شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
انتشار کتاب «گرجیان در گورستان مسیحی دولاب تهران» در گرجستان

کتاب «گرجیان در گورستان مسیحی دولاب تهران» با حضور اساتید، ایران‌شناسان، کارشناسان و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در انستیتوی شرق‌شناسی گرجستان رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست روزنمایی از کتاب «گرجیان در گورستان مسیحی دولاب تهران» مربوط به مطالعات پژوهشی و علمی درخصوص آثارمعماری آرامگاه شاهزاده گرجی و سنگ نوشته‌های گرجیان دفن شده در قبرستان دولاب تهران و شهرهای دیگر ایران  و بررسی نحوه حفاظت از میراث‌های فرهنگی و تاریخی گرجستان بود.
 
برنامه‌های این جلسه شامل ارائه گزارش اقدامات انجام شده در خصوص مطالعات علمی، مرمت و بازسازی آرامگاه همسرخوشتاریا  یکی از شاهزادگان گرجی، تبادل نظر کارشناسان برای حفاظت و مرمت بناهای تاریخی گرجستان، برگزاری نمایشگاه عکس از آرامگاه همسرخوشتاریا و سنگ نوشته‌های قبرستان گرجیان در شهرهای مختلف ایران و جلسه رونمایی از کتاب «گرجیان در گورستان مسیحی دولاب تهران» بود.
 
در ابتدای نشست، پرفسور گیورگی سانیکیدزه رئیس انستیتوی شرق شناسی با اشاره به ارتباطات تاریخی و فرهنگی گرجستان و ایران نمونه هایی از میراث فرهنگی و تاریخی مشترک را معرفی کرد و سپس گزارشی از اقدامات انجام شده در یک سال گذشته در حوزه فعالیت‌های علمی وفرهنگی گرجستان با ایران و همچنین اقدامات انجام شده برای مرمت و بازسازی آرامگاه همسر آکاکی مفودیویچ خوشتاریا  در راستای اجرایی کردن  یادداشت تفاهم همکاری میان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ایران و دانشگاه دولتی ایلیا ارائه کرد.
 
رئیس انستیتوی شرق شناسی گرجستان در ادامه سخنان خود از همکاری‌های خوب و سازنده سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تفلیس، وزارت امورخارجه، سازمان میراث فرهنگی و سایر نهادهای علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که در راستای توسعه روابط علمی وفرهنگی دوجانبه با نهادهای گرجستان بویژه انسیتیوی شرق‌شناسی همکاری و فعالیت مشترک دارند تقدیر و تشکر کرد.
 
در ادامه حمید مصطفوی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در گرجستان با اشاره به روابط تاریخی دوجانبه و اشتراکات فرهنگی ایران و گرجستان گفت: دو کشور ايران و گرجستان ريشه‌های تاريخی و فرهنگی عميقی وجود دارد که پيشينه و فرهنگ مشترک دو ملت را می‌توان به کمک میراث مشترک تاریخی و فرهنگی، دانشمندان و شعرا، شخصیت‌ها، آيين‌ها، آداب و رسوم، زبان و ادبيات دو کشور شناسایی و معرفی کرد.
 
رایزن فرهنگی کشورمان افزود: هرگونه اقدامی که به منظور شناخت،حفظ،احيا و ارتقاي فرهنگ و میراث مشترک انجام شود می‌تواند زمينه ساز ارتقاي تعاملات سياسی، اقتصادی، علمي شود. مصطفوی بر اهمیت شناسائی و مستند سازی میراث فرهنگی ملموس و غیرملموس، آثار تاریخی  و آداب و رسوم مشترک دو کشور تاکید کرد و از آمادگی رایزنی فرهنگی  برای همکاری و انجام طرح و برنامه‌های مشترک خبر داد.
 
در ادامه تعدادی از ایرانشناسان و کارشناسان از جمله دکترنیکولوز ناخوتسریشویلی، آنتون واچارادزه از آژانس ملی حفاظت از میراث فرهنگی گرجستان، خانم تامار تکوادزه خبرنگار شبکه تلویزیونی ارت سولوونبا - پاتریاکی و سایر کارشناسان سخنرانی کردند.
 
در این نشست درباره پروژه‌های تحقیقی، کارهای انجام شده و برنامه‌ها و پروژه‌هایی آینده درخصوص حفاظت ازمیراث فرهنگی گرجستان بحث شد و کتابی که در این ارتباط چاپ شده بود رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها