یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۷
شهرداري تهران خانه پروين اعتصامي را مستندسازي مي‌كند

شهرداري تهران قصد دارد با مستندسازي خانه پروين اعتصامي در تهران، ساختمان جديدي را با كاربري فرهنگي احداث كند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، معاون فنی و عمرانی منطقه دوازده شهرداري تهران، با اشاره به آغاز ساخت دوباره خانه‌ پروين اعتصامي در تهران گفت: معاونت فني عمراني شهرداري تخريب ساختمان قديمي و گودبرداري منزل اين شاعره نامدار ايراني را انجام داده و اين پرو‍ژه هم اكنون در مرحله ستون‌گذاري است. 

شهریار مهرافشار خبر داد: قرار است خانه پروين اعتصامي را با نقشه و ويژگي‌هاي قبلي، دوباره بسازيم تا با كاربري گالري از آن استفاده شود. اعتبار اختصاص يافته به اين پروژه سه ميليارد و پانصد ميليون ريال است. 

وي ادامه داد: منزل پروين اعتصامي در تهران در خيايان مردم، محله بهارستان، پشت ساختمان مجلس شوراي اسلامي قرار دارد. 

به گزارش ايبنا، همچنين دو سال پيش از محل اعتبارات مصوب سفر رياست جمهوري، منزل پروين اعتصامي با اعتباري بيش از 400 ميليون تومان در تبريز خريداري شد. 

قرار است از اين مكان براي فعاليت‌هاي فرهنگي ادبي بانوان شمال غرب كشور بهره‌برداري شود. 

پروین اعتصامی ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ خورشیدی در شهر تبریز به‌دنیا آمد. پدرش یوسف اعتصامی آشتیانی(اعتصام‌الملک) از اهالي شفت گیلان و اصالتش آشتیانی بود و مادرش اختر فتوحی (درگذشته ۱۳۵۲) از اهالی آذربایجان بود. پروین تنها دختر خانواده بود و چهار برادر داشت.

اعتصام‌الملک، پدر پروین از نویسندگان و مبارزان دوران مشروطه بود. او در سال ۱۲۹۱ به‌ همراه خانواده‌اش از رشت به تهران مهاجرت کرد. به‌همین خاطر پروین از کودکی با مشروطه‌خواهان و چهره‌های فرهنگی آشنا شد و ادبیات را در کنار پدر و استادانی چون دهخدا و ملک الشعرای بهار آموخت. در دوران کودکی، زبان‌های فارسی و عربی را زیر نظر معلمان خصوصی در منزل و زبان انگلیسی را در مدرسه آمریکایی‌ها فراگرفت.

پروین تیرماه ۱۳۱۳ در سن ۲۸ سالگی با پسرعموی پدرش فضل‌الله اعتصامی، ريیس شهربانی وقت کرمانشاه ، ازدواج کرد ولی این ازدواج، مرداد ۱۳۱۴ به جدایی انجامید. در همین سال‌ها بود که پروین در کتابخانهٔ دانش‌سرای عالی به‌عنوان کتابدار به‌کار مشغول شد.

پروین به تشویق ملک‌الشعرای بهار در سال ۱۳۱۵ دیوان خود را منتشر کرد، ولی مرگ پدرش در دی ماه ۱۳۱۶ در سن ۶۳ سالگی، ضربه هولناک دیگری به روح حساس او وارد کرد.

دیوان پروین، شامل ۲۴۸ قطعه شعر است که از آن میان ۶۵ قطعه به صورت مناظره است. اشعار پروین اعتصامی بیشتر در قالب قطعات ادبی است که مضامین اجتماعی را با دیده انتقادی به تصویر کشیده ‌است.

اشعار او را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: دسته اول که به سبک خراسانی گفته شده و شامل اندرز و نصیحت است و بیشتر به اشعار ناصرخسرو شبیه‌اند. دسته دوم اشعاری است که به سبک عراقی گفته شده و بیشتر جنبه داستانی به ویژه از نوع مناظره دارد و به سبک شعر سعدی نزدیک است. این دسته از اشعار پروین شهرت بیشتری دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها