شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
کافه ‌کتاب «کربن» افتتاح شد/سعید پورصمیمی: به جای تلفن بازی کتاب بخوانید!

کافه کتاب کربن با متراژ 400 متر و با بیش از 20 هزار عنوان کتاب با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در تهران افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از روابط عمومی کافه کتاب «کربن»، عصر جمعه (یکم شهریور) با حضور هنرمندان و جمعی از فعالان حوزه صنعت نشر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن را عرفان عبدالله‌زاده برعهده داشت، سید‌مهراد صادقی مدیر و موسس کافه کتاب کربن ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: بسیار خوشحالم به مناسبت تولد یک کتاب‌فروشی دور هم جمع شده‌ایم. برای تاسیس این کتاب‌فروشی مدیون پدرم هستم که به لطف و تجربیات او، اعتباری کسب کرده‌ام تا امروز بتوانم این کتاب‌فروشی را راه‌اندازی کنم. 
 
وی ادامه داد: عشق به کتاب و کاغذ و دفتر در خانواده ما موروثی است. پدر بزرگم سید‌محمود صادقی جز نخستین کسانی است که کارخانه دفترسازی در تهران راه‌اندازی کردند. کارخانه دفترسازی صادقی از سال 1350 تا سال 1372 مشغول به کار بود.
 
صادقی افزود: ما صادقی‌ها کار دیگری جز کتاب‌فروشی بلد نیستیم و شاید امروزه کتاب‌فروشی زیاد طرفدار نداشته باشد، اما کار با برکتی است. امیدوارم نه تنها کتاب فروشی کربن بلکه سایر کتاب فروشی‌های ایران هر روز رونق پیدا کنند.

این کتاب‌فروش بیان کرد: پدرم سید‌جواد صادقی، 10 سال پیش «شهر کتاب امید» را به‌عنوان بزرگترین شهر کتاب شرق تهران راه‌اندازی کرد و من مدیریت داخلی این مجموعه را برعهده داشتم. برای راه‌اندازی کافه کتاب کربن تلاش کرده‌ایم که از اصول چیدمان کتاب مطابق با مدرن‌ترین اصول روز پیروی کنیم و ساختار کتاب‌فروشی به گونه‌ای است که مخاطبان فرصت و امکان این را داشته باشند، خودشان کتاب را از قفسه‌ها پیدا کنند، چند صفحه‌ای مطالعه کنند و بعد آن‌را خریداری کنند.

صادقی افزود: حتی در کافه نیز کتاب‌هایی را قرار داده‌ایم تا علاقه‌مندان در مدت زمانی که برای صرف قهوه و نوشیدنی به این مجموعه می‌آیند، بتوانند با کتاب بیش از گذشته رفاقت کنند و چند برگی هم کتاب بخوانند.
 
وی بیان کرد: کافه‌کتاب "کربن" با متراژ 400 مترمربع مطابق با اصول روز دنیا طراحی شده است و بیشتر این فضا به عرضه کتاب‌‌ اختصاص دارد. در این کتاب‌فروشی 20 هزار عنوان کتاب، نوشت‌افزار و بازی‌های فکری عرضه می‌شود تا بخشی از نیازهای فرهنگی این منطقه تامین شود.
 
وی درباره وجه تسمیه نام این کتاب‌فروشی گفت: کربن چهارمین عنصری است که در طبیعت به وفور یافت می‌شود. کربن قابلیت این را دارد که در اثر فشار به الماس تبدیل شود و در غیر این صورت از آن می‌توان برای تولید نوشت‌افزار استفاده کرد. امیدواریم که مخاطبان با خواندن کتاب ذهن‌شان تحت فشار قرار گیرد و به الماسی درخشان بدل شود.

به گفته این کتاب‌فروش، کافه کتاب کربن تمرکزش را تنها به فروش کتاب نگذاشته است و در این مجموعه بناست، شاهد برپایی جشن‌های امضاء کتاب، بزرگداشت‌ها و مناسبت‌های فرهنگی باشیم تا ساکنان این منطقه بیش از گذشته با کتاب اخت شوند و بزودی قصد دارند سایر شبعه‌های کربن را در تهران و سایر شهرهای ایران راه‌اندازی کنند.

سعید پورصمیمی، بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما که از میهمانان ویژه این مراسم بود، برای حاضران فال حافظ گرفت و گفت: امروز خوشحالم که به مناسبت راه‌اندازی یک کتاب‌فروشی در میان شما هستم. امیدوارم که هر روز به تعداد کتاب‌فروشی‌ها اضافه شود. در گذشته هر کتابی که به دست‌مان می‌رسید آن‌را می‌خواندیم

وی ادامه داد: اما امروزه با وجود گوشی‌های همراه مردم کمتر کتاب می‌خرند و می‌خوانند و گوشی‌های‌شان حکم صندوق پس‌انداز را برایشان پیدا کرده چون از هر کتابی که نام می‌بری می‌گویند دارند، سریع آن‌را روی گوشی‌شان به آدم نشان می‌دهند، در حالی‌که وقتی درباره آن کتاب از آن‌ها می‌پرسی، می‌گویند آن‌را نخوانده‌اند.

هادی آفریده مستندساز، مجید تیموری از نشر چشمه، منیژه اسلامی، نویسنده کتاب کودک، شهرزاد کمال‌زاده، بازیگر در آئین افتتاح کتاب‌فروشی کربن حضور داشتند. قصه‌خوانی از کتاب «داستان‌های خوب برای دختران بلند پرواز»، «شازده کوچولو»، «رویایی از جنس بیداری» و همچنین قرائت شعر «در آستانه» احمد شاملو و اجرای موسیقی بخشِ‌های دیگری از این آئین بود.

«کافه کتاب کربن» در خیابان اندرزگو، خیابان آشتیانی منفرد، پلاک 4 واقع شده است. 20 هزار عنوان کتاب در این کافه کتاب شامل کتاب‌های کودک و نوجوان، بزرگسال، کمک‌آموزشی، لاتین، بازی‌های فکری داخلی و خارجی، نوشت‌افزار، ابزار تخصصی نقاشی، کتاب‌های نفیس چرم و کادوئی و خودکار و خودنویس و  صنایع دستی در این کافه کتاب عرضه شده است. این کتاب‌فروشی همه روزه از ساعت نه صبح تا 23 میزبان علاقه مندان خواهد بود. 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها