یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
نگوییم انحلال؛ بگوییم تجمیع/ اولویت اصلاح ساختار است

مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هدف اصلی از ادغام موسسات این وزارتخانه را اصلاح ساختاری تبیین می‌کند و می‌گوید: باید بپذیریم تعدد نیروها در بخش‌های مختلف، باعث افزایش هزینه‌های بالاسری بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)؛‌ با توجه به بحث ادغام موسسات زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روزنامه جام جم گفت‌وگویی با همایون امیرزاده، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت داده که متن آن بازنشر می‌شود:

گفته شده در موسسه تازه‌ای که از تجمیع سه موسسه در معاونت فرهنگی شکل خواهد گرفت، حتما از مدیران قبلی استفاده نمی‌شود...
البته این را در نظر داشته باشید که طرح مورد اشاره در معاونت فرهنگی هنوز در مرحله مقدماتی است.از این رو، انتخاب فرد جایگزین هم هنوز مطرح نشده است.

اما محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ گفته برای انتخاب مدیر موسسه تازه‌ای که با انحلال سه موسسه تابعه پیشین آغاز به کار خواهد کرد به جمع‌بندی رسیده‌اند و فرد انتخاب شده در شمار هیچ کدام از مدیران فعلی این سه موسسه نخواهد بود.
آنچه اولویت تجمیع است، اصلاح ساختار است.

به هر حال این‌که مدیر موسسه تازه زیرمجموعه معاونت فرهنگی، انتخاب‌شده و این انتخاب از مدیران از سه موسسه پیشین نخواهد بود، نکته‌ای است که معاون فرهنگی بر آن تاکید داشته است. سوال این‌جاست که چرا نباید از مدیران پیشین استفاده کرد؟ به هر حال برای این‌که آن‌ها در این چند سال تجربه کسب کنند، هزینه شده. چرا با چنین تاکیدی گفته می‌شود حتما از آن‌ها استفاده نخواهد شد. مگر آن‌ها چه کرده‌اند؟
در کارگروه مرتبطی که طرح‌های تخصصی را بررسی می‌کند، انتخاب فرد جایگزین مطرح نبوده است. در هیچ یک از طرح‌ها چنین بحثی در اولویت نیست. البته این، جزو اختیارات معاون فرهنگی است که برای مدیر موسسه متبوعش، شاخص‌ها و استانداردهای مد نظرش را منظور کند. اما در اولویت نخست آنچه ما دنبال می‌کنیم، انتخاب فرد برای مدیریت، مطرح نیست. مهم این است که پس از سال‌ها، روندی را که حالا همه می‌دانیم هزینه‌زاست، اصلاح کنیم.

درست... اما تاکید معاون فرهنگی بر این‌که از مدیران قبلی استفاده نشود، عجیب است... بنابراین شما چنین تاکیدی را رد می‌کنید؟
این‌ را که چرا چنین تاکیدی هست، باید از خود آقای جوادی بپرسید.

دلایل متعددی در رابطه با طرح ادغام ذکر شده، اما به‌زعم شما مهم‌ترین ضرورت اجرای این طرح چیست؟
ما ٣٦ موسسه تابعه در مجموعه وزارتخانه داریم؛ حساب کنید اگر هر یک از این موسسات پنج هیات‌مدیره داشته باشد، ١٨٠ نفر عضو هیات مدیره خواهیم داشت. این ٣٦ موسسه، ٣٦ مدیرعامل دارند و اگر هر یک دو منشی داشته باشند، بیش از ٧٠ نفر، مدیر دفتر داریم. به اینها اضافه کنید بسیاری از ساختمان‌های پراکنده و اموال غیرمنقول را. ما می‌توانیم با تجمیع اینها به بهره‌وری برسیم و هزینه‌های بالاسری را کاهش دهیم. اینها در جاهای دیگر می‌توانند بیشتر کارساز باشند. بسیاری از این موسسات بنا به ضرورت‌هایی سال‌ها پیش شکل گرفته‌اند. ما حالا بررسی کرده‌ایم که این ضرورت‌ها هنوز وجود دارند یا نه. دگرگونی‌های فرهنگی و وظایف جدید، کارکرد بسیاری از این موسسه‌ها را مخدوش کرده است. ما فراموش کرده‌ایم که چرا فلان موسسه آن موقع شکل گرفته. بنا بر مفاد طرح تحول ساختار نظام اداری کشور، اقتضا می‌کند ما هم به منظور کاهش هزینه‌ها و هم افزایش بهره‌وری، بدنه‌مان را کوچک کنیم، آن هم در شرایط کنونی که به لحاظ اقتصادی کشور در مضیقه است. ما با کمک این تجمیع باید به آرایشی جدید مبتنی بر ضروریات و شرایط امروز برسیم.

طرح تجمیع و ساماندهی یا همان ادغام به عنوان مصوبه‌ای از سوی دولت به دست شما رسیده است؟
در ساختار کلی سیاست‌های دولت، همواره الزام به کوچک‌سازی وجود داشته است. اما آنچه در وزارت فرهنگ اجرا می‌شود از پنج سال پیش تشخیص داده شده. بارها در این مدت، مطرح شده و متوقف شده است، اما حالا همتی بزرگ برای اجرای آن شکل گرفته است و امیدواریم زودتر به اجرا برسد.

گفته شده معیشت شاغلان در موسساتی که منحل می‌شوند به خطر نخواهد افتاد. خب اگر قرار بر تعدیل نیرو نیست، پس چه چیزی قرار است چابک شود؟ این ایده با اساس اجرای طرح در تناقض نیست؟
باید بپذیریم تعدد نیروها در بخش‌های مختلف، باعث افزایش هزینه‌های بالاسری بوده است. امروز، وزارت فرهنگ ساختارهای متنوعی پیدا کرده، بنابراین منابع انسانی نیز باید به فراخور این ساختارها به لحاظ دانش‌های فنی ارتقاء پیدا کنند. کارمندان ٣٠سال است در وظایف دیوانی خود متوقف مانده‌اند و این حق‌شان نیست. باید مسیر ارتقای شغلی آن‌ها را با آموزش فراهم کنیم. با مدیریت منابع می‌توانیم بدون حذف، به بهره‌وری برسیم.

موسساتی که با انحلال موسسات پیشین شکل می‌گیرند به لحاظ ساختاری چه تفاوتی خواهند داشت؟
البته به جای انحلال بگوییم تجمیع. اولا عملکردشان متناسب با نیاز امروز فضای فرهنگی و هنری خواهد بود. دوما به جهت کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی حرکت خواهند کرد. سوما بخشی از وظایفی که بخش خصوصی فعلا می‌تواند انجام بدهد مورد توجه قرار می‌گیرد. مهم‌تر از همه، شأنیت وزارت فرهنگ با این آرایش، شأنیتی مبتنی بر نظارت عالیه و حمایت و سیاستگذاری خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها