چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳
پیشنهاد تشکیل کمیته کتابخانه­‌ها با مشارکت کتابخانه ملی ایران

در نشست دوره آموزشی استثنا استفاده کتابخانه­‌ای در حقوق مالکیت فکری ضمن پیشنهاد تشکیل کمیته کتابخانه‌­ها در وزارت دادگستری با مشارکت کتابخانه ملی، توصیه شد پیش از تدوین قانون در زمینه استثنائات و استفاده­‌های کتابخانه­‌ای،از کتابخانه ‌ها و کتابخانه ملی نظرخواهی شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، دوره آموزشی استثنا استفاده کتابخانه­‌ای در حقوق مالکیت فکری به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی و با مشارکت مرکز ملی آموزش مالکیت فکری وزارت دادگستری با حضور پژوهشگران و علاقمندان از سازمان، کارشناسان وزارتخانه­‌ها و نهادهای مرتبط با کپی­‌رایت برگزار شد.

عرفان‌منش، مدیر مرکز ملی آموزش مالکیت فکری وزارت دادگستری، به هدف تشکیل دوره و همکاری فعالانه کتابخانه ملی در حوزه مالکیت فکری با وزارت دادگستری اشاره کرد.

وی تاکید کرد: دوره­‌های اینچنینی برای آگاهی­‌بخشی نسبت به موضوع کپی­‌رایت برای کارشناسان سازمان­‌ها و پژوهشگران علاقمند در سازمان­‌ها و وزارتخانه­‌ها برگزار می­‌شود و امید است در آینده نزدیک دوره‌­های دیگری نیز با همکاری کتابخانه ملی برگزار شود.

فلسفه استثنائات آموزشی و کتابخانه‌­ای در ایران
همچنین محمود حکمت­‌نیا، معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری به بیان فلسفه استثنائات آموزشی و کتابخانه‌­ای در ایران پرداخت.

وی با توجه به موضوع تخصصی کتابخانه‌­ها در موضوع کپی­‌رایت، پیشنهاد تشکیل کمیته کتابخانه‌­ها در وزارت دادگستری با مشارکت کتابخانه ملی و سایر نهادهای مرتبط به عنوان زیرمجموعه کمیته حقوق مالکیت ادبی و هنری این وزارتخانه را داد.

در ادامه نشست صمدی به رویکرد سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) به موضوع استثنائات آموزشی و کتابخانه‌­ای اشاره کرد.

وی افزود: در قوانین برخی از کشورها استثنائات کتابخانه­‌ای تعریف نشده است اما در قانون حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان سال 1348 اشاره شده که کافی نیست.

استفاده کتابخانه‌­ای در قوانین بین‌­الملل
همچنین زینب پاپی، عضو هیات علمی کتابخانه ملی ایران به استفاده کتابخانه‌­ای در قوانین بین‌­الملل و کشورهای بریتانیا و ایالات متحده پرداخت و گفت: استثنائات کتابخانه­‌ای، آزمون سه گام در کنوانسیون برن، معاهده مراکش برای افراد ناتوان، سایر قوانین مرتبط و اقدامات کتابخانه­‌ها برای اجرای کپی­‌رایت از جمله مباحثی بود که مطرح شد.

وی افزود: در لایحه جدید به موضوع کتاب پرداخته نشده و توصیه می­‌شود پیش از اینکه قانونی در زمینه استثنائات و استفاده‌­های کتابخانه‌­ای تدوین شود، از کتابخانه­‌ها و کتابخانه ملی نظرخواهی شود تا شاهد لایحه جامع و کم‌­نقصی باشیم.

مهدی کارچانی و علی سیدین، پژوهشگران قوه قضاییه نیز در پنل دوم به بررسی استثنائات کتابخانه­‌ای در لایحه حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط که در کمیسیون قضایی مجلس در دست بررسی است، اشاره کردند. فقدان راهبردهای حفاظتی فنی در لایحه جدید و برخی ابهامات دیگر از جمله مواردی است که در نقد لایحه جدید مطرح کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها