چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
​فیلم‌نگار به شماره 199 رسید

شماره 199 ماهنامه تخصصی فیلمنامه نویسی «فیلم نگار» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در سرمقاله این شماره از ماهنامه «فیلم نگار» با مضمون سینمای دینی به سینمای عاشورایی پرداخته است.
 
در بخش سینمای ایران جایگاه زاویه دید و شکل‌گیری منطق درونی روایت عاشقانه فیلم «شبی که ماه کامل شد»، بررسی سیر تحول شخصیت از طریق جابه‌جایی زندانی و زندانبان، مکانیسم طراحی معما در روند داستان پردازی و تعریف کاتارسیس در فیلمنامه «سرخ پوست»، نگاهی به فیلم «به دنیا آمدن» از دریچه سینمای اجتماعی و... مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این در بخش سینمای ایران به اکران فیلم‌های «شبی که ماه کامل شد»،«سرخ پوست»، «نبات»، «به دنیا آمدن»، «سامورایی در برلین» و... پرداخته شده است.
 
همچنین در بخش پرونده یک موضوع، نقش استعاره در تعریف و تکامل بیان سینمایی با نگاهی به تریلوژی کریستف کیشلوفسکی، بررسی مفهوم استعاره در فرهنگ فیلمنامه‌نویسی، نگاهی به چیستی استعاره‌های کلیشه‌ای، مرز و کارکرد آنها و... مورد بررسی قرار گرفته است.
 
در بخش سینمای جهان نیز در «بن مایه»، به اقتباس سینما از ادبیات، اقتباس سینمایی چیست؟، مطالعه تطبیقی رمان و فیلمنامه «به امید دیدار در آن دنیا»، در «کشمکش» به بررسی الگویی روایی نمایش ترس اجتماعی و نگاهی به چگونگی محو مرزها در «دیوانه»، در «کارگاه فیلمنامه» به رازهای پنهان فیلمنامه و... پرداخته شده است.
 
گفت‌وگو با نرگس آبیار فیلمنامه‌نویس و کارگردان «شبی که ماه کامل شد»، نیما جاویدی فیلمنامه‌نویس و کارگردان «سرخ پوست»، محسن عبدالوهاب فیلمنامه‌نویس و کارگردان «به دنیا آمدن» و پگاه ارضی فیلمنامه‌نویس و کارگردان «نبات» از دیگر بخش‌های این ماهنامه است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها