یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
نشست «جامعه‌شناسی سیاسی کوته‌بین» برگزار می‌شود

نشست «جامعه‌شناسی سیاسی کوته‌بین» با سخنرانی حجت الاسلام مهدوی زادگان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست جامعه‌شناسی سیاسی «کوته‌بین»؛ مطالعه موردی نظریه «جامعه کلنگی» به همت پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، برگزار می‌شود.
 
سخنران این نشست حجت الاسلام داوود مهدوی زادگان و زمان برگزاری آن سه شنبه پنجم شهریورماه ساعت ۱۰ تا ۱۲ در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.
 
وقتی مرز میان ایدئولوژی و دانش فرو بریزد؛ دانش، هژمونی واقع بینی خود را از دست می دهد و شکل فانتزی می یابد و نتایج آن با واقعیت فاصله پیدا می کند. این امر، در علوم انسانی شیوع بیشتری دارد. جامعه شناسی از جمله دانش هایی است که در معرض چنین عارضه‌ای قرار دارد. گاه جامعه شناسی به دلیل رویکرد ایدئولوژیکی که پیدا می‌کند، کوتاه و بزرگ بین می‌شود و جامعه را در اندازه واقعی و آنچنان که هست، روایت نمی‌کند.

یک نمونه آن روایت و تحلیل جامعه شناختی است که همایون کاتوزیان از جامعه ایرانی دارد. در این روایت، تحلیل جامعه ایرانی در جای خود نمی نشیند و واقعیت کوته بینانه پیدا کرده است. در این سخنرانی سعی شده جامعه‌شناسی کوته بین با مطالعه موردی نوشته های همایون کاتوزیان، مورد نقد و بررسی قرار گیرد. چنین بحثی می‌تواند گام مثبتی جهت باز شناسی مرزهای ایدئولوژی و دانش باشد.

این نشست در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در بزرگراه کردستان، خیابان دکتر آئینه‌وند (64 غربی)، سالن اندیشه برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها