دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
میزبانی بندرلنگه از چهارمین کارگاه آموزشی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی

​چهارمین کارگاه آموزشی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی استان هرمزگان در تاریخ ۲۹ و ۳۰ خردادماه در سالن کتابخانه مرکزی اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بندرلنگه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از شبکه ترویج کتابخوانی، چهارمین کارگاه آموزشی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی استان هرمزگان، گام نخست در اجرای چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتاب‌خوانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اجرا گذاشته شد.

در این برنامه ۸۵ نفر از مروجان کتاب‌خوانی، کتابداران، معلمان، مربیان مهدکودک، اعضای کانون مساجد، مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، و فعالان فرهنگی شهرستان‌های استان برگزار شد.

در آغاز برگزاری کارگاه مدیران ارشاد استان و فرماندار و ریاست نهاد کتابخانه‌ها و فرماندار شهر بندرلنگه ضمن خوش‌آمدگویی و معرفی جام باشگاه‌ها و اساتید به شرکت‌کنندگان از این حرکت ملی قدردانی کرده و از همه دست‌اندرکاران و شرکت‌کنندگان تقاضا کردند در این برنامه مشارکت همه‌جانبه داشته باشند.

ازجمله سرفصل‌های اصلی کارگاه که توسط مدرسان اعزامی، کیمیا امینی و اسماعیل یزدان‌پور تبیین شد، معرفی برنامه جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان، ضرورت به‌کارگیری روش‌های مشارکتی، اصول و مبانی تسهیل‌گری و تفاوت‌های آن با مربی‌گری، شیوه‌های ارزیابی مشارکتی ادبیات کودک، بررسی نمونه‌های ترویج کتاب‌خوانی، و تمرین مستندسازی و اطلاع‌رسانی پیوسته بود.

مدرسان کارگاه تأکید داشتند هم در کارگاه‌های محلی و هم در اداره باشگاه‌های کتاب‌خوانی از همین اصول یادگیری مشارکتی و تسهیل‌گری استفاده شود تا اعضای باشگاه‌ها با آزادی بیشتری به بحث درباره کتاب‌ها بپردازند.

به رغم گرمای شدید هوا در طول این دوره، علاوه بر آن که با استقبال گرم کارشناسان و فعالان محلی همراه بود، فرصت‌های مناسبی برای دیدار مدرسان با نخبگان و فعالان داوطلب محلی هم فراهم شد تا درباره زمینه‌های گسترش فرهنگ مکتوب بحث و تبادل نظر داشته باشند. از جمله، طراحان کتابخانه تازه تأسیس بانوان سفیر مطالعه پارک قلعه بندر کنگ که توانسته بودند ظرفیت‌های کتاب‌خوانی تازه‌ای در کنار ساحل ایجاد کنند، آمادگی خود را برای مذاکره با شهرداری بندر باستانی کنگ به منظور شرکت در برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران اعلام کردند.

همچنین، برخی از نخبگان روستایی روستای گزیر، که پیش از این به عنوان روستای دوستدار کتاب معرفی شده است، گزارش‌هایی از فعالیت‌های خود در روستاها را ارائه دادند که در جریان این مذاکرات زمینه‌های تازه‌ای برای توسعه این فعالیت‌ها آشکار شد و ایده‌های قابل اجرایی به میان آمد.

در حاشیه برگزاری کارگاه، مدرسان دوره از موزه مردم‌شناسی بندر کنگ بازدید کردند و هنگام بازگشت به بندرعباس، در مراسم کتاب‌خوانی هفتگی کودک و نوجوان مجتمع محصولات فرهنگی بوکتاب شرکت کردند.

در این مراسم، اهداف و فلسفه جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی و شیوه‌های اثرگذاری آن بر روند توسعه فرهنگی کودکان و نوجوانان برای حاضران تشریح شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها