چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
نمایشگاه«نوردر اماکن مقدس اصفهان»گامی برای ایجاد فرهنگ مشترک بین کشورها

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه هرآنچه که بتواند نمادی از فرهنگ باشد در کتابخانه ملی نگهداری می‌شود، گفت: افتتاح نمایشگاه «نور در اماکن مقدس اصفهان» اقدامی مشترک میان ایران و چند کشورجهان بوده که گامی موثر در جهت ایجاد فرهنگ مشترک است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در حاشیه آیین افتتاح گالری جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که با حضور سفیران کشورهای رومانی و الجزایر و نیز سیداحمد محیط‌طباطبایی، رییس ایکوم ایران در محل این سازمان برگزار شد، با اشاره به افتتاح نمایشگاه «نور در اماکن مقدس اصفهان» گفت: بحث اصلی ما درخصوص موزه بوده که کتابخانه ملی ایران به همت مرکز موزه‌های ایران به عنوان یک موزه ثبت شد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه در این سازمان آثار متعدد و فاخری در حوزه‌های دیداری – شنیداری و نسخ خطی وجود دارد، افزود: به طور کلی هرآنچه که بتواند نمادی از فرهنگ باشد در این سازمان نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه افتتاح این نمایشگاه اقدامی مشترک میان ایران و حدود 6 کشور جهان است، ادامه داد: این اقدام گامی در جهت چگونگی ایجاد فرهنگ مشترک در میان کشورها و توسعه این مهم است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: ما دارای یک غنای فرهنگی هستیم و با انجام فعالیت‎ها و اقدامات مختلف می‎توانیم این امر را در عرصه بین‌المللی برای ایجاد گفت‌وگو پیش ببریم.

بروجردی با اشاره به اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عضو ایکوم شده است، خاطرنشان کرد: ایکوم تبین‌گر موزه و آثاری است که می‌تواند برای آینده و نسل‌ها حفظ شوند.

در ادامه این مراسم احمد محیط‌طباطبایی با اشاره به ثبت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ایکوم به عنوان موزه، گفت: آغاز رسمی عضویت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در کمیته ملی موزه‌ها، با برپایی نمایشگاه «نور در اماکن مقدس اصفهان» صورت گرفت.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) در تشریح این نمایشگاه تصریح کرد: نمایشگاه «نور در اماکن مقدس اصفهان» دربرگیرنده 30 اثر نقاشی از 10 هنرمند ایرانی و اروپایی از جمله پنج نقاش از کشورهای رومانی، اکراین، جمهوری چک، کرواسی، استونی وهمچنین نقاشان ایرانی از جمله ابوسعید اسدی، حامد نوروزی، بارانا سعادت، زهرا شفیع و اوژن شیراوژن است.

وی یادآورشد: نقاشی‌های این نمایشگاه به مدت 10 روز در اصفهان کار شده است، که شامل تصاویر اماکنی همچون چهل ستون، میدان نقش جهان، مسجد جامع و مکان‌های مقدس اصفهان بوده که با توجه به انعکاس و حرکت نور درآثار طراحی شده‌ است.

وی با اعلام اینکه این نمایشگاه به صورت رفت و برگشت بوده و در کشور رومانی نیز برپا خواهد شد، افزود: برنامه‌های نمایشگاه «نور در اماکن مقدس اصفهان» از سال گذشته آغاز و نتیجه نهایی آن در قالب نمایشگاهی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برپا می‌شود.

محیط‌طباطبایی به تعریف جدید ایکوم از موزه‌ها اشاره کرد و گفت: بنابر تعریف جدید موزه از منظر و دیدگاه شورای بین المللی موزه‌ها، موزه به نهادهای غیرانتفاعی که به شناخت، حفاظت و معرفی بخشی از میراث فرهنگی، تاریخی، طبیعی و هنری بشر می‌پردازند و ورود و خروج به این اماکن آزاد بوده و افراد و مردم می‌توانند از این آثار بازدید و استفاده کنند، اطلاق می‌شود بر این اساس با توجه به این تعاریف، کتابخانه‌های ملی، آرشیوهای ملی و ... موزه تلقی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: عضویت کتابخانه ملی ایران در کمیته ملی موزه‌ها برای نخستین بار است که اتفاق می‌افتد، زیرا درگذشته این تصور بود که کتابخانه ملی ایران بخشی از فضای خود را اختصاص به گالری موزه‌ای می‌دهد، درحالیکه همه ماهیت سازمان اسناد و کتابخانه ملی یک موزه است و این اتفاق در حوزه موزه‌داری در ایران بسیار نوین و جدید است.

بر اساس این گزارش، این نمایشگاه که به پیشنهاد نیکولتا زاگورا، نماینده ایکوم رومانی طراحی شده است، با همکاری ایکوم ایران، سفارتخانه رومانی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عضو جدید ایکوم در روز سه‌شنبه 28 خرداد ساعت 16 افتتاح شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها