دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
پایان کار غرفه ایران در نمایشگاه کتاب پکن

​بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن سوم شهریورماه به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران،  بیست و ششمین نمایشگاه کتاب پکن از ۲۱- ۲۵ آگوست ۲۰۱9 برابر با (۳۰ مرداد تا ۳ شهریور ۱۳۹۷) در فضایی به وسعت ۱۰۶ هزار و ۸۰۰ مترمربع و با حضور بیش از دو هزار و ۶۰۰ انتشارات از ۹۵ کشور برگزار شد.

این نمایشگاه نخستین بار در سال ۱۹۸۶ برگزار شد و پس‌ازآن سال‌به‌سال توانست نظر ناشران، شرکت­‌ها و شخصیت‌های مشهور فرهنگی بیشتری را به خود جذب کند. غرفه جمهوری اسلامی ایران در این دوره از نمایشگاه با ارائه ۲۵۰ عنوان کتاب که بیشترین آن‌ها برگزیده جایزه سال گذشته و آثاری درزمینۀ آموزش زبان فارسی، ایران‌شناسی، هنر، کودک و نوجوان، دین و دفاع مقدس بود در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد، نکته قابل‌توجه این دوره تمرکز غرفه ایران بر حضور تصویرگران و نویسندگان ایرانی بود و در همین راستا برنامه‌های مختلفی به‌منظور معرفی فرهنگ و هنر ایرانی از قبیل کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی تصویرگری و نویسندگی با محوریت حوزه کودک و نوجوان با حضور افسانه صانعی، تصویرگر و زهرا نعمت‌اللهی، نویسنده برگزار شد.

در این دوره علاوه بر معرفی کتاب‌های برگزیده، مذاکره و فروش حق‌رایت کتاب­‌های «راز توی شیشه»، «روزی که بابام گم شد» و «کی بود از تو دیوار عطسه کرد» با انتشارات «جیانگ سو» و «فنیکس» انجام شد همچنین در خصوص کتاب دوجلدی «یک روز مامان‌بزرگی» با انتشارات «هلن ایکس لی» از لندن مذاکرات اولیه صورت پذیرفت.

در سومین روز نمایشگاه کتاب پکن برندگان جایزه معتبر «آناناس» معرفی شدند که این مراسم با حضور «لین لیینگ» معاون واردات و صادرات انتشارات ملی چین برگزار شد و علیرضا گلدوزیان، تصویرگر برجسته ایرانی از داوران این مسابقه، جایزۀ طلایی را به نفر اول «لیو جینگ» از چین اهدا کرد و برندگان دوم این مسابقه مشترکا از کشورهای لهستان، روسیه و چین و نفرات سوم از کشورهای ویتنام، آمریکا، فرانسه و دو نفر از چین بودند. در ادامه مراسم علیرضا گلدوزیان در خصوص سبک­‌های مختلف تصویرگری ایرانی و تجربیات خود در این خصوص به سخنرانی پرداخت.

در حاشیه برگزاری این دوره از نمایشگاه عباسعلی وفایی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین به همراه افسانه صانعی و زهرا نعمت اللهی (تصویرگر و نویسنده ایرانی) از مرکز کودکان چین بازدید کردند و با «ک خو پینگ» معاون مرکز کودکان چین، «لو یا مین» معاون بخش ارتباطات سازمان زنان چین، «یانگ یانگ» رئیس بخش ارتباطات آسیای غربی و آفریقا و «جانگ لین» رابط بخش آسیای غربی و آفریقا دیدار کردند و در ادامه طی بازدید از این مرکز با برگزاری کارگاهی، این دو نویسنده کتاب­‌هایشان را برای کودکان حاضر بازخوانی کردند.

در ادامه برنامه‌­های حضور ایران در نمایشگاه پکن، شیوا وکیل‌نسلیان، مسئول غرفه ایران در پکن با «عبدالقادر الرتنانی» رئیس اتحادیه ناشران مغرب طرفین دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار «عبدالقادر الرتنانی» بابیان اینکه کتاب‌های مغرب در جهان عرب جایگاه ویژه‌ای دارند ابراز علاقه کرد تا  ناشران مغربی در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کنند. طرف ایرانی نیز ضمن استقبال از مشارکت کشور مغرب در نمایشگاه کتاب تهران، از استقبال بالای ایرانیان از کتاب­‌های مغرب عربی خبر داد.

در سال ۲۰۱۵ کشور امارات متحده عربی به‌عنوان میهمان ویژه در این نمایشگاه حضور داشت و پس‌ از آن در سال ۲۰۱۶ کشورهای اروپای شرقی و مرکزی (آلبانی، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، مجارستان، لهستان، رومانی، اسلواکی، اسلوونی) و سه کشور حوزه بالتیک (استونی، لتونی و لیتوانی) میهمان ویژه نمایشگاه پکن بودند. در سال ۲۰۱۷ نیز جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان میهمان ویژه در فضایی به وسعت ۵۰۰ متر در نمایشگاه کتاب پکن حضور داشت و سال قبل نیز مراکش میهمان ویژه نمایشگاه بود. امسال رومانی میهمان ویژه نمایشگاه کتاب پکن بود و کشور چین نیز در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها