایشگاه 30 نفریِ زبان، تالار سینما و ویدئو برای تماشای فیلم‌هایی درباره پول، تمبر، عکس، کارت‌پستال، نقشه و اعلانات است. تا 1325 تمام خدمات در تنها تالاری عرضه می‌شد که امروز تالار مطالعه است؛ اما در حال حاضر، این خدمات در چهار تالار جداگانه، به 300نفر عرضه می‌شود. در کتابخانه سه واحد خدماتی با عنوان خدمات فنی، خدمات مطالعه، بخش موسیقی وجود دارد. در بخش آثار کمیاب، مجموعه‌هایی از کتابخانه‌های متعدد وجود دارد که در زمان‌ها و مکان‌های مختلف به طریق وقف تأسیس شده و بعد به کتابخانه دولتی بایزید، انتقال یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها