یکشنبه ۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۰
كتاب زندگينامه امام خميني(ره) در بلگراد رونمایی شد

مراسم رونمایی کتاب "حدیث بیداری" درباره زندگينامه سياسي ـ علمي امام خميني(ره) در سالن بوریسلاو پکیچ و محل دايمی نمایشگاه‌های بلگراد برگزار شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، سيدمرتضی میرحیدری ـ سفیر جمهوري اسلامي ایران ـ از چاپ این اثر به عنوان گامی در زمینه آشنایی بیشتر دو ملت نام برد و با اشاره به استقبال گسترده مردم صربستان از کتاب‌هایی که در زمینه انقلاب اسلامی به چاپ رسیده اند، بیان كرد: ملت صربستان نیز ‌چون ایرانیان از فرهنگ مقابله با زورگویان برخوردارند. 

میرحیدری نفی ظلم و استبداد را از بزرگ‌ترین خدمات امام خمینی(ره) به جامعه مستضعفان جهان دانست و گفت: پیام امام(ره) مختص جامعه مسلمان نيست و به همه جهانيان مربوط مي‌شود.
 
مهرداد آگاهی ـ رایزن فرهنگی ـ هم از کتاب "حدیث بیداری" به‌عنوان مرجعی برای آشنایی با تاریخ معاصر ایران ياد كرد و افزود: مطالعه تاریخ معاصر ایران به‌ويژه تاریخ 50 سال گذشته ایران، بدون آشنایی با شخصیت والای امام خمینی(ره) ممکن نيست. 

وی با اشاره به ابراز علاقه‌مندی استادان و دانشجویان دانشگاه‌های تاریخ و علوم سیاسی در زمینه آشنایی و شناخت شخصیت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، انتشار چنین کتابی را در آستانه سی‌امین سال‌ پیروزی انقلاب لازم و ضروری دانست. 

میلنا رادولوویچ ـ مترجم اين کتاب ـ در ادامه جلسه ابراز داشت: معرفی کامل شخصیت امام (ره) در یک کتاب نمی‌گنجد و در این کتاب تنها به‌صورت مختصر به بیان ویژگی‌های شخصیتی رهبر کبیر انقلاب پرداخته شده است. 

او با اشاره به اینکه ایران در تمام دنیا با نام امام خمینی (ره)شناخته مي‌شود، ايشان را پایه‌گذار ایران امروزی معرفی كرد. 

در ادامه اولیور پوتژیتسا ـ نویسنده کتاب ولایت فقیه ـ با اشاره به اینکه اطلاعات مردم صربستان درباره ایران و امام خمینی (ره) بیشتر بر اساس مطالب مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های غربی بوده، این منابع را مغرض و نادرست اعلام كرد و به معرفی کتاب‌هایی پرداخت که بعد از انقلاب اسلامی در این زمینه در صربستان به چاپ رسیده اند.
 
او انتشار کتاب "حدیث بیداری" را نقطه عطفی در مسیر آشنایی ملت صربستان با تاریخ معاصر ایران قلمداد و آن را فرصت مناسبی برای آشنایی با دیدگاه‌های ایرانیان در زمینه انقلاب اسلامی و شخصیت امام خمینی (ره) عنوان كرد. 

وي در ادامه به بیان ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی (ره) پرداخت و از انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان نخستين انقلاب ضد امپریالیستی که به پیروزی رسیده و سه دهه برپاست، نام برد. 

پوتژیتسا سخنانش را با این فراز از فرمایشات حضرت امام (ره) به پایان رساند: اسلام بخشی از زندگی نیست بلکه زندگی بخشی از اسلام است. 

در انتها الکساندار دراگوویچ به بیان برخی از مشخصه‌هاي این اثر از آن به‌عنوان نخستین مرجع جامع در زمینه زندگینامه امام خمینی(ره) به زبان صربی پرداخت. 

او با نشان دادن برخي از تصاوير اين كتاب تصريح كرد: اين تصاوير براي نخستين‌بار در صربستان به چاپ مي‌رسند. 

کتاب "حدیث بیداری" به قلم حمید انصاری با همت رایزنی فرهنگی جمهوري اسلامي ایران به زبان صربی ترجمه و در 180 صفحه و شمارگان 500 نسخه به چاپ رسیده است. 

در اين جلسه چند نفر از مسوولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و سفارت جمهوري اسلامي ايران، تعدادي از اهالي فرهنگ، اعضاي انجمن دوستي ايران و صربستان، تعدادي از ايرانيان مقيم بلگراد و جمعی از نویسندگان صرب حضور داشتند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها