شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
پژوهشکده باستان‌شناسی متولی پژوهش‌های این حوزه است

فعالیت‌ها و پروژه‌های در دست اقدام پژوهشکده باستان‌شناسی باید با توجه به اولویت‌بندی مناطق، انجام و مورد ارزیابی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهروز عمرانی رییس پژوهشگاه گفت: فعالیت پژوهشگران و اعضای هیات علمی در پژوهشکده باستان‌شناسی بایستی ضابطه‌مندتر باشد و این امر نیازمند برنامه‌ریزی همراه با اهداف از پیش تعیین شده است.

وی تاکید کرد: اقدامات در پژوهشکده باستان شناسی باید با توجه به اولویت‌بندی مناطق، انجام و مورد ارزیابی قرار گیرد.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه به تنظیم برنامه مدون در پژوهشکده باستان‌شناسی اشاره کرد و افزود: بزرگترین جامعه در بین پژوهشکده‌های حاضر در پژوهشگاه مربوط به باستان شناسی است، بنابراین نیازمند تهیه و تنظیم برنامه‌ای مدون در این حوزه هستیم.

عمرانی ادامه داد: استفاده از ظرفیت صد در صدی موجود در این حوزه از الویت های پژوهشگاه به شمار می رود به طوری که برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی و تخصصی و ارایه به موقع گزارش‌های عملکردی می‌تواند نقاط ضعف و قوت این حوزه را شناسایی و ما را در برنامه‌ها و اقدامات اجرایی آینده کمک کند.

عمرانی با بیان اینکه باستان شناسی نیازمند دستیابی به اولویت های کاری است، عنوان کرد: برای مطالعات باستان‌شناسی و سیر تحول و روند جریان فرهنگی بایستی اطلاعات مربوط به همه دوره‌ها موجود باشد.

وی تاکید کرد: از سال گذشته طی مکاتباتی که با حوزه‌های مختلف داشته‌ایم، به طور مکرر اعلام شد که طبق قانون برنامه ششم توسعه، روند فعالیت‌ها و فازهای مطالعاتی بایستی به پژوهشگاه میراث فرهنگی گزارش شود.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم یک کار تیمی را در بخش‌های مختلف پژوهشگاه توسعه دهیم به طوری که تمامی پژوهشکده‌ها در آن حضور داشته باشند، خروجی کارها و اقدامات حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی  قابل توجه خواهد شد.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری یادآور شد: در طرح‌های پژوهشی مربوط به پژوهشکده باستان شناسی باید پژوهشکده‌های دیگر اعم از مردم‌شناسی، زبان شناسی و... همکاری داشته باشند.

در ادامه این نشست، روح‌الله شیرازی رییس پژوهشکده باستان‌شناسی، گزارشی از عملکرد این پژوهشکده در سال 97 و 4 ماهه نخست سال جاری ارایه داد و گفت: پژوهشکده باستان‌شناسی دارای پنج گروه پژوهشی مصوب شامل گروه‌های پژوهشی پیش از تاریخ، پیش از اسلام، دوران اسلامی، اشیاءفرهنگی  ـ تاریخی و باستان شناسی زیر آب است.

وی به واحدهای غیر رسمی پژوهشکده اشاره کرد و افزود: نجات‌بخشی، مجوزها، برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها، دبیر خانه دائمی گردهمایی باستان‌شناسی، نقشه باستان‌شناسی، همکاری‌های بین‌المللی، کتابخانه و مرکز اسناد به عنوان واحدهای غیر رسمی این پژوهشکده به شمار می‌روند.

شیرازی در ادامه تعداد اعضای هیات علمی و کارشناسان پژوهشی این پژوهشکده را 48 نفر اعلام کرد.

وی به برخی از وظایف کلی پژوهشکده اشاره کرد و افزود: برنامه‌ریزی برای انجام پژوهش‌های باستان‌شناسی کشور، شناسایی پژوهش درباره دوران‌های مختلف تاریخی و اسلامی، تهیه اطلس باستان‌شناسی، ایجاد موزه در محوطه‌ها و... از وظایف کلی پژوهشکده است.

رییس پژوهشکده باستان‌شناسی درباره اهداف اصلی این پژوهشکده عنوان کرد که نظارت، مدیریت و هدایت برنامه‌های پژوهشکده، تهیه و تکمیل اطلس، همکاری با سینمای مستند ایران، آموزش میدانی کار آموزان، فعالیت‌های پژوهشی در حوزه ایران فرهنگی و... از اهداف پژوهشکده باستان‌شناسی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه پژوهشکده باستان‌شناسی متولی امور مربوط به مدیریت و هدایت پژوهش‌های باستان شناسی در سطح کشور است، اظهار کرد: این پژوهشکده در قالب کاوش، بررسی و شناسایی، گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم، مبادرت به فعالیت‌های علمی می‌کند.

شیرازی ادامه داد: جابجایی آثار باستانی، ارزیابی برنامه‌های پژوهشی ملی و بین‌المللی، برگزاری گردهمایی‌های سالانه، همکاری با تمامی دستگاه‌های اجرایی دولت، انجام فرایندهای اداری، صدورمجوزهای بررسی و شناسایی و... از مهم‌ترین فعالیت‌های پژوهشکدهاست.

به گفته وی، پژوهشکده باستان‌شناسی در سال گذشته با صدور 227 مجوز و در چهار ماه نخست امسال با صدور 78 مجوز، نقش حاکمیتی و مدیریت علمی خود را در فعالیت‌های باستان‌شناسی کشور با نظارت بر اجرای برنامه‌ها ایفا کرده است.

رییس پژوهشکده باستان‌شناسی خاطر نشان کرد: سال گذشته در مجموع 30 عنوان مقاله در مجله‌های علمی و پژوهشی، 21 مقاله در سایر مجله‌ها و 14 نسخه کتاب توسط کارشناسان این مرکزتالیف و گردآوری شده است .

وی افزود: در 4 ماهه نخست امسال نیز 12 مقاله علمی و پژوهشی، 8 مقاله در سایر مجله‌ها و 5 نسخه کتاب توسط کارشناسان پژوهشکده تالیف و گردآوری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها