شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
مراسم ترحیم آیت الله حسینی شاهرودی در تهران برگزار شد

مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله العظمی سید محمد حسینی شاهرودی عصر روز گذشته با سخنرانی حجت الاسلام والمسلین فاضل خراسانی در مسجد ارک تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) حجت‌الاسلام والمسلین فاضل خراسانی از اساتید حوزوی عصر روز گذشته ۲۱ تیرماه در مراسم بزرگداشت ارتحال آیت‌الله العظمی سید محمد حسینی شاهرودی که در مسجد ارک تهران برگزار شد، گفت: مرحوم آیت‌الله‌العظمی سید محمد حسینی شاهرودی فرزند برومند زعیم شیعیان مرحوم آیت‌الله العظمی سید محمود شاهرودی و از جمله علمای عامل بود که به علمش عمل می‌کرد و عملاً و قولاً در این مسیر قرار داشت و ایشان افتخاری برای عالم اسلام و تشیع و حوزه‌ای علمیه شیعه بود.
 
ویژگی والد ایشان
وی با اشاره به ویژگی‌های والد ایشان اظهار کرد: بعد از ارتحال آیت‌الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی، مرحوم آیت‌الله العظمی سید محمود حسینی شاهرودی زعیم شیعیان می‌شوند که بزرگان درباره سیره زندگی این عالم عامل و زعیم شیعه بیان کرده اند که زندگی بسیار ساده‌ای همراه با زهد و تقوا داشتند و بسیار عدالت محور و مردمی بودند.

وی ادامه داد: مرحوم آیت‌الله العظمی سید محمد حسینی شاهرودی نزد چنین پدر بزرگواری پرورش یافته است که وقتی محضر ایشان پول و وجوهات را می‌آوردند، ایشان می‌فرمود سریع این مار و عقرب‌ها را از اینجا ببرید و به مصارفش برسانید.

این استاد حوزوی افزود: افتخار بیت آیت‌الله العظمی حسینی شاهرودی به این است که خداوند وسیله‌ای فراهم کرد که پدر و فرزند نیز مرجع تقلید باشند، و سیره زندگی آنها نیز با زهد و ساده زیستی و مردمی داری توأم بود.

مواظبت و دقت پدر از کودکی در تربیت ایشان
حجت‌الاسلام فاضل خراسانی به مواظبت و دقت پدر ایشان در تربیت وی اشاره و بیان کرد: مرحوم آیت‌الله العظمی سید محمد از همان دوران کودکی مورد توجه خاص پدرشان بود که پدرشان مرحوم آیت‌الله العظمی سید محمود درباره وی فرموده بودند که تا دوران ۲۰ سالگی من همیشه سید محمد را همراه خودم در جلسات درس می‌بردند و هیچ لحظه او را از خود جدا نمی‌کردم و کاملاً مواظب او بودم.

کسب اجازه اجتهاد در ۲۰ سالگی از دو مرجع معظم تقلید
وی ادامه داد: این مواظبت‌ها و دقت‌ها نیز باعث شد تا در کمتر از ۲۰ سالگی حضرت آیت‌الله العظمی سید محمد به درجه اجتهاد برسد و از دو مرجع تقلید زمان خویش آیت‌الله العظمی سید جمال گلپایگانی و پدرشان آیت‌الله العظمی سید محمود شاهرودی اجازه اجتهاد گرفت. آن هم اجازه اجتهاد از پدرشان مرحوم آیت‌الله العظمی سید محمود که با آن احتیاطاتی که در این زمینه داشتند، اجازه ایشان به منزله دو اجازه بود.

این استاد حوزوی به ارجاع مقلید از سوی پدر به ایشان اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله العظمی سید محمود شاهرودی در سنین بالای و موقع ضعف و نقاهت که نمی‌توانست، پاسخگوی مراجعات باشند، تمامی این مراجعات و حتی جلسه استفتائات را به فرزندشان آقا سید محمد سپردند و حتی احتیاطات را نیز به فرزند ارجمندشان ارجاع می‌دادند. این به معنای این است که ای مراجعین و ای مقلیدین فرزند برومند من به درجه اجتهاد رسیده است و اگر از او بپرسید، مثل این است که از من پرسیده‌اید.

یادآور می‌شود که آیت‌الله العظمی سید محمد حسینی شاهرودی از مراجع تقلید شهر مقدس قم بود که هفته گذشته به علت کهولت سن و بیماری در یکی از بیمارستان‌های تهران دارفانی را وداع گفت و در جوار حرم مطهر کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها