چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
آغاز ثبت‌نام چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان

همزمان با ۱۸ تیرماه، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان ثبت‌نام چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از شبکه ترویج کتابخوانی ایران، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی، به‌منظور توسعه و ترویج کتابخوانی با همکاری ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور و تعدادی از دستگاه‌ها و نهادهای همکار ملی و بین‌المللی «چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان» را برگزار می‌کند.

جام باشگاه‌های کتابخوانی با مشارکت نهادهای غیردولتی و دستگاه‌های اجرایی و عمومی استان‌ها و شهرستان‌ها ازجمله نهاد کتابخانه‌های عمومی، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، صندوق بین‌المللی کودکان سازمان ملل متحد یونیسف،کمیسیون ملی یونسکو، سازمان بهزیستی،سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خانه کتاب و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در شهرها و روستاهایی برگزار می‌شود که متقاضی شرکت در این برنامه هستند.

طرح کلی برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان
جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان رقابتی است میان باشگاه‌های کتابخوانی در شهرها و روستاهای سراسر ایران که در سال ۱۳۹۸ با شرایط زیر برگزار خواهدشد:
1- فعالیت باشگاه‌های کتابخوانی دائمی بوده و هر زمان از سال با شرایطی که در این شیوه‌نامه آمده است، علاقه‌مندان واجد شرایط می‌توانند با مراجعه به سایت، باشگاه خود را ثبت کنند.
2-باشگاه‌هایی که در سال‌های قبل ثبت‌شده‌اند، در سال ۱۳۹۸ هم رسمیت دارند و می‌توانند در جام باشگاه‌ها شرکت کنند و‌ از‌ تخفیف کتاب برخوردار شوند.
3-تسهیل‌گرانی می‌توانند باشگاه تشکیل دهند که در کارگاه‌های آموزشی شرکت کرده باشند. تسهیل‌گرانی که در سال‌های گذشته دوره‌های آموزشی را گذرانده باشند، می‌توانند در سال ۱۳۹۸ باشگاه جدید هم تشکیل بدهند.
4- دوره‌ی جدید کارگاه‌های آموزشی برای تسهیل‌گران مطابق شیوه‌نامه‌ها برای سال ۱۳۹۸ نیز در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.
5- کارگاه‌های تسهیل‌گران را مربیانی برگزار خواهند کرد که در کارگاه‌های آموزشی مراکز استان شرکت کرده‌اند و مطابق این شیوه‌نامه واجد شرایط هستند.
6- کار تسهیل‌گران داوطلبانه است.
7- تسهیل‌گران پس از گذراندن کارگاه آموزشی می‌توانند طبق شیوه‌نامه باشگاه کتابخوانی ثبت کنند.
8- باشگاه‌های کتابخوانی ثبت‌شده می‌توانند در رقابت‌های جام باشگاه‌های کتابخوانی شرکت کنند.
9- باشگاه‌های کتابخوانی شهری و روستایی برای شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی ابتدا باید در مرحله‌ی جام باشگاه‌های کتابخوانی در شهرستان شرکت کنند.
10 این جام در شهرستان‌ها در رشته‌های باشگاه برگزیده، نامه‌ی برگزیده، فیلم برگزیده، کتاب برگزیده، تسهیلگر برگزیده و کتاب‌فروش برگزیده برگزار می‌شود.
11- برگزیدگان جام باشگاه‌های شهرستان به شرح زیر به دبیرخانه‌ی مرکزی در تهران معرفی می‌شوند:
الف) سه باشگاه برگزیده
ب) سه نامه‌ی برگزیده
ج) سه فیلم برگزیده
د) سه کتاب برگزیده به انتخاب اعضای باشگاه‌های شهرستان
ه) یک کتاب‌فروش فعال در شهرستان
12-جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان کشور با حضور برگزیدگان شهرستانی در رشته‌های پنج‌گانه برگزار خواهدشد. علاوه بر این داوران بر اساس مستندات پرونده‌ی باشگاه‌ها از میان تسهیلگران کل باشگاه‌های راه‌یافته به مرحله‌ی کشوری، تسهیل‌گران برگزیده را نیز معرفی خواهند کرد.
تبصره: استان‌ها می‌توانند در صورت تمایل مرحله‌ی استانی داشته باشند و برگزیدگان استانی را معرفی و از آنان تقدیر کنند.
ثبت‌نام چهارمین دوره این برنامه از طریق سایت شبکه ترویج کتابخوانی ایران به نشانی www.bookpromotion.ir قابل انجام است.

برخی از مهم‌ترین نکات برای ثبت‌نام:
*ثبت‌نام در چهارمین دوره جام باشگاه‌ها فرآیندی دومرحله‌ای است. به‌این‌ترتیب که اول باید در سایت ثبت‌نام کرده و بعد فرم ثبت‌نام را پرکنید.
* اگر می‌خواهید دو یا چند باشگاه‌ ثبت کنید، نیازی به ثبت‌نام دوباره در سایت نیست. یک نفر با یک نام کاربری می‌تواند مجموعه‌ای از باشگاه‌ها را به ثبت برساند.
*درعین‌حال پیشنهاد می‌شود تمامی مدرسان، مربیان و تسهیل‌گران یک‌بار در سایت ثبت‌نام کنند.
*در ورود اطلاعات مربوط به باشگاه دقت داشته باشید. در این دوره امکان ویرایش برای اولین بار باز شده است اما ویرایش اطلاعات فقط «در زمان مشخص» و «توسط خود کاربر ثبت‌شده در سایت» ممکن خواهد بود.

در سومین دوره برگزاری این برنامه 15 هزار و  ۱۰۷ باشگاه کتابخوانی از ۱۷۴۶ شهر و روستای کشور با221 هزار و ۳۲۰ عضو فعالیت داشتند که پس از دو مرحله داوری در سطح استان و کشور باشگاه‌های برتر و نفرات برگزیده بخش‌های مختلف این برنامه با حضور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اسفندماه سال گذشته انتخاب و معرفی شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها