چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
انتقاد بروجردی از مغفول ماندن تعاملات فکری میان کتابخانه‌ها

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از مغفول ماندن تعاملات فکری میان کتابخانه ملی ایران با سایر کتابخانه‌ها در سراسر دنیا انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محمد اورعی کریمی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی با اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
بروجردی ضمن مساعد ارزیابی کردن ظرفیت تبادل کتاب و منابع با کتابخانه ملی مالزی گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با سایر کشورها تبادل و همکاری های گسترده ای دارد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به امکانات موجود در این سازمان برای تعلیم و ارایه آموزش‌های لازم به کارشناسان سایر کشورها، افزود: سازمان اسنادو کتابخانه ملی ایران می‌تواند در حوزه مرمت منابع خطی، سندی و ... با سایر کشورها در تعامل باشد.

وی ضمن انتقاد از مغفول ماندن تعاملات فکری میان کتابخانه‌ها، ادامه داد: متاسفانه تعاملات فکری میان کتابخانه ملی ایران با سایر کتابخانه‌ها در سراسر دنیا مغفول مانده، این در حالی است که ظرفیت پیشبرد این مهم در این مکان وجود دارد.

بروجردی با اشاره به تحصیل برخی از دانشجویان ایرانی در کشور مالزی یادآور شد: دانشجویان به عنوان سرمایه عظیم این کشور مطرح هستند و امید است با همکاری این نسل شاهد تحولات خوبی باشیم.

قرار نیست رایزن‌ها تصدی‌گری کنند
اورعی کریمی نیز در ادامه با بیان اینکه رایزن‌های فرهنگی پل ارتباطی هستند و قرار نیست تصدی‌گری کنند، گفت: به‌طور کلی می‌توان گفت رایزن فرهنگی پل ارتباطی تمامی نهادهای فرهنگی در کشورهای هدف و میزبان است.

رایزن فرهنگی ایران در مالزی به همزمانی برپایی نمایشگاه کتاب مالزی و ایران اشاره کرد و افزود: نمایشگاه کتاب مالزی از درجه اعتباری خوبی برخوردار است و تقریبا همزمان با نمایشگاه کتاب ایران برپا می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون 50هزار ایرانی در مالزی به سر می‌برند، اضافه کرد: دانشجویان منبع درآمدی برای این کشور محسوب می‌شوند و دانشجویان ایرانی به لحاظ علمی از فاکتورهای پیشرفت دانشگاه‌های مالزی محسوب می‌شوند. البته با افزایش نرخ ارز از مهاجرت دانشجویی به این کشور کاسته شد.

همچنین صالح زمانی مشاور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در امور بین‌الملل با بیان اینکه هم اکنون 200 برگ سند قدیمی از کشور مالزی در مخازن کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود، گفت: از این میان حدود 50 سند بسیار جذاب بوده و برپایه روابط سیاسی و تجاری هستند.

وی از برپایی نمایشگاهی از اسناد قدیمی مربوط به مالزی با حضور سفیران دو کشور استقبال و خاطرنشان کرد: این امر به‌طور متقابل میان کتابخانه ملی ایران و سایر کشورها از جمله چین و مجارستان صورت گرفته است؛ چراکه به رغم کم‌هزینه بودن داری بعد فرهنگی فراوانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها