دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
شیراز و نی‌ریز میزبان همایش بین‌المللی یادروز سعدی در اردیبهشت 99

با تداوم سلسله نشست‌های «بر خوان سعدی» در نی‌ریز، مقرر شد که این شهرستان نیز در اردیبهشت‌ماه سال آینده و هم‌زمان با شیراز، میزبان همایش بین‌المللی یادروز سعدی باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، پنجاه و چهارمین نشست از سلسله نشست‌های «بر خوان سعدی» در نی‌ریز، زیر نظر انجمن فرهنگ و ادب شیراز و مشارکت بنیاد سعدی‌شناسی و همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی‌ریز برگزار شد.

زهرا مختاری، دانش‌آموخته ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه در این نشست، درباره «حکمت عملی، تدبیر منزل، سیاست مُدُن و تهذیب نفس» در گلستان سعدی و تأثیر آن‌ها بر بهارستان جامی، سخن گفت و پس از بیان توضیحاتی کوتاه درباره جامی و اثر او، بهارستان، به مقایسه این دو پرداخت و گفت: هم در گلستان و هم در بهارستان به مفاهیم و مضامینی برمی‌خوریم که به تعادل و عدالت توصیه می‌کند.

این دانش‌آموخته ادبیات فارسی همچنین با تأکید بر نگاه اخلاق‌مدار هر دو شاعر، تهذیب نفس را از مفاهیم مورد توجه سعدی و جامی دانسته و هر دو شاعر را از سالکان راستین طریق حق برشمرد و تأکید کرد: در گلستان و بهارستان راهکارهایی برای تهذیب نفس برشمرده شده است و ریاضت دراین‌باره برای غلبه بر نفس اماره از توصیه‌های هر دو شاعر است.

وی همچنین موارد اخلاقی متعددی را برشمرد که جامی مستقیم از سعدی گرفته و در بهارستان به کار برده است.

مختاری در ادامه صحبت‌های خود از اهمیت خانواده در گلستان سعدی سخن گفت و با استناد به حکایت‌های آن، جایگاه پدر و مادر و عشق بین زن و مرد و مهر مادر به فرزند را وسیله‌ای برای رسیدن به عشق الهی دانست و بیان کرد: در روضه سوم بهارستان نیز به تقلید از گلستان دقیقاً همین موارد آورده شده است.

این دبیر ادبیات فارسی در ادامه مباحث مطرح‌شده به بررسی دیدگاه‌های سعدی و جامی در مورد سیاست و حکومت‌داری پرداخت.

در بخش دیگر نشست پنجاه و چهارم، طاهره پرنیان، شاعر نی‌ریزی، غزلی از سعدی را قرائت کرد.

سیداحمد موسوی‌مقدم، مسئول برگزاری نشست‌های «بر خوان سعدی» نی‌ریز هم در سخنانی به تشریح و توضیح غزلیات سعدی پرداخت.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشکر از حضور مردم ادیب و فرهنگ دوست نی‌ریز در همایش بزرگ «بر خوان سعدی» که هفته پیش در نی‌ریز با حضور کوروش کمالی سروستانی، فرخ نیازکار، مریم کهنسال و مرتضی جعفری برگزار شد، دستاورد این حضور را میزبانی هم‌زمان نی‌ریز و شیراز در همایش بین‌المللی سعدی در روز اول اردیبهشت ماه‌ سال آینده عنوان کرد.

موسوی مقدم برگزاری همایش سعدی در نی‌ریز را اتفاقی مبارک و مایه افتخار برای ادب‌دوستان و اهالی فرهنگ نی‌ریز خواند و همچنین میسر شدن این مهم را در سایه همراهی و یک‌صدایی مسئولین فرهنگ دوست شهرستان برشمرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها