دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱
تدریس زبان فارسی در دانشگاه بلگراد

با تصویب شورای علمی دانشکده و تایید اعتبارسنجی آموزشی از سوی دانشگاه بلگراد، از سال جدید تحصیلی، درس «زبان فارسی» برای نخستین بار در دوره چهارساله رشته «مطالعات کتابداری و دانش اطلاعات» دانشکده فیلولوژی، تدریس خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، در برنامه درسی جدید این رشته، دانشجویان موظف به انتخاب یک زبان اجباری برای تحصیل در دوره چهارساله هستند و زبان فارسی در کنار زبان‌های (اسلوونیایی، روسی، چینی، ژاپنی و عربی)، یکی از زبان‌هایی خواهد بود، که دانشجویان می‌توانند به عنوان زبان اصلی برای دوره چهارساله انتخاب کنند.


از آنجایی‌ که زبان فارسی به صورت مستقل در این دانشکده تدریس نمی‏‌شود و گروه آموزشی مستقل ندارد، تایید این برنامه و گنجاندن زبان فارسی برای تدریس در دوره چهارساله با موانع حقوقی مواجه بود. با این حال، نظر به سابقه مثبت آموزش زبان فارسی در این دانشکده و پیگیری و حمایت رئیس دپارتمان و ریاست دانشکده، نهایتا در چارچوب فعالیت‌های «مرکز مطالعات فارسی» دانشکده تایید گردید.

در همین راستا، برنامه‌های آموزش زبان فارسی برای دوره چهارساله در رشته «مطالعات کتابداری و دانش اطلاعات» و نیز وضعیت کتابخانه‌های ایران برای استادان و کارشناسان این گروه آموزشی توسط سعید صفری تشریح شد.

وی در این جلسه با اشاره به استقبال بالای دانشجویان از درس انتخاب زبان فارسی اظهار داشت: همه ساله بسیاری از دانشجویان رشته کتابداری نیز واحد دوساله درس فارسی را انتخاب می‌کنند و امیدواریم در برنامه درسی جدید نیز شاهد استقبال دانشجویان جدیدالورود باشیم. به‌ طوری که در پایان دوره کارشناسی، دانشجویان به مهارت‌های ارتباطی و کاربرد زبان فارسی در حوزه فعالیت رشته خود برسند. 

صفری ضمن معرفی برنامه و منابع آموزشی مورد استفاده دانشجویان برای دوره چهارساله، فعالیت‌های آموزشی و حمایتی بنیاد سعدی و آزمون بین‌المللی آمفا را برای استادان تشریح نمود و به سوالات ایشان پاسخ داد.

 لازم به ذکر است، رشته «کتابداری و دانش اطلاعات» دپارتمان مستقل و پرسابقه‌ای در دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی (فیلولوژی) دانشگاه بلگراد است؛ که از سال 1963 فعالیت می‌کند و دانشجویان در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند.
این دپارتمان دارای دو مرکز «پژوهش‌های متن شناسی» و «پژوهش‌های اطلاعات دیجیتال و سواد رسانه‌ای» است. آشنایی تخصصی دانشجویان این رشته با متون و منابع زبان فارسی از جمله اهداف اصلی این برنامه درسی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها