دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
‏تدوین کتابچه اخلاق در کتابخانه‌های پارلمانی و مراکز تحقیقاتی

بخش کتابخانه‌های پارلمانی ایفلا با ارسال گزارش مختصری از نتایج اجلاسیه‌های خود در خصوص تدوین «کتابچه راهنمای کتابخانه‌های پارلمانی» از کتابخانه‌های پارلمانی عضو درخواست ارسال پیشنهاد و نظرات خود برای بررسی موضوع در کارگاه تخصصی در ایفلای 2019 در یونان شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، بخش خدمات کتابداری و پژوهشی به پارلمان‌ها در ایفلا از پژوهشگران دعوت می‌کند که پیشنهاد‌های خود را برای نمایش‌های کوتاه،‌ جذاب و الهام‌بخش در زمینه اشتراک‌گذاری دانش و جلسات آزاد تعاملی در آتن،  2019(1398) ارائه نمایند.

هدف و دامنه
بخش خدمات کتابداری و پژوهشی به پارلمان‌ها دو نقش مهم دارند:
1-اطلاع‌رسانی به نمایندگان مجلس در حمایت از آن‌ها در امر قانون‌گذاری، سیاست‌گذاری و نظارت دقیق،
2- به‌طور فزاینده تسهیل ارتباط باز و شفاف بین مجالس و شهروندان. در یک جهان متغیر، بخش خدمات کتابداری و پژوهشی به پارلمان‌ها در جستجوی یافتن روش‌های نو و کارآمد برای تطبیق خدمات خود با نیاز‌های جدید نمایندگان مجالس و نیز نیاز‌های عموم مردم، پیوسته تلاش و نوآوری می‌کند.

هدف این بخش آگاهی یافتن از تجربیات عملی یکدیگر است تا شرکت‌کنندگان بتوانند از ابتکارات و طرح‌های مؤفق در زمینه خدمات کتابداری و پژوهشی به پارلمان‌ها بهره‌مند شوند. از شما دعوت می‌کنیم تا تجربیات خود را در خصوص چگونگی ایجاد محصولات و خدمات نوین یا منطبق کردن محصولات و خدمات فعلی با نیاز‌های جدید یا برآوردن انتظارات و توقعات متغیر  مبادله کنید و به اشتراک بگذارید. 
 
موضوعات قابل نمایش
* توسعه کانال‌های نوین اطلاع‌رسانی و ابزار‌های ارتباطاتی، به عنوان مثال کاربرد نرم‌افزار‌های مخصوصِ رسانه‌های اجتماعی، خدمات و برنامه‌های اجرائی(اَپ) گوشی همراه، خدمات تعاملی،‌ اطلاع‌رسانی همگانی و غیره.
*تسهیل راه‌های ارتباطی بین پارلمان‌ها و قانون‌گذاران و مردم، به عنوان مثال امکان استفاده مجدد از اطلاعات و محصولات تحقیقاتی، پاسخگویی به نیاز‌ها و پرسش‌های شهروندان، درج بازخوردهای شهروندان در خدمات اطلاع‌رسانی پژوهشی.
*نوآوری در عملکرد‌ها؛ چگونگی تحصیل ایده‌ها، تغییر فرآیند‌ها، تعامل با مشتریان و آگاهی یافتن از آخرین دستاورد‌های فن‌آوری.
*تغییر دادن ابتکاراتی که ارتباط بین ذی‌نفع‌های مختلف را ارتقاء داده است.
*ارائه ابتکارات در زمینه همکاری یا مشارکت که نمایندگان مجلس و شهروندان را به یکدیگر متصل می‌کنند یا گفت‌وگو بین آن‌ها را تشویق و ترغیب می‌کند.
 
محققانی که در این زمینه دارای تحقیقات و مقالات هستند، می‌توانند نسخه‌ای از تحقیق خود را به نشانی ای.میل زیر ارسال کنند.

international@ical.ir

قابل ذکر است در ایفلای 2015 موضوع «اخلاق در ارائه خدمات  تحقیاتی پارلمانی» در کمیته‌های مربوطه مورد بررسی و تایید قرار گرفته است.
در نشست ایفلای 2019 در آتن با توجه به اینکه امکان ارائه تعربف واحدی از اخلاق در کتابخانه‌های پارلمانی بوجود نیامده است؛ کتابخانه‌های عضو با بررسی چک لیست اولیه پیوست؛ می‌توانند نظرات سازمانی خود را ارسال کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها